To ani ne, ale u nás se do registru dostanete snadno i z neznámých příčin. Při splácení půjčky ze stavební spořitelny, jsem platil víc než bych měl, ale i tak jsem tam měl jeden záznam. Naštěstí u FIO nebyl problém, ale při žádosti o vydání kreditní karty v jiné bance už možná ano.
Do registru jsem se dostala raz dva. Spořka tam zanesla, že jsem se byla informovat na úvěr a že jsem ho nečerpala. Já jsem si v té době přivydělávala jako Mystery Shopper a kontrolovali jsme banky. Jedním z úkolů bylo hrát si na potencionálního žadatele o úvěr. A protože jsem kontrolovala taky 8 poboček, byla jsem rázem nedůvěryhodnou osobou, protože jsem se informovala víckrát, ale úvěr jsem nečerpala. NIKDO se nezajímal o to, PROČ jsem nečerpala, jestli jsem si to rozmyslela nebo mi byl úvěr zamítnut a proč. Pak jsem s tím měla problémy, když jsem si úvěr skutečně chtěla vzít, naštěstí u Lišků měli rozum a vlastní názor. Je to už několik let zpátky a já jen doufám, že i ten registr je vedený s rozumem a že v něm jsou JEN dlužné částky a po určité době splatnosti, ne hovadiny, jako dotaz, za jakých podmínek by mi bankovní ústav poskytl úvěr.
PS: pro rejpaly: kontrolovali jsme třeba i Rajfku, kde jsem si taky hrála na žadatele o úvěr, ale ti mne - na rozdíl od Spořky - do registru dlužníků nezanesli.
A není to ve skutečnosti trochu jinak?
Za prvé nejedná se o registr dlužníků, ale (ne)bankovních informací, tudíž jsou tam zanášeny i jiné informace než jestli jste po splatnosti, každopádně pouhá informace, že jste se ptala na úvěr se tam opravdu nezanáší.
Za druhé čerpání úvěru je možné až ve chvíli, kdy máte smlouvu, tu jste ale zjevně neměla, tudíž termín čerpání je poněkud chybný.
Za třetí, nemyslím si že jste byla v registrech nedůvěryhodnou osobou jak se označujete, spíš mi to přišlo tak, že někdo z pracovníků spořitelny, který vám simuloval úvěr, vaši žádost nechal otevřenou - tudíž v aktivním stavu jako žadatelky (po ověření Vaší bonity v registrech). Jedná se o stav před uzavřením smlouvy, kdy ale uzavření smlouvy a čerpání úvěru nic nebrání. Stává se to především u hypotéčních úvěru, kdy si banky chtějí klienty zaháčkovat u sebe, pro ostatní banky se tedy úvěr jeví v rozpracované a schválené fázi a pokud se jedná o úvěr na vyšší částku, pak vám to může zkreslit bonitu. Neznamená to však že byste byla "nedůvěryhodnou osobou". Pouze to chrání banky předtím abyste čerpala více úvěrů na které byste finančně neměla. Největší chybou, je tedy to, že se nikdo nezajímal o to proč tato žádost v registrech visí, zde ale není problém registrů, ale chyba zaměstnanců bank, kteří s registry pořádně neumí pracovat. V ideálním případě by vám zaměstnanec banky měl sdělit, že máte aktivní žádost o úvěr někde jinde a že z tohoto důvodu nemůže být úvěr poskytnut, vy byste si následně měla uvědomit, kde jste o úvěr žádala a jít se tam optat, zda žádost ukončili. V registrech na vás tedy žádné negativní informace nejsou...
To je nějaké divné, někde jsem četl, že informace se do registru zanáší v dávkách na konci měsíce. Takže když v jeden den obejdu 10 bank se žádostí o úvěr, abych zjistil, která mi nabídne nejlepší nabídku, tak chcete říct, že se tato žádost hned online odešle do registru? A když za půl hodinu přijdu do druhé banky, tak ta už ví, že jsem se ptal v jiné bance? To ale není příliš fér, ne? To pak nefunguje trh a banky si prakticky nekonkurují, nemám šanci obejít víc banky, abych porovnal nabídky. U spotřebáku na pár tisíc je to fuk, ale u hypotéky na 20-30 let se sakra vyplatí obejít víc bank a porovnat si je...
Já jsem jako Mystery Shopper obešla 8 poboček Spořky v jednom týdnu. Dobré na tom bylo to, že zadavatel, tedy vedení banky, občas neznal přesné podmínky. Čili já jsem dostala instrukci, že při dotazu nebudou pracovníci banky identifikovat moji totožnost, ale bez identifikace se nedostali do systému a k podkladům. My to tenkrát kritizovali, protože pracovníci banky dostávali odměnu za každého odhaleného Mystery Shoppera a pro nás to znamenalo stopku do dalších kol, čili skončila možnost výdělku. Když jsem se ale dotázala na úvěr na první pobočce a odjela na druhou, v systému o mně věděli hned, protože to byla jedna instituce s propojeným systémem a druhý dotaz padnul v krátké době po prvním.
u nas su pravidla asi trosku ine (podla toho, co citam), i ked v zasade podobne problemy. Popripade som sa stretol osobne (a vraj to nie je ojedinele), ze banky proste "zabudnu" vymazat zaznam, ktory je irelevantny (napriklad necerpana, ale prislubena pozicka)...
V principe s registrami nemam problem, skor si myslim, ze by mali byt zdarma online pristupne (napriklad v IB banky v ktorej mam ucet / uver a je sama sucastou takehoto registra)