Hlavní navigace

Zlatý Měšec 2014: Výsledky čtenářské ankety

26. 2. 2014
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Anketa o nejlepší finanční instituci má své vítěze. Čtenáři rozdali známky a sami dali finančním institucím hodnocení, co si o nich myslí. Letos nezůstal kámen na kameni.

Jak jsme hodnotili

Cílem ankety bylo zvolit nejlepší finanční instituci z pohledu komplexního hodnocení dostupnosti a kvality služeb. V roli porotců byli samotní hlasující čtenáři finančního serveru Měšec.cz, kteří jsou klienty těchto institucí. Anketa probíhala v období od 25. listopadu 2013 do 25. ledna 2014.

Podle čeho jsme nominovali

Abychom zaručili spravedlivý postup při nominaci společností do jednotlivých kategorií, vybrali jsme pouze ty společnosti, které působí na českém trhu podle pravidel daných legislativou a splňují přísné podmínky České národní banky. V případě úvěrových a leasingových společností je dobrou zárukou členství v úvěrovém registru nebo členství v České leasingové a finanční asociaci. Ve všech případech jsme nominovali pouze ty společnosti, které skutečně (reálně) působí na území České republiky a nabízejí své služby občanům nebo drobným podnikatelům.

Přehled kategorií ročníku 2014

Banky a družstevní záložny. Podmínkou nominace byl platný bankovní kód přidělený Českou národní bankou a zaměření na běžné občany, malé podnikatele a živnostníky. Celkem jsme vybrali 37 finančních institucí, z toho 30 bank či spořitelen a 7 družstevních záložen (v roce 2013 to bylo celkem 31 bank a 7 družstevních záložen, rozloučili jsme se s AXA Bank Europe).

Pojišťovny. Vybrali jsme pojišťovny nabízející pojistné produkty pro občany, malé podnikatele a živnostníky. Podmínkou bylo skutečné působení na území České republiky, tj. vlastní pobočky, telefonická centra, síť poradců, partnerů apod. Celkem jsme nominovali 38 pojišťoven (v roce 2013 to bylo rovněž 38 pojišťoven).

Úvěrové společnosti. Vybrali jsme společnosti poskytující výhradně úvěrové služby se zaměřením na běžné občany, drobné podnikatele a živnostníky. Podmínkou nominace bylo členství ve sdružení SOLUS, nebo v bankovním nebo v nebankovním úvěrovém registru společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, nebo v České leasingové a finanční asociaci. Celkem jsme nominovali 30 úvěrových společností (v roce 2013 to bylo 31 úvěrových společností). Některé úvěrové společnosti z nominace přirozenou selekcí vypadly, naopak přibyly firmy poskytující tzv. půjčky před výplatou.

Penzijní společnosti. Vybrali jsme všechny penzijní společnosti působící podle platné legislativy, celkem tedy 10 penzijních společností (v roce 2013 to bylo 9 penzijních fondů).

Obchodníci s cennými papíry. Vybrali jsme obchodníky s komoditami, cennými papíry a na finančních trzích, kteří mají platnou licenci od ČNB, působí na území České republiky a nejsou zaměřeni pouze na korporátní klienty. Celkem jsme nominovali 48 obchodníků (v roce 2013 to bylo 40 společností).

Jak jsme vážili

Anketa podrobně zjišťovala parametry spokojenosti s nabízenými službami. Čtenáři a hlasující mohli oznámkovat danou společnost podle svých zkušeností s nabídkou a kvalitou širokého spektra služeb. Jednotlivá kritéria byla ohodnocena váhovými procenty. Výsledek váženého průměru za všechna kritéria rozhodl o celkové známce dané finanční instituce. Podrobně to ukazuje rozbor parametrů.

Minimální hranice přijatých hlasů

Vyhrála ta společnost, která získala nejlepší průměrnou známku v dané kategorii, přičemž do první pětice společností byly uvedeny a známkovány pouze ty, které získaly minimálně 3 % z celkového počtu hlasů dané kategorie.

Vítězové

V každé kategorii byl pouze jeden vítěz. Hlasující mohli hlasovat pouze pro jednu finanční instituci vyjma kategorie Banky a družstevní záložny a Pojišťovny, kde si mohli zvolit dvě. Je to tím, že domácnosti mohou využívat služeb více bank, záložen nebo pojišťoven. V nabídce se volitelně zobrazila volba „Ohodnotit ještě jednu instituci“.

