Hlavní navigace

Šest největších chytáků dodavatelů elektřiny a plynu

27. 4. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Lákají vás levnější ceny energií? Ty mohou být vykoupeny vysokými poplatky. Jaké další chytáky v obchodních podmínkách dodavatelů vás mohou překvapit?

Dříve, než podepíšete jakoukoli smlouvu, měli byste si ji pořádně přečíst. To platí i při změně dodavatele. Vyhnete se tak tomu, že vás nepříjemně překvapí třeba dlouhá výpovědní lhůta nebo různé poplatky. Protože čtení obchodních podmínek není nic zábavného, udělali jsme to za vás a přinášíme přehled šesti největších chytáků.

1) Aktivační nebo registrační poplatek

Dodavatel vás možná láká na nízké ceny energie, ale už vám nikdo neřekne, že budete muset zaplatit aktivační nebo registrační poplatek, aby k vám domů začala proudit energie. Aktivační poplatek při uzavření smlouvy můžete čekat například u Bohemia Energy nebo Centropol. U společnosti Energetické centrum se s touto platbou setkáte pod názvem registrační poplatek.

Kolik za aktivaci zaplatíte, ale v obchodních podmínkách uvedeno není. Výše tohoto poplatku se totiž odvíjí od množství odebrané elektřiny a na způsobu sjednání smlouvy.

Do kdy musíte aktivační poplatek uhradit? Je to různé. Například Energetické centrum ho po vás bude chtít do 14 dní od data vystavení první faktury. Centropol zase zahájí dodávky energie až po jeho zaplacení.

2) Výpovědní lhůta

Běžná výpovědní lhůta u smlouvy na dobu neurčitou bývá u většiny dodavatelů 3 měsíce. Může to být ovšem i mnohem déle! Například společnost Central Energy má výpovědní lhůtu až 1 rok!

U smlouvy na dobu určitou se podívejte, na jak dlouho ji máte podepsanou (zpravidla rok nebo dva). Pokud ji budete chtít zrušit, dejte to svému dodavateli vědět včas. To, že smlouva vyprší, totiž neznamená, že zanikne. Dodavatelé mají většinou v obchodních podmínkách zmínku, že když nepodáte výpověď, smlouva se automaticky prodlouží na stejné období nebo se změní na smlouvu na dobu neurčitou.

Jeden příklad za všechny. Pokud nepodáte u smlouvy na dobu určitou výpověď 3 měsíce předem, převede vám ji Central Energy automaticky na smlouvu na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou 12 měsíců.

3) Odstoupení od smlouvy do 14 dnů? Ne vždy

Podle zákona máte právo písemně odstoupit od jakékoli smlouvy, a to do 14 dnů od jejího podepsání bez udání důvodu.

Ne vždy to však platí u dodavatelů energie. Ti si totiž do svých obchodních podmínek dají ustanovení, která to v některých případech neumožní. U společnosti Bicorn jde například o to, že smlouvu (ať už na dobu určitou či neurčitou) nemůžete vypovědět po dobu ode dne uzavření smlouvy do sjednaného dne zahájení dodávek elektřiny. Elegantně vám tak znemožní využít 14denní výpovědní lhůty.

Centropol na to šel jinak. Pokud si výslovně sjednáte návštěvu obchodního zástupce u vás doma (za účelem objednávky služeb) a uzavřete s ním smlouvu, nemáte pak možnost od ní smlouvy odstoupit.

4) Poplatek za předčasné vypovězení smlouvy

Může nastat situace, že vám služby a ceny poskytované dodavatelem nebudou vyhovovat a budete chtít od smlouvy na dobu určitou odstoupit dříve. V takovém případě se připravte na to, že můžete zaplatit poplatek za předčasné vypovězení smlouvy.

Počítají s ním například v obchodních podmínkách společností Bohemia Energy a Centropol. Výše poplatku je shodně stanovena na 2500 Kč a týká se především programu Garance. Bohemia Energy navíc pravidelně zpracovává průkaz garance nižší ceny, za který se platí roční poplatek 302,40 Kč včetně DPH. Pokud by však ani jeden z dodavatelů Garanci nižší ceny nedodržel, můžete od smlouvy odstoupit bezplatně.

5) Změna záloh a vracení přeplatků

Jak je to se stanovením záloh? Obchodní podmínky některých dodavatelů umožňují, aby vám upravili výši nebo četnost zálohy i v průběhu zúčtovacího období (pokud je záloha nepřiměřená vaší spotřebě nebo dojde-li ke změně cen). Toto právo si vyhrazuje například Central Energy, Bohemia Energy, Energetické centrum, E.ON, Lumen Energy, Nano Energies nebo Centropol. Informaci o změně záloh by vám dodavatelé měli oznámit písemně.

Radujete se, že máte na vyúčtování přeplatek? Ten vám ale váš dodavatel nemusí vůbec vrátit. Podle obchodních podmínek vám totiž může přeplatky z vyúčtování započíst na kteroukoli splatnou pohledávku – obvykle na úhradu záloh v následujícím fakturačním období (např. Bohemia Energy, ČEZ, Elimon, Energetické centrum nebo United Energy). Jiní dodavatelé si v obchodních podmínkách stanovili konkrétní výši přeplatku, který vám nemusí vrátit a automaticky jej převedou do následujícího zúčtovacího období (např. Centropol do výše 200 Kč, Central Energy až do výše 500 Kč).

dan_z_prijmu

6) Poplatky za každou písemnou upomínku

Jestliže zapomenete zaplatit za energie a dodavatel vám pošle písemnou upomínku, může se vám to prodražit. V obchodních podmínkách některých dodavatelů totiž najdete i ustanovení o platbě za písemnou upomínku, opozdíte-li se s platbou zálohy či faktury. Výše poplatků a konkrétní podmínky jsou pak poměrně rozdílné.

Například zatímco u Nano Energies je tento poplatek 50 Kč, u Central Energy, Centropolu a United Energy je to 100 Kč, Elimon by si naúčtoval 150 Kč a společnost Engas 300 Kč za každou upomínku.

Měnili jste už dodavatele elektřiny nebo plynu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).