Hlavní navigace

Obchodníci si loajality svých zákazníků cení

11. 10. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Tvrdá konkurence panuje snad v každém odvětví, obchodníky nevyjímaje. Ti proto neustále hledají cesty, jak se od konkurentů odlišit a nějakým způsobem ve svém oboru vyniknout.

Jak firmu výrazně zviditelnit před konkurencí a získat pro ni výhodu? Jedním z možných řešení je vynikající umístění firmy v žebříčku sestaveném nezávislými odborníky nebo veřejností. A právě takovým nezávislým žebříčkem je ocenění Obchodník roku, které již pátým rokem uděluje společnost GE Money Multiservis. Obchodníci jsou rozděleni do 11 oborových a dvou zvláštních kategorií – „Professional” a „Cena veřejnosti”, které se liší způsobem hodnocení. Zatímco vítěze jednotlivých oborových kategorií určí nezávislý průzkum spotřebitelských preferencí společnosti Incoma Research, v kategorii „Professional” zvítězí firma zvolená odbornou veřejností a v kategorii „Cena veřejnosti” rozhodují, jak již název napovídá, hlasy spotřebitelů.

Z kombinace výsledků průzkumu veřejného mínění, hlasování veřejnosti a průzkumu mezi odbornou veřejností vzejde vítěz absolutní, který se může pyšnit titulem Obchodník roku. Ovšem každá ze tří uvedených forem hodnocení se na zvolení celkového vítěze podílí jinou měrou. Výzkum veřejného mínění má 60% váhu, hlasování veřejnosti 25% a názory odborníků 15%.


Měšec.cz byl při tom

Slavnostní večer vyhlášení výsledků soutěže Obchodník roku 2007 začal včera, ve středu 10. října 2007, ve Slovanském domě v Praze. Začátek večera provázela chvíle napětí, kdo bude v letošním roce moderátorem – pořadatel ani letos nezklamal a sedící sál obchodníků a manažerů s potleskem přivítal moderátora Marka Ebena. Nenuceně a přesto vtipně provedl vítěze jednotlivých kategorií celým večerem.

Úvodní projev začal slovy o nihilismu a přinesl i duchovní rozměr celému večeru. Můžeme filozofovat o podstatě bytí, nicotnosti a pomíjivosti tohoto světa, můžeme nesnášet obchodníky a komerční průmysl, ale naše filozofické argumenty skončí v okamžiku otevření prázdné ledničky. Hypermarkety, supermarkety a další obchody mají proto „duchovní“ rozměr: nakonec do nich stejně všichni musíme :-)

Marek Eben vyslovil přání, že by velmi rád viděl Karla Gotta nakupovat v Lidlu a postěžoval si, že igelitové tašky, které v počtu minimálně čtyř kusů musí tahat z Tesca ve dvě hodiny v noci, působí na něj depresivně. :-) Na to kontroval zástupce společnosti Vltava Stores a doporučil panu Ebenovi nakupovat na internetu bez tašek.

Manažeři, kteří přebírali vítězné ceny, také nepřišli zkrátka. Partnerem soutěže byla firma, která se specializuje na zážitky, a každý zástupce vítězné společnosti v jednotlivých kategoriích obdržel unikátní zážitkovou cenu. Zatímco čeští manažeři dokázali ocenit i výhru v podobě střelby z kulometu (nedozvěděli jsme se, o jaký typ jde a kdo bude terčem), zahraniční zástupci vítězů reagovali tajemně: buď špatně pochopili, co vlastně vyhráli, anebo výhru vnímali jako běžnou záležitost – jinými slovy, na různé výhry například v podobě jízdy Hummerem či akrobatického letu nereagovali nijak. Německý zástupce společnosti Lidl byl z dvojího ocenění své společnosti nejspíše velmi překvapený a při přebírání ceny snaživou češtinou děkoval pořadateli, že umožnil vznik nové kategorie Diskont roku, a tím dal šanci Lidlu zúčastnit se soutěže.

Od Marka Ebena dostala majitelka firmy na zážitky tip, že by mohla nabízet svým obchodním partnerům nový zážitek: jednodenní „podnikání se Standou“. :-)

Potlesk si vysloužil předseda představenstva generální ředitel společnosti GE Money Multiservis Charlie Coode, který si připravil úvodní řeč v češtině a bezchybně ji přednesl.

Příjemné zpestření přišlo v podobě vystoupení Miroslava Žbirky s jeho kapelou. Za živou reprodukci svých nestárnoucích hitů i remake Beatles byl odměněn velkým potleskem.


