Hlavní navigace

Vytvořte si kartu s vlastním obrázkem

22. 2. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Vytvořit si kartu s vlastním obrázkem umožňují karetní asociace již dva a půl roku. Teprve v tomto týdnu se ale pohnuly i české banky a do prázdnin by měly být tyto karty v nabídce Komerční banky a ČSOB. Nejsou to ale jediné novinky - rozšíří se cash back a změna PIN kódu platební karty.

Karty s vlastním obrázkem

Vzhled platebních karet je buď lepší, nebo horší, podle toho, jak zdatné grafiky banka zaměstnává. Nikdo se ale nemůže zavděčit všem a i sebelepší design si najde své příznivce a odpůrce. Navíc – nemalá skupina lidí se chce od svého okolí odlišovat, a k tomu jí standardní grafická podoba karty rozhodně nepomůže.

Hlad po nových podobách platebních karet a tlak klientů přivedl karetní asociace k tomu, že již před dvěma a půl lety ustoupily ze svých požadavků na jednotný design schvalovaný asociací a umožnily bankám vydávat „personalizované“ platební karty – tedy karty s obrázkem, který si dodá klient sám. Od té doby se v ČR po individuálním designu karty slehla zem. Až dosud.

V tomto týdnu oznámily hned dvě velké banky – ČSOB a Komerční banka, že do léta začnou karty s obrázky dodanými klienty vydávat. Nejlepší klienti ČSOB je budou moci získat ještě dříve.

Umístění vlastního obrázku na kartu bude zpoplatněno. Komerční banka i ČSOB si budou účtovat za tuto službu poplatek, jehož výši dosud nezveřejnily. Výjimku tvoří vybraní klienti ČSOB, kteří možnost personalizované karty dostanou v předstihu – a zdarma. Klienti Poštovní spořitelny si budou muset počkat a „svezou“ se s masovou nabídkou pro klienty ČSOB.

Česká spořitelna, jakožto jeden ze tří největších karetních hráčů, se dle sdělení tiskového odboru možností vydávání personalizovaných karet zabývá, ale ještě o ní není rozhodnuto.

Obrázky – nikoli bez omezení

Vlastní obrázek bude možno postupně umístit jak na debetní, tak na kreditní karty asociací Visa, MasterCard a Diners Club, asociace American Express toto neumožňuje – má jednotný design celosvětově.

Omezení se ale týkají i obsahu obrázků. Pravidla jsou poměrně složitá a celou řadu obrázků tak jejich uživatelé nebudou moci využít. Jedná se zejména o motivy rasistické, sexuální, náboženské, zároveň jsou nepřípustná loga a ochranné známky firem a obrázky chráněné autorským právem.

Dohlížet na dodržování „pravidel obrázků“ bude v ČSOB za tímto účelem zřízená komise, Komerční banka si dohled sjedná u specializované zahraniční firmy. Jaké obrázky budou „procházet“, zatím není jasné. Např. Komerční banka vidí jako problém ohlídat teenagery, kteří budou chtít kartu ozdobit obrázky oblíbené hudební skupiny, které jsou chráněny autorskými právy, ČSOB naopak v tiskové zprávě fotografie oblíbených zpěváků a skupin uvádí jako jedno z možných užití personalizovaných karet.

Karta - perzonalizovaná - pes

Změna PIN kódu

Další novinkou, kterou Komerční banka stahuje náskok České spořitelny, je možnost změny PIN kódu platební karty. V České republice ji jako první nabízela Citibank zdarma a v nedávné době ji na svých bankomatech doplnila Česká spořitelna – za 50 Kč.

Změna PIN kódu karty Komerční banky by měla být spuštěna také do prázdnin a stejně jako v České spořitelně bude provozována na síti bankomatů a – zpoplatněna. Jakou částkou, banka zatím nesdělila.

V této oblasti je z velké trojky pozadu ČSOB, která o možnosti zavedení změny PIN kódu u platebních karet v dohledné době neuvažuje.

<chart id=„6“></chart>

Cash back – již standardizovaný

ČSOB naopak byla první bankou, která umožnila výběr hotovosti při nákupu zboží – cash back. Zavedla ji prozatím u vybraných obchodních řetězců (Albert, Hypernova) a jen pro své klienty, kteří ji ale mohou využívat zdarma.

Česká spořitelna a Komerční banka ale již cash back připravují také – obě, shodou okolností, počítají s jeho spuštěním v závěru letošního roku. Služba by měla být již standardizovaná podle mezibankovní dohody a měla by být dostupná i pro klienty ostatních bank – ovšem obě banky zvažují, jakým způsobem ji zpoplatnit.

Standardizovaný cash back bude možno využít při nákupu nad 300 Kč a maximální vybíraná hotovost bude 1 500 Kč.

Co bude dál?

S probíhající „čipizací“ platebních karet a uvolňováním pravidel pro design karty jsou dalším krokem k jejich zosobnění „karty s ušima“ – tedy karty, které kromě obrázku mají i různý tvar. Tyto karty nelze (z pochopitelných důvodů) použít pro výběr hotovosti z bankomatu, ale pouze k platbě u obchodníků, proto jsou vhodné spíše pro kreditní karty nebo pro předplacené karty.

Předplacené karty jsou další službou, kterou české banky dosud nenabízejí. Jedná se o karty nabité určitou částkou, které lze použít výhradně k platbě u obchodníků. „Bezhotovost“ na kartách uloženou lze buď doplňovat dalším vkladem na kartu, nebo jsou jednorázové a po svém vyčerpání bezcenné. Vhodné jsou např. jako dar, kdy nechcete věnovat přímo hotovost, zejména v kombinaci s personalizací karty – ať již jen obrázkovou, nebo i tvarovou.

dan_z_prijmu

Rozvíjejícími se službami jsou též platby z karty na kartu. Probíhá zpravidla u bankomatu, kdy se z jedné karty odečte zadaná suma, která se přičte na druhou kartu. Pomalé zavádění do českého prostředí lze přičíst technologické náročnosti a – nejasné poplatkové politice.

Budoucnost mají též víceúčelové platební karty, které lze využít k nákupům v automatech, platbě v prostředcích hromadné dopravy a – samozřejmě – též jako běžné platební karty. Tyto karty zpravidla pracují na principu bezkontaktních čipových technologií. Tím se ale, alespoň pro Českou republiku, dostáváme do daleké budoucnosti…

Nechal/a byste si vydat kartu s vlastním obrázkem?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).