Asi největšího mediálního „ohlasu” se dočkal pád Tomi Tour, cestovní kanceláře zaštítěné tváří Václava Fischera. Spekulace týkající se finančních problémů se v posledních týdnech dnech rozpoutaly také kolem cestovní kanceláře Sunny Days. Ochrannou ruku a podporu činnosti 950 současných cestovek hájí dvě profesní organizace: Asociace cestovních kanceláří (ACK ČR) a Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Mimo ně zde ještě působí Svaz obchodu a cestovního ruchu a Unie cestovních agentur. Asociace se v oblibě příliš nemají, o čemž svědčí nedávné mediální přestřelky, o kterých se dokonce mluvilo jako o válce asociací. Podobné téma: Když jde o odškodnění, aerolinky hrají o slovíčka
Server Měšec.cz, ve snaze hledat příčiny sporu, oslovil tiskové mluvčí obou institucí. Posláním ACK je zastupování a ochrana hospodářských zájmů členů, podpora jejich informovanosti, rozvíjení jejich činnosti a profesní prestiže. Asociace se angažuje při kultivování českého trhu cestovního ruchu, iniciuje tvorbu příslušné legislativy a hospodářských opatření ve vztahu k cestovnímu ruchu a je v tomto směru partnerem a připomínkovým místem pro orgány státní moci a správy. ACK podporuje dobré jméno a úroveň českého cestovního ruchu, zasazuje se proti nekalé konkurenci a poškozování pověsti cestovního ruchu v České republice,
říká pro Měšec.cz Jan Papež z ACK ČR. Podobné téma: Hra na schovávanou pokračuje
„Naše Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) vznikla v roce 1991 a sdružuje 271 cestovních kanceláří, cestovních agentur a přidružených členů (zahraniční centrály cestovního ruchu, školy, pojišťovny atd.) a je tak největším profesním sdružení CK a CA v České republice. Jako jediný vybraný zástupce za Českou republiku členem ECTAA – Asociace národních asociací cestovních kanceláří a agentur zemí EU se sídlem v Bruselu a díky tomu jsme za Českou republiku v oblast cestovního ruchu jediným připomínkovým místem k veškeré legislativě cestovního ruchu projednávané v Evropské unii,“
tvrdí pro Měšec.cz Tomio Okamura. „Asociaci se díky velkému množství členů daří lépe prosazovat naše cíle před politiky a veřejností. Nedílnou součástí Asociace je etický kodex chování členů vůči klientům a obchodním partnerům,“
dodává. Podobné téma: Zpožděný nebo zrušený let: Víte, na co máte nárok?
Foto: www.zajimavosti.info
Stejné zájmy, proč ona řevnivost?
Podle Papeže je podnikání v cestovním ruchu stejné jako každé jiné. Věřím, že i přes velký počet kanceláří a přes určitou míru recese je v našem cestovním ruchu ještě hodně místa pro ty, kteří chtějí v tomto oboru podnikat.
Na trhu je podle jeho slov nedostatek kvalitních agentur a i v oblasti cestovních kanceláří jsou stále služby, které na trhu chybí. Ovšem ten, kdo vstoupí do cestovního ruchu s představou, že cestovku může dělat každý, kdo byl jednou na dovolené, tak jistě velmi brzy zjistí, že je to obor s velmi tvrdou konkurencí, kde nic není zadarmo. K malým maržím a 24hodinové službě klientům se přidává i žádná nebo jen malá pomoc státu. S jeho názorem souhlasí i Okamura, který dodává, že všichni členové vedení pracují zcela zdarma jako dobrovolníci a peníze se využívají na chod sekretariátu. Hrají roli peníze? Členské příspěvky se počítají podle počtu zaměstnanců cestovních kanceláří a agentur a začínají od cca 5000 korun ročně u těch nejmenších. Skrytý boj se zřejmě odehrává na získávání největších cestovek. Čtěte také: Jak financovat dovolenou?
Požadovali jste někdy po letecké společnosti náhradu škody?
Členství jako záruka spolehlivosti?
Cestovní kancelář může být členem jedné nebo dokonce i obou asociací, ale jak řekl pro Měšec předseda představenstva CK ESO Travel Jan Cikán: Členství v asociaci nemá žádnou vypovídací hodnotu o kvalitě jednotlivé CK. Naše CK je členem obou asociací, ale například CK Fischer není nyní členem žádné asociace, a přesto patří mezi nejkvalitnější cestovku působící na trhu. Na druhé straně pět naposledy zkrachovalých CK bylo vždy členem některé z asociací. Proto jsem si jist, že členství v asociaci není žádným hodnotným vodítkem o kvalitě či spolehlivosti cestovní kanceláře.
Okamura je však opačného názoru: Myslím tedy, že členství v naší Asociaci může být jedním z důležitých vodítek pro klienta. Čtěte více: Podivné hry cestovních kanceláří s klienty
Co by prospělo trhu
V zájmu profesního sdružení a zákazníků cestovních kanceláří a agentur jde o:
- novelizaci předpisů o podnikání v cestovním ruchu,
- zpřísnění kontrolních mechanizmů a prohloubení kontrol do oblastí předcházení nepoctivému podnikání a dodržování zákona č. 159/1999 Sb. apod.,
- zvýšení ochrany klientů před nepoctivými subjekty podnikajícími v ČR v rozporu se zákonem širokou osvětou a informovaností o jejich právech a povinnostech při výběru a nákupu zájezdů,
- prosazení opatření pro podporu rozvoje oboru cestovního ruchu /snížení sezonnosti atp./,
- usilovat o to, aby především státní a správní orgány plnily své povinnosti při tvorbě právních norem a kontrole jejich dodržování, jakož i využívaly námětů profesních sdružení ke zkvalitnění podnikatelského prostředí a ochraně spotřebitelů,
- do budoucna uvažovat o sloučení obou asociací.