Hlavní navigace

Zázraky na počkání?

19. 8. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Masivní reklamní kampaně a obrovské zisky firem. Tak jednoduše by se dal charakterizovat obchod s potravinovými doplňky. Údajně pomáhají tam, kde současná věda nestačí.

Reklama, která na nás útočí ze všech sdělovacích prostředků, využívá k propagaci svých produktů mediálně známých osobností a pohybuje se na hraně zákona o reklamě. Naivnímu tvrzení, že při pravidelném užívání přípravku na zhubnutí můžete jíst, co chcete a necvičit, neuvěří snad žádný přemýšlivý člověk.

Jak ale podfuk prokouknout a v čem je navíc i jeho nebezpečí? Podle MUDr. Petra Fořta jsou škodlivé všechny „zázračné” čaje, včetně těch, které jsou skrytě obohacené o efedrin, pseudoefedrin a velké dávky kofeinu. Ty posledně jmenované mohou pomoci, ale jen v době, kdy se používají a kromě toho jsou zdravotně rizikové pro kardiaky a lidi s vysokým krevním tlakem. Dále pak redukční koktejly a ananasové tablety. Nadbytek vlákniny spolu s mimořádně nízkým příjmem energie rychle vyčerpá zásoby železa a některých stopových prvků. Potom je zásadní „umění” znovu se dostat do formy – po stránce všech důležitých látek.

Časté triky prodejců

Dalším trikem jsou placení manipulátoři. Několik firem se sportovní výživou má placené jedince, kteří obcházejí místa, kde se prodávají doplňky sportovní výživy. Potom zde obvykle před více klienty nahlas pronášejí větu: Já osobně bych si jiné doplňky než od firmy XYZ nekoupil. Je to vyjádření osobního názoru a není to postižitelné. Tuto činnost za plechovku proteinů nebo vstup zdarma dělají místní hvězdy ve fitcentrech. Majitel fitcentra se dohodne s některým borcem, který sem chodí, aby propagoval výrobky, u kterých mu prochází záruční lhůta a potřebuje se jich zbavit. Nebo pokud zjistí, že klienti fitcentra nakupují výrobky od firmy, kterou neprodává, začne vykládat, že tyto výrobky nejsou kvalitní.

Reklama bývá často postavená na vyvolávání zdání něčeho nesmírně složitého a utajeného, co v podstatě ubohý obyčejný spotřebitel nemůže pochopit, ale zato účinky budou neuvěřitelné. Důsledně se však neuvádějí čísla ani konkrétní údaje, takže z reklamy se pořádně nedozvíte složení výrobku. Ve skutečnosti se však jedná o výrobu postavenou na opisování běžně dostupných postupů, receptur nebo takzvaných „vzorových aplikací”, které běžně nabízejí dovozci některých surovin, aby výrobcům usnadnili jejich zpracování. Samozřejmě takovýto výrobce nemůže napsat, že dělá to samé co ostatní, a proto navozuje tajemno. Většina firem skutečně pouze opisuje běžné receptury nebo vyrábí jednoduché produkty, případně má receptury opatřené od konkurence jiným způsobem. Když má potom takováto firma dělat vývoj nových složitějších produktů, je v koncích. Pokud naletíte, většinou jen přijdete o peníze, vyloženě zdraví škodlivé (až na některé výjimky) produkty nejsou.

skoleni_15_4

Nezahrávejte si se svým zdravím

Složitější situace může nastat, jestliže si pod vlivem reklamy zakoupíte produkty, které podporují sexuální prožitek. Reklama spočívá v tom, že firmy, které tyto prostředky vyrábějí, se odvolávají na zkušenosti odborníků a dokládají to například vědeckými studiemi, vysvětluje pro Měšec.cz ředitel PL v Praze-Bohnicích MUDr.Martin Hollý a dodává: Není to pravda, protože potravinové doplňky neprocházejí klinickými testy jako léčiva, jsou pouze registrovány jako zdravotně nezávadné. Většině lidí, odhadem 50 procentům uživatelů, skutečně pomohou, ale pouze krátkodobě. I v tom podle doktora Hollého tkví účinnost reklamy. Konzumenta to nutí ke koupi dalších a dalších dávek. Spočítáme-li, že ceny na internetu nabízených přípravků typu Clavin, Clavin Strong, Hard Wood nebo Waxilin se pohybují od 600 do 1200 Kč a jejich výroba se rovná cca padesátině z této částky, pak je jasné, jaká marže z toho plyne výrobci i distributorovi. Navíc, například porucha erekce může být zaviněna i vážnějším onemocněním, na které se přijde pozdě, mnohdy i ve stadiu, kdy je velice obtížné ho vyléčit.

Vyloženým hazardem se zdravím i životem jsou prostřednictvím internetu prodávaná psychofarmaka – Xanax, Valium nebo módní Prozac, což jsou léky, v Česku přísně vázané na lékařský předpis pouze odbornými lékaři specialisty. Při jejich koupi v lepším případě „vyhodíte” z okna několik desítek dolarů za placebo, v tom horším si přivodíte vážné zdravotní problémy. Mimo to jde o návykové látky, což vede k dalšímu nakupování.

Užíváte nějaké potravinové doplňky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Neúnavná cestovatelka po zemích známých i objevitelských, pravidelná návštěvnice fitness centra, milovnice vysokohorské turistiky v Alpách. Objevila jsem i kouzlo paraglidingu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).