Hlavní navigace

Středověk ve stavebních spořitelnách!

2. 8. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Připadá vám samozřejmé, že máte ke svým penězům přístup i přes internet? Pokud máte stavební spoření, tak pěkně narazíte! On-line služby stavebních spořitelen přes internet jsou totiž až na dvě výjimky velmi omezené. Které stavební spořitelny nabízejí plnohodnotnou správu účtu?

Stavební spořitelny jsou v poměrně těžké situaci. Od přijetí nového zákona o stavebním spoření přibývá spořitelnám nových střadatelů jen pozvolna. V oblasti úvěrování na bytové potřeby jsou zase spořitelny stále ve stínu hypotečních bank. A stejná „staromódnost“, která se projevuje v jejich souboji s konkurenčními hypotečními bankami, se projevuje i v nabídce on-line služeb.

V zásadě platí pravidlo, že spořitelny přes internet nabízejí především ty služby, které jim přinesou nové klienty. Není tedy problémem uzavřít přes internet smlouvu o stavebním spoření. Ovšem pokud chcete od spořitelny elektronicky něco navíc jako stávající klient, obvykle narazíte.

Uzavření smlouvy přes internet

Uzavření smlouvy přes internet svým potenciálním klientům nabízejí všechny stavební spořitelny. Princip je jednoduchý – na stránkách spořitelny vyplníte požadované údaje potřebné pro připravení smlouvy. Jméno vlastníka smlouvy, kontaktní údaje a konkrétní podmínky spoření. Potom návrh elektronicky odešlete do spořitelny. Zaměstnanci spořitelny podle vašich údajů připraví konkrétní smlouvu v papírové podobě a odešlou ji na vaši adresu. Vy smlouvu podepíšete a vrátíte zpět do spořitelny. A je to.

Hlavní výhodou tohoto způsobu uzavíraní smlouvy je pohodlnost. Nemusíte se obtěžovat nikam na pobočku, případně hledat prodejce, který přijde za vámi. Modrá pyramida stavební spořitelna a Wüstenrot stavební spořitelna navíc klientům, kteří uzavřou smlouvu přes internet, nabízejí bonus.

V případě Modré pyramidy dostane klient, který uzavře smlouvu s minimální cílovou částkou 200 000 Kč, finanční prémii 500 Kč. Tato částka se připíše na příslušnou smlouvu. Nevýhodou tedy je, že s ní nemůžete nejméně šest let disponovat.

Wüstenrot nabízí při uzavření smlouvy přes internet slevu 50 % z poplatku za uzavření smlouvy. Spoření Kamarád pro děti mladší 15ti let je dokonce zcela zdarma.

Nevýhodou při elektronickém uzavírání smlouvy je určitá časová prodleva mezi podáním vašeho návrhu a podpisem smlouvy. Pokud tedy potřebujete uzavřít smlouvu rychle, což bývalo dříve typické především na konci kalendářního roku (bylo tak možné získat státní podpory za celý rok), je lepší navštívit přímo pobočku.

K účtu přes internet

Horší situace nastane, pokud už klientem spořitelny jste a chcete mít přes počítač přístup k informacím o svých financích. Zde uspějete jen u dvou spořitelen. Těmito dvěma vlaštovkami jsou Raiffeisen stavební spořitelna a Wüstenrot stavební spořitelna.

Do internetové aplikace Raiffeisen stavební spořitelny, nazvané Specialistův internetový servis, mají přístup pouze zaregistrovaní uživatelé. Zaregistrovat se mohou všichni klienti spořitelny přímo přes internet. Kromě svých osobních údajů k tomu potřebujete znát ještě číslo smlouvy a datum návrhu smlouvy. Spořitelna vám posléze poštou zašle uživatelské jméno. Bezpečnostní heslo dostanete podle vlastního výběru na mobilní telefon nebo na e-mail.

Po registraci budete mít možnost prohlížet si přes internet parametry své smlouvy a kontrolovat připsané platby. Celá tato služba je zdarma, poplatek 20 korun se platí pouze v případě, kdy si informační servis zrušíte a později žádáte opět o jeho aktivaci.