Výsledky ankety Zlatý Měšec 2014

Umístění Banky a družstevní záložny Celkový průměr
1. Sberbank CZ, a.s. 1,43
2. Equa bank a.s. 1,46
3. Citibank Europe plc, organizační složka 1,54
4. Air Bank a.s. 1,55
5. Fio banka, a.s. 1,58
Umístění Pojišťovny Celkový průměr
1. MetLife pojišťovna a.s. 1,70
2. Česká podnikatelská pojišťovna 1,74
3. ČSOB Pojišťovna, a. s., člen holdingu ČSOB 1,77
4. Pojišťovna České spořitelny, a.s., Vienna Insurance Group 1,80
5. AXA pojišťovna a.s. 1,86
Umístění Úvěrové společnosti Celkový průměr
1. Provident Financial s.r.o. 1,69
2. ČSOB Leasing, a.s. 1,75
3. ŠkoFIN s.r.o. 1,99
4. CETELEM ČR, a.s. 2,09
5. GE Money Auto, s.r.o. 2,39
Umístění Penzijní společnosti Celkový průměr
1. ČSOB Penzijní společnost, a. s., člen skupiny ČSOB 2,00
2. Penzijní společnost České pojišťovny, a.s. 2,06
3. Allianz penzijní společnost, a.s. 2,08
4. ING Penzijní společnost, a.s. 2,16
5. KB Penzijní společnost, a.s. 2,30
Umístění Obchodníci s cennými papíry Celkový průměr
1. Fio banka, a.s. 1,56
2. Československá obchodní banka, a. s. 1,58
3. Patria Direct, a.s. 1,65
4. GE Money Bank, a.s. 1,65
5. Conseq Investment Management, a.s. 1,75

V anketě Zlatý Měšec 2014 nezůstal kámen na kameni. Zatím co v posledních ročnících se pořadí měnila jen mírně, rok 2014 se pro většinu společností staly premiérou.

Banky a družstevní záložny

Na první místo klientské ankety v kategorii Banky a družstevní záložny se probojovala Sberbank (1,43). Je to pro ní premiéra, blahopřejeme jí a snad jí přízeň klientů vydrží i v následujících letech. Druhá premiéra se odehrála na druhém místě, které obsadila Equa bank (1,46). Třetí premiéra a třetí místo patří Citibank Europe (1,54).

Tato tři premiérová místa byla pro nás překvapením, ale z pohledu nás, odborných novinářů, dávají smysl. Sberbank (resp. bývalá Volksbank) své klienty musí zaujmout hlavně svým přístupem, protože její produktová nabídka je totožná s její konkurencí a žádné extra služby v ní na první pohled nenajdete. Pokud to takto vnímali i hlasující klienti, je to správně a klientský přístup ocenili. Podobně Equa bank asi dokázala přesvědčit mnoho hlasujících klientů, že za transakce a za výběry z bankomatů se nemusí platit vysoké poplatky a rovněž úvěry mohou mít dobrou úrokovou sazbu bez dalších poplatků.

V případě Citibank Europe je situace jiná. U této banky stále najdete skupinu nespokojených klientů, tzv. kreditkářů, a skupinu finančně gramotných i majetnějších klientů, kteří jsou s bankou nesmírně spokojení. Citibank je navíc silná právě v segmentu afluentních klientů, její produkt Citigold dodnes po vyklizení HSBC Bank nemá na českém trhu pořádnou konkurenci. Autor analýzy tvrdí, že abyste byli se Citibank spokojení, musíte ji pochopit, což se podaří jen malému počtu českých klientů. Podle všeho však Citibank na ty správné klienty narazila a ti pro ni hlasovali. Ať důvody hlasování pro Citibank byly jakékoli, Citibank si třetí místo zaslouží. Citibank nemá v médiích snadnou pozici, prostřednictvím naší ankety však klienti bance dali známku, která jinými slovy ukazuje, že oni bance věří a myslí to s ní vážně.

Air Bank (1,55) má čtvrté místo a miláček klientů a dosavadní lídr ankety Fio banka (1,58) po celé sérii každoročních vítězství zažila sešup na místo páté. Obě banky mohou mít pořád radost. Matematická čára musí neúprosně oddělit vítěze a další dvě místa, ovšem známky mluví jasně, obě banky působí na jedničku. Vzhledem k uděleným známkám v kategorii Banky a družstevní záložny autor směle prohlašuje, že vítězi je všech pět společností. Ani jedna se nemusí se za své služby stydět.