Oborové kategorie

Devět oborových kategorií minulého ročníku (Hypermarket, Supermarket, Prodejce drogistického zboží, Hobbymarket, Prodejce elektro, Prodejce nábytku, Prodejce oděvů a obuvi, Internetový obchod a Velkoobchod a Cash&Carry) bylo v letošním roce doplněno o dvě nové kategorie – Diskont roku a Čerpací stanice roku. Zároveň byla původně společná kategorie pro Prodejce oděvů a obuvi rozdělena do dvou samostatných částí. Nové kategorie mají lépe mapovat český trh. Diskonty jsou dnes velmi tvrdou konkurencí pro supermarkety, podle průzkumů v nich nakupuje přes 40 % českých spotřebitelů. Čerpací stanice už nejsou pouze místem k natankování, ale stále důležitější roli hrají doplňkový prodej a služby poskytované motoristům.

Vítězové jednotlivých oborových kategorií byli zvoleni na základě expertního průzkumu spotřebitelských preferencí, který prováděla nezávislá agentura Incoma Research. Ta se zákazníků dotazovala, jakého konkrétního prodejce jednotlivých kategorií zboží mají nejvíce v oblibě. Každý dotázaný mohl uvést pouze jednu společnost, u níž by dané zboží nakupoval nejraději. Ovšem vybírat měl pouze ze společností, které zná z osobní zkušenosti. V každé kategorii pak zvítězila ta společnost, která od zákazníků získala největší procento hlasů.

skoleni_15_5

Pořadní vítězů se moc nezměnilo

Vítěze kategorie „Cena veřejnosti”, kterým se v letošním roce stala společnost Lidl, volili prostřednictvím SMS a internetového hlasování sami spotřebitelé. Celkem měli na výběr ze seznamu 72 předdefinovaných obchodníků. Pokud mezi nimi nenašli svého favorita, mohli využít dalších 11 volných políček. Rozdávaly se stejné známky jako ve škole. Pokud byli se svým prodejcem spokojeni, dali mu jedničku. Jestliže se jim nelíbil, dostal od nich pětku.

Vítěz kategorie „Professional” vzešel z průzkumu mezi 210 manažery, kteří jsou ve svých společnostech odpovědní za marketing a komunikaci s obchodními partnery, a stal se jím obchodní řetězec Tesco. To se letos stalo již potřetí absolutním vítězem a odneslo si i titul Obchodník roku 2007.

Kompletní přehled kategorií a vítězů

GE Money Multiservis Obchodník roku 2007: Tesco

GE Money Multiservis Hypermarket roku 2007

  1. místo: Tesco
  2. místo: Kaufland
  3. místo: Hypernova

GE Money Multiservis Supermarket roku 2007

  1. místo: Albert
  2. místo: Tesco
  3. místo: Billa

GE Money Multiservis Diskont roku 2007

  1. místo: Lidl
  2. místo: Penny Market
  3. místo: Plus

GE Money Multiservis Prodejce drogistického zboží roku 2007

  1. místo: TETA
  2. místo: Rossmann
  3. místo: dm drogerie markt

GE Money Multiservis Hobbymarket roku 2007

  1. místo: OBI
  2. místo: Baumax
  3. místo: Hornbach

GE Money Multiservis Prodejce elektro roku 2007

  1. místo: Electro World
  2. místo: OKAY
  3. místo: Datart

GE Money Multiservis Prodejce nábytku roku 2007

  1. místo: IKEA
  2. místo: Asko
  3. místo: Sconto

GE Money Multiservis Prodejce textilu roku 2007

  1. místo: OP Prostějov Profashion
  2. místo: Kenvelo
  3. místo: Adidas

GE Money Multiservis Prodejce obuvi roku 2007

  1. místo: Baťa
  2. místo: Adidas
  3. místo: Deichmann

GE Money Multiservis Čerpací stanice roku 2007

  1. místo: Benzina
  2. místo: Shell
  3. místo: OMV

GE Money Multiservis Internetový obchod roku 2007

  1. místo: Vltava Stores
  2. místo: Internet Mall
  3. místo: Eurocomm Group

Zvláštní kategorie:    

GE Money Multiservis Obchodník roku 2007 – Cena veřejnosti

  1. místo: Lidl
  2. místo: Datart
  3. místo: Penny Market

GE Money Multiservis Obchodník roku 2007 – Professional

  1. místo: Tesco
  2. místo: IKEA
  3. místo: Lidl

Zboží denní potřeby (potraviny, drogerii aj.) nejraději nakupuji …

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Kolektiv redaktorů serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).