Hlavní navigace

Ušetřete za volání na barevné linky. Volejte přímo

13. 4. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Tzv. barevná telefonní čísla původně měla šetřit peníze při volání z mobilních telefonů. Nyní jsou spíše na zlost a volání na ně stojí peníze navíc. Máme návod, jak je obejít.

Za služby, které vám poskytuje váš dodavatel energie, pojišťovna či banka, si již jednou platíte. Platíte za vedení účtu, za elektřinu či plyn, který odebíráte, platíte pojistné a tak dále. Je tedy s podivem, že musíte platit i v případě, kdy jejich služba nefunguje zcela ideálně, anebo jen potřebujete s něčím poradit. Tím hůře, pokud je zákaznická linka tzv. barevná a často se bez položení dotazu ani nedozvíte, kolik stojí minuta hovoru.

Veškeré barevné linky však ve skutečnosti přesměrují váš hovor na normální linku, kterou platíte dle ceníku operátora. Podívejte se, které společnosti mají barevné linky a jak je obejít.

Příklad cen volání z předplacených služeb mobilních operátorů

O2 T-Mobile Vodafone ha-loo Odorik
Bílé linky 3,50 Kč/min. 4,84 Kč/min. 5,59 Kč/min. 4 Kč/min. 3,44 Kč/min.
Modré linky 3,50 Kč/min. 4,03 Kč/min. 4,58 Kč/min. 2 Kč/min. 2,50 Kč/min.

Energie

Pokud odebíráte energii od ČEZu, RWE či PRE, musíte při komunikaci využít barevných linek. K jiným telefonním číslům se na jejich webových stránkách nedostanete. Ve skutečnosti by vám však měli na požádání sdělit, na jaké číslo je váš hovor přesměrováván. V praxi se tak samozřejmě ne vždy děje, a proto se příště nemusíte ptát a rovnou využít čísel z následující tabulky.

V případě společnosti E.On je situace trochu jiná. Poskytuje sice placenou barevnou linku, ale zároveň má i bezplatnou zákaznickou linku, která je veřejně dostupná. U zákaznické linky ČEZu musíte postupovat jinak. V případě poruchové linky se po vytočení standardní linky dovoláte spojovatelce ČEZu. To ale není žádný problém. Ta vás může přepojit kamkoli a vy stále platíte standardní sazbu dle vašeho operátora. U RWE i PRE se po vytočení standardních linek dovoláte přímo do zákaznického centra dané společnosti.

Bohužel žádný z větších dodavatelů energie nenabízí oficiální komunikaci pomocí pevných linek. Musíte se tak pídit po tom, na jaké linky jste přepojováni, nebo zkusit menšího dodavatele energií.

Dodavatel energie Barevná linka Standardní linka Další varianta
Amper Market   800 701 313 225 282 792
Armex Energy 841 111 113 412 512 784  
Bohemia Energy 840 101 010    
Centropol 840 222 222 475 259 427  
Comfort Energy 840 841 842    
Corasta   222 260 611  
Česká energie 226 217 610  
ČEZ zákaznická linka 840 840 840 371 100 100
ČEZ poruchová linka 840 850 860 371 101 111 (prac. dny 6–18, spojovatelka)
Elimon   474 720 240  
Enra 848 125 126 722 322 122  
EP Energy Trading   255 707 099  
Europe Easy Energy 800 080 800 277 271 538
E.ON 840 111 333 545 141 111 800 773 322 
Fonergy   800 100 303 Skype: nemcova.fonergy
Gas International 840 777 666 277 270 134  
Global Energy   381 020 110  
Halimedes 841 222 841 222 511 966  
Lama Energy 840 111 310  
Nano Energies   226 257 257  
RWE 840 113 355 533 330 001 Skype: callcentrumrwe
PRE 840 550 055 nebo 1236 267 055 555
Pražská plymárenská 840 555 333 267 171 111
Primagas   800 736 736 226 227 100
Right Power Energy 844 445 566 555 120 300  
Slovenský plynárenský průmysl 810 888 600 800 789 789  
Vemex Energie   800 400 420  
Veoila Energie 800 701 801 596 609 111
X Energie 840 444 446   Skype: xenergie-pece
Yello Energy 840 555 777 267 056 704

Zdroj: Vlastní šetření.

Finanční instituce

Velmi podobná situace panuje i v oblasti bankovnictví. Banky jako Air Bank, mBank, UniCredit Leasing a další využívají ke komunikaci prostřednictvím zákaznických linek barevné linky. Pokud nechcete platit zbytečně předražené linky, zavolejte přímo. Čísla jsou uvedena v tabulce.

