Hlavní navigace

Smartbanking: daleko za svými možnostmi?

30. 11. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Kdo by si nepřál ovládat banku přes svůj chytrý telefon. S postupem času máte stále více možností. Jak se daří bankám udržet krok?

V poslední době se stále více hovoří o smartbankingu, tedy speciálních aplikacích, které jsou určené pro mobilní telefony a umožňují ovládat ty v bance či pojišťovně. V dnešním článku se pokusíme podívat na to, co vše by tyto služby mohly nabízet a co se jednotlivým bankám daří implementovat. Čtěte také: Chcete chytrý telefon od banky i pojišťovny zadarmo? Připlatíte si 

Stále vpřed

Trendy v posledních letech jsou jednoznačné – stále více telefonů, které se prodají má operační systém (nejčastěji Android, iOS či některý další) a disponují přístupem na internet, což je služba, která se vzhledem ke snižujícím se cenám za připojení a zvyšujícím se požadavkům na přístup k informacím kdykoli a odkudkoli těší poměrně velké oblibě. Ostatně když se podíváme na datové balíčky nabízené jednotlivými operátory, tak je možné konstatovat, že jde o oblast, kde je konkurence snad možná největší.

V tomto kontextu je pochopitelné, že uživatelé vyžadují, aby mohli ke svým účtům přistupovat z mobilních zařízení. V zásadě nemusí jít jen o obyčejné získávání informací o aktuálním stavu peněz na účtu, ale také o realizaci plateb, změnu limitů nebo celkovou komunikaci s bankou. Samozřejmě by neměl chybět přístup k aktivaci služeb jako je pojištění, blokace karty či žádosti o zřízení nové karty.

Smartbanking by mohl také nabídnout velice pěknou podporu pro různé účetní aplikace, takže byste mohli jedním či dvěma kliknutími dostat data z jedné aplikace (smartbankingové) do druhé (nástroje na správu osobních financí).

Dobře pojatý smartbanking není jen o pohodlném a rychlém přístupu k informacím, ale také představuje velice důležitý pilíř bezpečnostní, například onou možností pružně měnit limity pro výběr či platbu kartou, realizovat pokročilé autorizace plateb nebo rychle zablokovat zcizenou kartu.

Velice zajímavou kategorií služeb jsou pak ty, které s bankovnictvím přímo nesouvisí, ale uživateli mohou přijít vhod jako dobrý zdroj informací – může jít o spojení s GPS a poskytnutí informací o nejbližším bankomatu, pobočce nebo informaci, že je třeba do banky donést potvrzení o studiu. Zajímavé možnosti se nabízejí také v kombinaci s kartami, které nabízejí různé slevy a benefity. Aplikace by mohla klienta informovat o tom, kde se podobný „výhodný“ obchod nachází v jeho nejbližším okolí.

Samozřejmě je pak možné použít smartbanking také pro reklamní kampaně, ale zde je třeba se chovat velice uvážlivě – banka je přece jen instituce, která musí ve svých klientech vzbuzovat dojem seriózního a dobrého partnera.

Možná by také mohla padnout otázka, zda jsou podobné aplikace vlastně nutné a nebylo by  možné si vystačit s bankovnictvím klasicky internetovým. V řadě oblastí by to možné jistě bylo, ale mnoho bank má tyto systémy nastavené tak, že je nelze přes mobilní telefon používat vůbec – například díky JavaScriptu nebo jen velmi obtížně. Na příkladu Zuno Bank se ukazuje, že i klasický IB je možné udělat tak, aby dobře fungoval i z mobilního telefonu. Ovšem za cenu nemožnosti využití propojení s GPS.

Jak je na tom současný bankovní trh?

Jaké jsou ale konkrétní příklady nasazení mobilních aplikací v případě jednotlivých bank? V následující části se podíváme na to, co jednotlivé banky v současnosti nabízejí svým klientům. Zde je vidět zajímavý trend v tom, že především menší a nízkonákladové banky se snaží obvykle podstatně více než zaběhnuté bankovní domy.

Zde je třeba říci, že vývoj do velké míry ztěžuje skutečnost, že banky musí pokrývat větší množství platforem, které jsou často z hlediska programátora dosti odlišné.

Citibank

Citibank nabízí poměrně velice slušné bankovnictví s většinou potřebných služeb, jako je přístup ke všem účtům (včetně terminovaných vkladů), převody v rámci Citibank a do jiných bank v ČR, správa běžných, kartových a investičních účtů, a úvěrů, přehled a vyhledání obchodních partnerů slevových programů, nejbližších bankomatů či aktuální kurzovní lístek. Zajímavostí je také přítomnost expresních plateb a možnost založené terminovaných účtů za výhodnějších podmínek.

Česká spořitelna

Česká spořitelna nabízí jen velice jednoduchou aplikaci na vyhledávání poboček a bankomatů. Výhodou je, že funguje ve všech zemích, kde Erste Bank působí.

