Hlavní navigace

Špatně ručíte

24. 1. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Navrhuji udělit Zlámanou grešli Živnostenské bance za to, že mi tři měsíce slibovala hypoteční úvěr, ujišťovala mě, že jsem všechny podmínky splnil, a když ze mě vytáhla spoustu peněz, žádost z těžko pochopitelných důvodů zamítla. Vím, že banka má právo neposkytnout úvěr dokonce bez udání důvodů, nemyslím si však, že má právo poškozovat klienta.

Čtenářská zkušenost:

V září letošního roku jsem se nechal zlákat výhodnými sazbami hypotéčních úvěrů u Živnostenské banky a podal jsem si žádost o úvěr ve výši 500.000 korun na splacení jiného úvěru, poskytnutého na bydlení. Splnil jsem kritéria bonity, předložil všechny požadované doklady a jako zástavu nabídl svou chalupu. Aby si banka mohla udělat představu o nemovitosti, předložil jsem dva roky starý znalecký posudek s veškerou dokumentací, včetně fotografií. V něm byla chalupa odhadnuta na 650.000 korun.

Analytici banky zhruba tři týdny podklady studovali a poté jsem byl vyzván, abych dal souhlas s inkasem částky za nový odhad, který musí být proveden smluvním odhadcem banky. Pracovníci banky mě ujistili, že v této fázi už může nastat jen jediný zádrhel. Kdyby nový odhad nebyl dostatečně vysoký, pak by mi banka neposkytla úvěr v požadované výši, ale částku by snížila tak, aby byla zástava dostatečná. To jsem akceptoval.

Smluvní znalec ŽB odhadl chalupu na 750.000 korun, tedy o sto tisíc výš než zněl původní odhad (chalupa leží v lázeňské a rekreační zóně a ceny nemovitostí tam neustále stoupají). Na základě toho jsem chalupu vyvázal ze zástavního práva u jiné banky (to přišlo na 5000 Kč), absolvoval jsem martýrium na katastrálním úřadu a těšil se, že budu ŽB vyzván k podpisu úvěrové smlouvy.

Další tři týdny se nic nedělo, nepočítám-li to, že mi banka na mém účtu zablokovala 5400 korun za práci spojenou s vyřizováním úvěru. Také si kladla další nadstandardní podmínky – jako například, že mi na její účet musí pravidelně chodit víc než trojnásobek anuitní splátky slíbeného úvěru. Všechno jsem splnil, převedl jsem si do ŽB svůj privátní účet a zřídil si u ní další služby. A čekal.

Místo výzvy k podpisu smlouvy mi jednoho dne pracovnice banky telefonicky oznámila, že mi úvěr nebude poskytnut. Nemovitost prý totiž není vhodná pro zástavu.

Vím, že banky obecně rekreační chalupy nerady přijímají jako zástavu. Pochopil bych, kdyby ji ŽB odmítla hned, když jsem předložil první znalecký posudek. Ale nic takového se nestalo. Až o dva měsíce později banka náhle zjistila, že je nemovitost jako zástava nevhodná. Za ty dva měsíce se změnilo jen to, že chalupu znalec banky odhadl o 100 tisíc výš.

Živnostenská banka má přímo v sazebníku uvedenu operaci zvanou předběžné posouzení nemovitosti navržené pro zajištění úvěru. Na otázku, jestli banka tuto operaci provedla a s jakým výsledkem, se mi dostalo jen pokrčení rameny. Jediné, čeho jsem dosáhl, je, že mi banka vrátila oněch 5400 korun. Znalce tak zaplatila ze svého, což mě jen utvrzuje v tom, že její pracovníci nemají čisté svědomí.

Ztratil jsem tři měsíce času, zbytečně vynaložil spoustu úsilí i peněz (kdo vyřizoval hypoteční úvěr, ví, o čem mluvím). A výsledek? Mám na krku splatný úvěr ve výši 500.000 korun. Mám účet v bance, ke které jsem ztratil důvěru, takže mě čeká odchod jinam se vším, co s tím souvisí. Ale mám také cennou zkušenost, kterou mohu předat potencionálním klientům Živnostenské banky.

JUDr. Ladislav Josef
(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření Živnostenské banky ke stížnosti JUDr. Ladislava Josefa zaslané finančnímu serveru Měšec

Obezřetná banka nemůže zaujmout konečné stanovisko k vhodnosti zástavy, ani k aktuální obvyklé ceně zástavy na základě dva roky starého znaleckého posudku vyhotoveného pro potřeby jiného subjektu.

JUDr. Ladislav Josef má pravdu v tom, že stanovisko o vhodnosti nemovitosti k zástavě měla banka na základě svých informací a postupu zaujmout již na počátku úvěrového řízení. Bohužel se tak nestalo kvůli chybě v komunikaci uvnitř banky a mezi odhadcem a bankou. Živnostenská banka se za to JUDr. Ladislavu Josefovi omlouvá.

Ing. Karel Ježek
tiskový mluvčí
Živnostenská banka, a.s.

Redakce

Tabulka č. 731
Banka panu Ladislavu Josefovi nesdělila na počátku řízení o přidělení hypotečního úvěru, že nemovitost, kterou nabízel do zástavy, není k tomuto účelu vhodná. Místo toho si vyžádala nové posudky, které pana Josefa připravily o peníze i čas. Proto Živnostenské bance udělujeme Zlámanou grešli.

Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.

skoleni_15_4

Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.

Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!

Zamítla vám banka žádost o hypotéku?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).