Pojišťovny

V kategorii Pojišťovny se objevil nováček v podobě MetLife pojišťovny (1,70), která zvítězila a připsala si první místo. I když o premiéru vlastně ani nejde, s prvním místem v této kategorii měla v anketě Zlatý Měšec 2012 zkušenosti tehdejší Aviva životní pojišťovna, která se sloučila právě do MetLife. Druhé místo inkasovala Česká podnikatelská pojišťovna (1,74), loni přitom skončila pátá. Klienti si Českou podnikatelskou pojišťovnu pochvalovali, z 28 komentářů byly jen tři negativní. ČSOB Pojišťovna (1,77) se meziročně posunula o jedno místo a skončila třetí, oproti čtvrté příčce v loňské anketě. Ale i ČSOB pojišťovna inkasovala dvě třetiny kladných slovních hodnocení klienty.

Pojišťovna České spořitelny (1,80) a AXA pojišťovna (1,86) na čtvrtém, resp. pátém místě, mohou být spokojené. Ze 13 udělených slovních komentářů měla Pojišťovna České spořitelny jen jediný negativní. AXA pojišťovnu klienti oceňují za dobrý poměr ceny a rozsahu pojištění u neživotního pojištění. Ovšem obdobně jako v předchozí kategorii, i v kategorii Pojišťovny pro ročník 2014 platí, že vítězů je pět. Všech pět známek ukazuje na relativní spokojenost se službami pětice pojišťoven.

Úvěrové společnosti

Šok. Tak by se daly nazvat výsledky ankety Zlatý Měšec 2014 v kategorii Úvěrové společnosti. Společnost Škofin meziročně zůstala na stejné známce (1,99), nicméně v letošní anketě byla až třetí. Naproti tomu loni třetí ČSOB Leasing (1,75) skončila letos na druhém místě a meziročně si výrazně polepšila na celkové známce (loni 2,17). Propad společnosti CETELEM (2,09) na čtvrtou pozici neznamená neúspěch, naopak, i u ní došlo meziročně k vylepšení známky (loni 2,14). Pro společnost GE Money Auto (2,39) je letošní ročník premiérou, skončila na pátém místě.

Ovšem to, co se odehrálo na prvním místě, předčilo i naši nejbujnější fantazii. Vítězem kategorie Úvěrové společnosti se stala společnost Provident Financial (1,69). Do roku 2012 se společnost Provident v první pětici výsledků ani neobjevila. Teprve v loňské anketě se firma probojovala na páté místo s nelichotivou známkou 3,82. Za dvanáct měsíců se však zkušenosti klientů se službami společností Provident Financial otočily ze známky 3,82 na 1,69, tedy o 180 stupňů a ještě o kousek. Během roku hlasující čtenáři tak přehodnotili spokojenost používaných služeb, přestože v předchozích letech byli přesvědčeni o opaku.

Penzijní společnosti

Kategorii Penzijní společnosti opět na prvním místě skončila ČSOB Penzijní společnost (2,00), i v tomto případě jde o premiéru. Předchozí kategorie penzijních fondů skupina ČSOB projížděla bez zastavení a nebyla klientsky úspěšná. Podobnou radost může mít z druhého místa Penzijní společnost České pojišťovny (2,06). Ta si za poslední tři ročníky ankety navíc polepšila ve známce od klientů. Kde jsou ty časy, kdy Allianz byl synonymem výborného zhodnocení. Klienti si to pamatují a Allianz penzijní společnosti vystavili známku 2,08, která ji odsunula na třetí místo.

ING Penzijní společnost (2,16) skončila na čtvrtém místě a meziročně si na známce pohoršila o dvě setiny (2,14). Pro KB Penzijní společnost (2,30) je páté místo premiérou. Naproti tomu AXA penzijní společnost a Česká spořitelna – penzijní společnost oproti loňsku propadly a do pětice se neprobojovaly. Pro pořádek uvádíme, že v ČR působilo k 1. 11. 2013 jen 10 penzijních společností.

Obchodníci s cennými papíry

Kategorii Obchodníci s cennými papíry suverénně opět ovládla Fio banka (1,56). Meziročně se jí známka sice trošku zhoršila, ale první místo je přece jen jedno. Druhá skončila Československá obchodní banka (1,58) a třetí Patria Direct (1,65), skupina ČSOB tak může upřímně slavit.

dan_z_prijmu

Jak se na čtvrté místo se známkou 1,65 probojovala zrovna GE Money Bank, je nám záhadou, ale prostě tam je a za známku se nemusí stydět. Pátá skončila společnost Conseq Investment Management (1,75), ovšem přestože si meziročně pohoršila o dvě místa, celková známka byla letos lepší (loni 1,86).

Komentáře klientů finančních institucí

Podrobný rozbor výsledků známek a všechny komentáře hlasujících si můžete prohlédnout nebo stáhnout v kompletní analýze níže.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).