O povinné ručení se zajímám již více jak pět let, a za tu dobu jsem několikrát změnil pojišťovnu. V prvé řadě mne zajímá výše platby a co z toho budu mít já. Tedy, protože musím splnit pouze zákonnou povinnost, co nejnižší částka a případné motivační dary.
Již jsem v minulosti obdržel poukázku na benzín, poukázku do hypermarketu, vyšší bonus než nárokový, slevy na autopříslušenství a jiné. Nezajímá mne kdo a jak rychle vyplácí škody, protože ty budou případně vypláceny poškozenému, nikoli mně. Nezajímá mne případný krach pojišťovny, neb záruky nese stát v plné výši.
Rozdíl ceny mého pojištění mezi nejdražší a nejlevnější pojišťovnou činí přes 1400 Kč. Jistě uznáte, že se nejedná o zanedbatelnou částku. Stačí výběru pojišťovny věnovat cca tři hodiny života – a to se vyplatí!
Obeslal jsem pojišťovny nabízející povinné ručení s konkrétním požadavkem. Mám Škodu Favorit s obsahem motoru do 1350 ccm, rok výroby 1994 (tedy starší více jak 10 let). Jsem jeho druhý majitel, bez nehody čtyři roky (jak vysoký bude bonus?), řidičské oprávnění vlastním od roku 1990, věk 40 let. Nejsem lékař a trvalé bydliště mám v Praze. Vůz není používán pro podnikání.
Zajímaly mne pouze sazby v nižších limitech plnění, a zda-li pojišťovna poskytuje možnost pololetních splátek bez navýšení ceny. Chtěl jsem uzavření smlouvy na dobu určitou od 1. 1. 2005 do 31. 12. 2005 bez ztráty výhody splátek. Některé pojišťovny uzavření smlouvy na dobu určitou umožňují, jiné nikoli, a pak je třeba zbytečně dávat výpověď a případně znovu s nimi po ověření cenové nabídky uzavírat smlouvu novou.
Pokud pojišťovna nabízí další bonusy a výhody k povinnému ručení zdarma (respektive v minimální ceně), je to bod k dobru, stejně jako možnost uzavřít smlouvu prostřednictvím internetu – některé poskytují při této formě uzavření smluvního vztahu slevu.
Od všech dotázaných pojišťoven jsem obdržel odpověď, ne vždy zcela přesvědčivou, jak píši dále.
Pojišťovna | Pořadí odpovědí | Základní sazba | Škoda – majetek/zdraví (v mil. Kč) | Nejnižší sazba s bonusem | Nejnižší roční sazba placená pololetně | Jiná sleva | Výhody | Internet | Doba určitá | Hodnocení |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Allianz | 2. | (+) 4820 Kč | 18 / 35 | 3 470 Kč | (+) 3972 Kč | 10% internet | asistence i pro poškozeného | ano, 10 % | ano bez splátek | 3,11 |
UNIQA | 6. | (+) 4044 Kč | 18 / 35 | 2 912 Kč | (-) 3000 Kč | 10% věk řidiče | asistence ČR, sklo 500 Kč | ne | ano | 3 |
Kooperativa | 8. | (+) 3596 Kč | 54 / 24 | 2 876 Kč | (-) 2876 Kč | xx | asistence i pro poruchu | ne | ne | 3,11 |
Generali | 5. | 3644 Kč | 18 / 35 | 2 915 Kč | (-) 2915 Kč | xx | sklo 436 Kč | ne | ano bez splátek | 3,88 |
Česká poj. | 3. | (-) 3656 Kč | 18 / 35 | 2 925 Kč | (-) 2925 Kč | xx | asistence do 10 000 Kč a připojištění sklo 500 Kč | ano | ano | 2,88 |
Česká pod.poj. | 1. | (+) 3528 Kč | 45 / 30 | 2 999 Kč | 3 119 Kč | xx | úraz viníka + asistence + 30 % cesty | ano | ano | 2,77 |
Triglav | 7. | 3408 Kč | 50 / 50 | 2 556 Kč | 2 556 Kč | 5% bonus navíc | sklo, právní ochrana i poškozeného, asistence Evropa | ne | ano | 1,44 |
ČSOB poj. | 4. | (-) 4694 Kč | 44 / 24 | 2 939 Kč | (-) 3030 Kč | 20 % stáří auta 3 % roční platba |
úraz viníka + asistence + sleva cesty | ne | ano | 3,11 |
Poznámka: Znaménka plus mínus nabízejí srovnání s loňským rokem.
Vysvětlivky:
První sloupec – uvádí pořadí odpovědí. Pouze dvě byly přesné a kompletní a přesně odpověděly na všechny otázky (Allianz a Triglav), z toho Allianz přímo obratem, ostatní do třetího dne, jen Kooperativa až za pět dní po telefonické urgenci. Neúplné jsem musel znovu konzultovat telefonicky.
Druhý sloupec – uvádí základní sazbu bez bonusů a malusů a případnou změnu ceny oproti předcházejícímu roku.
Třetí sloupec – uvádí výše plnění škod v nejnižší standardní sazbě.