Banky

Banka Barevná linka Zelená linka Standardní linka Jiné
Air Bank 840 303 030 547 134 134
Citibank 233 062 222
Česká spořitelna   800 207 207 956 777 901
ČSOB 844 152 051 800 300 300 495 800 137
Era   800 210 210 495 800 121 Skype: Era_infolinka
Equa bank   222 010 222
Expobank 844 844 822 800 700 800 233 233 233
Fio banka   800 100 339 224 346 800
GE Money Bank 844 111 145 224 443 636
Hypoteční banka 844 111 174 242 419 333
Komerční banka   800 521 521 955 559 550
ING Bank   800 159 159 257 474 111
mBank 844 777 000 246 017 777
Raiffeisen stavební spořitelna 800 112 211
Raiffeisenbank 800 900 900 412 446 400
Sberbank 800 133 444 221 969 951
Stavební spořitelna České spořitelny 800 120 120 224 309 111
UniCredit Bank 800 140 014 221 210 031
Wüstenrot 800 225 555
ZUNO Bank 245 699 999

Zdroj: Vlastní šetření.

Úvěrové společnosti

Úvěrová společnost Barevná linka Zelená linka Standardní linka
Cetelem 844 840 840 257 080 111
Cofidis 810 700 810 234 120 120
Essox 810 800 088 389 010 111
GE Money Auto   800 103 050 224 443 636
Home Credit – nákup na splátky 840 155 155 541 598 155
Home Credit – kreditní karty 848 300 300 541 598 155
Home Credit – auta 841 113 322 541 598 111 (recepce)
Provident Financial 844 188 189  241 029 111 (recepce)
UniCredit Leasing 844 113 399 257  328 881

Zdroj: Vlastní šetření.

Pojišťovny

Pojišťovny Barevná linka Standardní linka
Allianz 841 170 000 224 405 111
Česká pojišťovna 841 114 114 224 557 111
Česká pojišťovna Zdraví 841 111 132 267 222 515
Česká podnikatelská pojišťovna 844 444 555  
Generali pojišťovna 844 188 188  
Kooperativa 841 105 105  
MetLife Europe Limited 810 888 000  
NN životní pojišťovna <a>844 444 480 257 471 059

Zdroj: Vlastní šetření.

I u bankovních subjektů se ve většině případů dovoláte přímo na zákaznické linky, pokud vytočíte standardní linku. Jsou ale i banky, které stále využívají pouze standardních linek, popřípadě kombinaci obojího. Například GE Money Bank má sice na úvodní stránce jako kontakt uvedenou barevnou linku, ale v kontaktech má i číslo na pevnou linku, která je zpoplatněna dle sazeb operátora. Komerční banka, Raiffeisenbank a ING Bank naopak využívají tzv. zelené linky, které jsou pro všechny volající bezplatné. Citibank, Fio banka a Equa bank na svých stránkách také nabízí číslo na pevnou linku.

Skype volá i na barevné linky

Uživatelé placených služeb Skype mohou volat i na některé barevné linky (nefungují všechny). Výhodou je, že volání jde z volných minut dle balíčku služeb Skype. Např. uživatelé Office 365 mají v ceně 30 minut volání na pevné linky v ČR a mezi ně se počítá i volání na barevné linky (vyzkoušeno redakcí).

Dražší volání u dopravců

Barevné linky se v posledních letech rozmáhají téměř ve všech odvětvích. Není tak překvapením, že se s nimi setkáte i v dopravě. České dráhy i RegioJet mají své linky zpoplatněné. Ovšem kromě toho se setkáte s barevnými linkami i u kurýrních společností, jako jsou DPD či DHL. I tyto barevné linky se dají obejít.

Dopravci a přepravci Barevná linka Standardní linka Další varianta
Česká pošta 840 111 244 800 104 410
České dráhy 840 112 113 221 111 122  
Student Agency – Regio Jet 841 101 101 800 100 300
Leo Express 840 842 844 222 269 912
DPD 841 700 700 225 373 011
DHL 840 103 000 220 300 111
UPS 841 111 144 233 003 300

Zdroj: Vlastní šetření.

V případě dopravců se ve všech případech až na DPD dovoláte přímo na linku, kam by vás barevná linka přepojila. U společnosti DPD se pomocí standardní linky dovoláte na recepci. Tam však stačí požádat o přepojení na zákaznickou linku.

