Hlavní navigace

mBank a Seznam ideální pár?

13. 8. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Relativně malá a progresivní banka vyráží na zásnuby s internetovou jedničkou českého internetu. Je toto spojení logické a bude fungovat? Navíc nejde o jediný český projekt na podporu placení na internetu.

Včerejším dnem mBank a Seznam.cz představili nový projekt s názvem mPeníze. Ten je spojen se Seznam Peněženkou. Přes službu mPeníze lze platit v internetovém obchodním domě Kasa.cz a v některých dalších e-shopech, které jsou sdruženy v Asociace pro elektronickou komerci. Vše mohou využívat pouze ti uživatelé, kteří mají (nebo budou) mít účet u mBank. Kromě toho je celý projekt rozdělen na dvě části – mPlatby, které budou bez poplatků, a úvěry, které budou úročeny.

Spojení mBank se Seznam.cz má přinést užitek oběma společnostem. Banka kromě nové služby získá přístup k poměrně široké nové klientele – k lidem, kteří používají Peněženku a láká je propojení s bankou či mikroplatby (možná tak mikro nebudou, protože limity převyšují deset tisíc korun), nebo jen převod peněz v reálném čase mezi účtem v Peněžence a bankovní institucí. To bude pro mnoho lidí velké lákadlo. Účet u mBank je zdarma a jeho zřízení je velice rychlé a pohodlné. Cíle mBank jsou tedy zřejmě směřovány k rozšíření klientely. A to nejen co se množství týče, ale také jejich složení. Peněženka je užívána především těmi, kdo mají příjem z reklamního systému Sklik. Nejlukrativnější klientelou tedy budou zřejmě středně velcí klienti.

Zisk je až na prvním místě

Seznam.cz bude jistě sledovat, zdali se zmíněné spojení nemůže pozitivně odrazit nejen na popularitě Peněženky jako takové, ale celého systému reklamních služeb. Trh, na který se stále více tlačí se svými produkty Google i další velcí zahraniční hráči, by si rád Seznam.cz nechal co nejvíce pro sebe. Spojenectví s mBank současně na služby a schopnosti Seznamu upozorní. Jedná se zároveň o novou motivaci i pro majitele menších webů, aby dali Slink přednost.

Do těchto úvah jsme ovšem zanesli pouze informace, které jsou viditelné na první pohled. To možná zajímavější se skrývá ještě v pokračující strategii. Propojení s vybranými obchody (ač se nejvíce mluví o Kasa.cz) bude výhodné pro všechny tři strany projektu. Každý si odnese svou část zisku. Je také možné, že se Seznam snaží tímto krokem zvětšit prostor pro své další budoucí projekty, které budou používat Peněženku. Díky propojení v reálném čase s bankou se tak možnosti výdělku i v řádu několika málo (sto) korun stávají zajímavé pro široké množství lidí a otevírají prostor pro další rozvoj služeb.

Přijde i messenger?

Vše může být velice zajímavé. Seznam má v zřejmě úmyslu spustit vlastního instant messengera (IM) založeného na technologii Jabber. Reklamní kampaň „telefonujte a chatujte a my vám zaplatíme“ by mohla zasadit těžkou ránu zatím neotřesitelnému ICQ. Stačilo by, aby IM klient zobrazoval reklamu, podobně jako ICQ.

Zdá se, že spojení je výhodné pro oba zúčastněné partnery. mBank má možnost získat až stovky tisíc nových klientů z nejrůznějších sociálněekono­mických skupin pro svůj běžný účet. A samozřejmě patřičně vydělat na všech službách které poskytuje (i přes nulové poplatky pro základní peněžní operace). Během několika málo měsíců se tak může počet klientů zdvojnásobit. Seznam v první fázi nezíská nic moc, ale otevírá si prostor pro zcela nové marketingové možnosti a projekty. S pohledu rozvoje firmy jde o ideální krok.

Projekt s dobrými vyhlídkami

Tento projet současně není prvním, který se na českém internetu objevil a rozhodně nemá špatné vyhlídky. Vždyť vstupuje na stále rozvíjející se trh, jehož roční obrat je přes 16 miliard korun. A že si Češi na placení na internetu zvykají, ukazují i statistiky ČSOB. Ta v tiskové zprávě uvádí, že od uvedení na trh v dubnu 2008 do konce července bylo přes její platební systém PaySec uskutečněno již více než 25 000 transakcí. V tomto kontextu se jistě neztratí ani informace, že mBank nebude jako jediná účtovat žádné poplatky.

skoleni_15_4

Snad jen jedu poznámku na závěr. Je paradoxní, že s tímto projektem přichází právě mBank, která je tak často kritizována za své elektronické bankovnictví, které se nedá s konkurencí (autor má zkušenosti s ČSOB a Komerční bankou) příliš srovnat. Tento krok ale v podstatě nemůže skončit neúspěchem a je otázkou kdy mBank dodá lepší aplikaci internetového bankovnictví, která bude třeba propojena i s Peněženkou od Seznamu.

Zajímavé bude také chování obchodů, které budou do systému zapojeny. Je možné, aby v zápalu marketingového boje nabízeli nakupujícím lidem nějaké slevy? Bude tuto činnost nějak odměňovat Seznam či mBank jako motivační prvek? To jsou otázky, na které pravděpodobně ještě nikdo nezná zcela přesnou odpověď.

Jak nejraději platíte na internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zabývá se webovými technologiemi, vztahem společnosti a ICT a věcmi souvisejícími se vzděláváním


Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).