Čtvrtý sloupec – již zohledňuje bonus za čtyřletý bezškodný průběh a další poskytované jiné slevy uvedené v šestém sloupci
Pátý sloupec – ukazuje roční částku s pololetní splatností s ohledem na eventuelní procentuální navýšení oproti sloupci čtyři a případnou změnu ceny oproti předcházejícímu roku.
Šestý sloupec – přibližuje další poskytnuté slevy ze základní sazby.
Sedmý sloupec – stručně poskytované další výhody jiného charakteru.
Osmý sloupec – možnost sjednání smlouvy po internetu.
Devátý sloupec – sjednání smlouvy na dobu určitou bez ztráty výhody splátek.
Desátý sloupec – hodnotící známka 1 až 5, zprůměrováno z jednotlivých sloupců.
Srovnání povinného ručení na Měšci
Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.
Závěr
Všechny pojišťovny komunikují e-maily i telefonicky. Ceny jsou poměrně proměnlivé stejně jako výše plnění. Navýšení v případě rozložení splátek je u poloviny pojišťoven. Dalších slev finančního charakteru je málo jako šafránu, navíc převážně jen u pojišťoven s dražšími sazbami. Výhody jsou si většinou podobné, u některých je nadstandardně pojištěn i viník.
Uzavření smlouvy po internetu je zatím v plenkách, ale blýská se na lepší časy. Zatím některé ústavy nabízejí již ohrané obchodní zástupce. Proč však někam cestovat, nebo si zvát cizí osoby do domácnosti či na pracoviště? Preferuji individuální diskrétnost a soukromí.
Smlouva na dobu určitou je zatím ještě možná u většiny pojišťoven, a to je dobře. V dnešní době by ústavy měly vycházet svým klientům vstříc a sjednávat pojištění na míru klientovi dle jeho přání a požadavkům, nikoli diktovat své podmínky všem. Alespoň tak si představuji moderní pojišťování.
Konkrétněji k jednotlivým nabídkám:
Allianz – rychlá kompletní odpověď, u nás rozhodně cenově nejdražší a pro mne nepoužitelná, líbí se mi sleva za internetové uzavření smlouvy.
Uniqa – bohužel dnes již patří k těm dražším, navíc při kontrole www stránek nalezena částka, která se neshodovala s uváděnou v e-mailu, po telefonickém upozornění byla tato chyba odstraněna, rád jsem pomohl. Líbí se mi zohlednění věku řidiče.
Kooperativa – poslední odpověď po telefonické urgenci, navíc při této konzultaci sdělena mylná informace ohledně nemožnosti uzavřít smlouvu na jeden rok. Přesto, že jsem právě zde již na podzim dal výpověď, stejně dorazila složenka na další rok – nákladové plýtvání. Internet tady přímo zahálí. Přesto zajímavá cena, škoda splátkového navýšení.
Generali – stručná neúplná odpověď, ale asi na některé jiné otázky např. bonus. Šedá myš průměru s průměrnou cenou.
Česká pojišťovna – vlajková loď mezi všemi, jistota spolehlivost, dobré služby, téměř kompletní odpověď, a hlavně přijatelná cena. Nenavyšuje splátky, roční smlouva v pohodě a ještě k tomu po internetu.
ČPP – už dávno není nejlevnější, co takhle zákon na ochranu klientů o klamavé reklamě? Pouze 15 % bonusu, když jiní dávají mnohem více? Ještě k tomu navýšení splátek.. Kde jsou časy vašich dárků a poukázek? Cena stoupá a příště již bude pozdě i na slušný průměr.
Triglav – absolutní vítěz, nové koště dobře mete, rychlá kompletní odpověď, Neuvěřitelná cena s neuvěřitelným bonusem, a výší plnění, chybí pouze internetová spolupráce. Bohužel však při uzavření smlouvy došlo k drobné výpočetní programové závadě a tak jsem musel na přepážku dvakrát. Vše bylo ale důkladně připraveno, včetně solidní omluvy zaměstnance i vedení pobočky. Že by porodní bolesti, těší mne, že jsem je pomohl ztišit.
A na závěr ČSOB Pojišťovna – opět patří k nejdražším. Zavádějící výpočty a kalkulátory, a také některé zavádějící další slevy, které pěkně matou. Dokonce ani na telefonickém centru jsme se s pracovnicí nedopočítali správné částky ani podle zaslané odpovědi, ani podle www stránek, ani dle kalkulátoru. Přišla na řadu písemná stížnost a po dalším předání odpovědným pracovníkům přišla i zajímavá odpověď: prý je třeba ještě připočíst částku 74 Kč jako platbu za poskytované asistenční služby, a tu nejde zohlednit příslušnými koeficienty bonusů a dalších výhod. Prostě, máme svou kalkulaci, tak nám věřte. Jenže já chci přesně vědět co, za co a komu platím, a připlácet si asistenci, když jinde a u levnějších je zdarma, mi připomíná dobu dávno minulou – když chcete banány, musíte si koupit i jablka. Nebo vám v hypermarketu také přičítají pět korun za půjčení vozíku? Omluvu přijímám, ale již druhý rok vynakládám energii a čas tam, kde nechci. Malé plus je tedy jen zohlednění stáří vozu.