Pokud nemáte přístup na internet, nabízí Raiffeisen stavební spořitelna podobnou službu i přes mobilní telefon, kdy si pomocí SMS můžete kontrolovat zůstatek na svém účtu či získat úvěrové informace. Služba je také zdarma, platíte pouze odchozí SMS ze svého mobilního telefonu do stavební spořitelny.

U Wüstenrot stavební spořitelny je přístup k informacím o účtu ještě snazší. PIN mají uveden všichni klienti v pravidelném ročním výpise. Nemusíte tedy o aktivaci služby nikde žádat. Informace o vaší smlouvě jsou aktualizovány jednou měsíčně, pokud potřebujete čerstvější údaje, musíte využít telefonní linku spořitelny, kde vám po zadání PIN aktuální zůstatek sdělí.

Na půl cestě zůstala Stavební spořitelna České spořitelny. Sice umožňuje sledovat informace o parametrech spoření a došlých platbách přes internet, ovšem týká se to pouze klientů, kteří mají soukromý účet u České spořitelny. V tomto případě můžete své spoření sledovat prostřednictvím služby Servis 24. Nevýhodou ovšem je, že za Servis 24 musíte platit. Pokud klientem banky nejste, máte rovnou smůlu a přes internet nezjistíte nic.

Služby on-line

Ostatní služby, které spořitelny nabízejí online, jsou již na obecnější úrovni. Na všech stránkách spořitelen najdete kalkulačku. Tato kalkulačka muže být jednodušší – například u Hypo stavební spořitelny vám kalkulačka pouze spočítá částku, kterou si můžete naspořit, či složitější, kdy vám podobně jako na stránkách Českomoravské stavební spořitelny umožní namodelovat si celý průběh stavebního spoření spolu se zanesením do grafu.

On-line služby stavebních spořitelen

Českomoravská stavební spořitelna

  • uzavření smlouvy
  • simulace stavebního spoření
  • přihlášení do mailing listu (informování o novinkách)
  • kontaktní formulář

Hypo stavební spořitelna

  • uzavření smlouvy
  • kalkulačka
  • žádost o návštěvu zástupce

Modrá pyramida stavební spořitelna

  • uzavření smlouvy
  • změny smlouvy
  • kalkulačka
  • kontaktní formulář
  • simulační programy

Raiffeisen stavební spořitelna

  • uzavření smlouvy
  • simulační a modelační programy
  • prohlížení informací o vaší smlouvě a došlých platbách (po registraci)

Stavební spořitelna České spořitelny

  • výpočet spoření
  • uzavření smlouvy
  • změna smlouvy
  • vyřízení úvěru
  • úvěrový poradce
  • posouzení bonity
  • kontaktní formulář
  • zpětné volání

Wüstenrot stavební spořitelna

  • uzavření smlouvy
  • zaslání dotazu
  • simulační programy
  • prohlížení informací o vaší smlouvě a došlých platbách (po přihlášení)

Spořitelny, které neumožňují změny podmínek spoření on-line, mají na svých stránkách obvykle aspoň formuláře ke stažení, které si můžete vyplnit dopředu před osobní schůzkou či zaslat do spořitelny poštou.

Problém nebudete mít ani v případě, kdy si budete chtít zařídit schůzku se zástupcem spořitelny. Spořitelny na svých stránkách nabízejí kontaktní formulář, po jehož odeslání se s vámi spojí zástupce spořitelny a dohodne si konkrétní termín osobní návštěvy.

dan_z_prijmu

Přes internetové stránky si můžete sjednat i telefonický kontakt ze spořitelny (takzvané zpětné volání), což je výhodné použít především v případě, kdy spořitelna nemá informační linku zdarma.

Tyto informační linky se kromě zpoplatnění liší i detailností informací, které vám přes telefon sdělí. Ve všech spořitelnách vám potvrdí, zda vám došla konkrétní platba, ovšem nedostanete žádnou informaci osobnějšího charakteru – například o výši zůstatku.

Jak si zjišťujete informace o svém stavebním spoření?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).