Equa Bank

Tato nízkonákladová banka zatím nabízí jen aplikaci pro aktivní provádění transakcí – přehled účtů, historie transakcí, jednorázové platby v ČR, úpravy čekajících plateb, novinky a kontakty. Další funkce jako zahraniční platby či změna limitů jsou zatím v přípravě.

FIO banka

FIO banka nabízí svůj smartbanking ve dvou módech. První je nezabezpečený a je možné si v něm spočítat poplatky, vyhledat pobočky nebo kontakty na banku. Druhá část je přístupná jen držitelům účtu a nabízí přehledy zůstatků na všech aktivních účtech (běžných, spořicích, termínovaných), jejich celkovou sumu, historii transakcí na vybraném účtu až 3 měsíce zpět a detailní transakce na účtu. Dále pak v oblasti příkazů zadávání převodů mezi vlastními účty, v rámci ČR, na Slovensko (v eurech), zadávání platebních příkazů v euro v rámci eurozóny (TARGET2) či přehled čekajících a neuskutečněných plateb.

Komerční banka

Zatím jen seznam poboček a bankomatů, kontakty a zprávy. V listopadu by měly přibýt další funkce a příští rok také.

mBank

Zajímavý je přístup mBank, která prostřednictvím aplikace nabízí především operace bez autorizace, jako jsou informace o účtech, kreditních kartách, spotřebitelských a hypotečních úvěrech. Dále pak je možné sledovat historii transakcí a splátky na kreditní kartě. Jedinými možnými platbami jsou takové, které jsou zasílány předdefinovaným příjemcům bez autorizační SMS. Tato omezení jsou vykoupena optimalizovaným a velice slušně i na mobilních telefonech funkčním IB.

UniCredit Bank

Tato banka nabízí především informativní nástroje, jako je přehled aktuálních zůstatků na účtech, aktuální výše hypotéky, historie transakcí (i pro karty) vyhledávání nejbližší pobočky a bankomatu či aktuální kurzy měn. Podporovány jsou ale také tuzemské platby.

Zuno Bank

Zuno Bank nenabízí sice speciální aplikaci pro mobilní telefony, ale je pro ně velice pěkně optimalizovaná, takže není problém s ní pracovat také z mobilního telefonu. Nevýhodou je, že chybí funkce spojené s pozicí klienta jako je informace o nejbližší pobočce či bankomatu.

Nejen banky, ale také pojišťovny

Aplikace pro mobilní telefony je možné najít nejen u bank, ale také u pojišťoven, které se snaží jejich možností také využívat. Principiální možnosti jsou podobné, ale rozšíření zatím podstatně menší.

Česká pojišťovna

Možná nejlépe navrženou aplikaci nabízí Česká pojišťovna, která jejím prostřednictvím umožňuje nahlásit dopravní nehodu (příjemný je také průvodce co při ní dělat), sjednání úrazového a cestovního pojištění nebo mapu poboček včetně kontaktů a otvírací doby. Velmi pozitivně je možné hodnotit pěkný design a kvalitní zpracování (alespoň ve verzi pro Android).

Kooperativa pojišťovna

Další pojišťovnou, která nabízí mobilní aplikace je Kooperativa. Ve skutečnosti jde ale jen o odkaz do internetového prostředí, které je optimalizované pro mobilní telefony (tedy prakticky řešení stejné jako u Zuno). V něm je možné udělat sjednání pojištění online či po telefonu a nahlédnout na stav škod. Přístupná je také funkce pro hlášení škod. Dále nechybí aktuality, informace nebo kontakty.

Evropská cestovní pojišťovna

V zásadě velice jednoduchou aplikaci nabízí také Evropská cestovní pojišťovna, která nabízí možnost sjednání si cestovního pojištění prostřednictvím aplikace. Platba je prováděna kartou a ač jsou možnosti velice omezené, základní funkcionalitu plní dobře.

Závěr

Další banky zatím na smartbankingu usilovně pracují (ČSOB, LBBW Bank, GE Money Bank, Poštovní spořitelna, Volksbank) a jiné intenzivně připravují různá vylepšení a rozšíření funkčnosti.

skoleni_15_4

Paradoxní je, že nejbohatší klienti největších bank mají jen velmi špatný přístup ke službám, které by možná sami používali nejčastěji. Zatím je trendem především klienta informovat, což je pochopitelně nejjednodušší a nejlevnější. Naopak zatím chybí ochota nasazovat experimentální funkce nebo (ve větší míře) měnit limity karet, což osobně považuji za zcela klíčovou funkci.

Každopádně se smartbanking velice slibně rozvíjí a banky se k němu snaží klienty všemožně motivovat. Rok 2012 bude jistě ve znamení nových služeb a výhod pro jejich uživatele.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zabývá se webovými technologiemi, vztahem společnosti a ICT a věcmi souvisejícími se vzděláváním


Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).