Proč firmy používají barevné linky

Kromě přehledného a jednotného čísla pro zákaznický servis plní barevné linky i regulační funkci. Oproti zelené lince firmy sníží náklady na hovory a omezí obtěžující hovory. Záleží jen na firmě, zda dá zákazníkům i alternativu v podobě standardní linky. Většina firem to řeší možnosti zpětného zavolání.

Barevné linky už využívají i obchodníci s elektronikou

I některé velké společnosti jako MALL, Datart a Electroworld si zvykli používat barevné linky pro komunikaci se zákazníky. V tomto případě vás standardní linky navedou přímo na zákaznické linky a není již nutné nikoho žádat o přepojení.

Obchody Barevná linka Standardní linka
Datart 810 328 278 225 991 000
Electro World 810 396 753 533 334 879
MALL 810 625 529 234 703 201
Kasa.cz 841 800 800 321 001 011

Zdroj: Vlastní šetření.

Tito obchodníci však patří spíše mezi výjimky. Většina ostatních obchodů, jako jsou Alza, Mironet či CZC.cz, Euronics atd. stále využívají pro komunikaci se svými zákazníky klasických linek.

Chcete jiné číslo? Zkuste fintu

Často se stává, že pokud voláte přímo na standardní linku, která je zde uvedena v tabulce, nebudou vás chtít zaměstnanci konkrétní firmy přepojit dále. Pokud vás znovu odkážou na barevné linky, oznamte jim, že voláte ze zahraničí a že v zahraničí nejsou tyto typy linek podporovány a nedovolali byste se. Po tomto argumentu vás spojovatelka může přepojit na oddělení, které požadujete, nebo obecně tam, kde váš požadavek vyřídí.

Jiný postup můžete zkusit v případě, že znáte pouze barevnou linku a potřebujete se dostat k té standardní. Pomocí emailové komunikace s firmou požádejte o zpětné zavolání na vaše telefonní číslo. Firma vám nebude volat z barevné linky, a tak si dobře poznamenejte, jaké číslo se objeví na vašem displeji. V případě další komunikace s touto firmou pak využijte přímo tohoto čísla.

Tento postup se vám dříve či později bude hodit, jelikož společnosti postupně přikročily k tomu, že čísla standardních linek ruší a mění, když se o nich dozví veřejnost.

Vyznejte se v barevných linkách

Vyznejte se v barevných linkách
Autor: T-Mobile Czech Republic

Vyznejte se v barevných linkách


Zelená linka – 800, 822

Náklady plně hradí volaný (tj. firma). Za hovor z pevné linky platí okolo 0,40–1 Kč, za hovor z mobilu okolo 1,50–5 Kč za každou minutu.

Bílá linka – 840, 841, 842, 847, 848, 849

Volaný (firma) platí měsíční paušál okolo 700–1500 Kč podle typu služby a nic víc. Volající platí cenu hovoru, ta je okolo 4–5Kč/min. a je navíc vyšší, než při hovoru na „modrou linku“.

Modrá linka – 81×, 83×, 843, 844, 845, 846, 855

Volaný (firma) platí měsíční paušál a k němu za každou minutu příchozího hovoru. Cena je okolo 0,30–0,50 Kč za hovor z pevné linky a okolo 0,70–1 Kč za hovor z mobilu. Volající platí také cenu hovoru, ta je většinou do 4 Kč/min a měla by být nižší, než hovor na „bílou linku“.

Vždy existuje alternativa

Pokud je vám proti srsti pídit se po pevných linkách a obcházet tak ty drahé barevné, vždy existuje ještě jedna alternativa, jak neplatit za komunikaci s danou společností.

Všechny společnosti, které nabízejí jako prvotní kontakt skrze barevné linky, nabízejí často ještě jiné formy komunikace. Mezi ty nejčastější patří kontaktní formuláře, kdy vyplníte váš požadavek a emailem vám přijde odpověď nebo vás firma sama kontaktuje přes telefon.

Další variantou jsou hovory přes Skype, které jsou také zdarma a některé společnosti je v posledních letech také začaly nabízet.

Kromě toho můžete nalézt i emailový kontakt, prostřednictvím kterého lze s firmou komunikovat také.

dan_z_prijmu

Ne vždy tedy musí stát kontakt s firmou velké peníze. Telefonní hovor však často bývá jediným řešením, jak urgentní situaci začít řešit ihned, čehož jsou si bohužel dobře vědomy i některé společnosti.

Máte tip na další alternativy barevných linek? Podělte se svými názory v diskuzi. Rádi tabulky doplníme.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).