Jaké základní parametry bychom měli při hodnocení podmínek blokace/stoplistace brát v potaz a co hraje nejdůležitější roli?
Za prvé: pochopitelně cena, kterou za nahlášení ztráty zaplatíme – obecně lze říct, že blokace elektronické karty a stoplistace domácí embossované stojí řádově stokoruny, stoplistace mezinárodní embossované karty tisíce korun.
Za druhé: snadnost tohoto úkonu, tj. co všechno klient potřebuje znát k prokázání toho, že je oprávněn blokaci/stoplistaci provést. Někdy se též požaduje, aby do určité doby klient blokaci/stoplistaci osobně potvrdil přímo na své pobočce, což je zajímavé, když klient ztratí kartu např. v zahraničí…
Za třetí: míra ručení a spoluúčasti, kterou klient má, pokud po nahlášení ztráty přesto dojde k zneužití karty (především při mezinárodní stoplistaci trvá řádově dny, než je všude po celém světě znemožněna neautorizovaná transakce na off – line žehličce).
Všechny tyto náležitosti by měly být jasně a jednoznačně definovány v obchodních podmínkách banky týkajících se platebních karet, na které bývá odkaz ve smlouvě o platební kartě. Každý, kdo tedy smlouvu o platební kartě podepíše, implicitně akceptuje i výše uvedené podmínky. Kdo si je však před podpisem skutečně pečlivě prostuduje…?
Porovnání vybraných bank: | ||||||
Banka | Blokace elektronické karty | Stoplistace tuzemské karty | Stoplistace mezinárodní karty | Ručení/spoluúčast | Tel. číslo pro hlášení ztráty / krádeže | Identifikační údaje klienta |
eBanka | 200 Kč | – | 3750 Kč | Do 24:00 násl. dne po dni nahlášení ztráty | 0800/124200*, ze zahr. +420222115200 | Elektronický klíč nebo odpověď na návodnou otázku |
Česká spořitelna | 500 Kč | 300 Kč | 3500 Kč | Do 24:00 dne nahlášení ztráty | +420266703889 | Heslo, jméno, RČ, pobočka držitele |
Komerční banka | 150 Kč | 350 Kč | 4000 Kč(gold)/2000 Kč (ostatní) | 5000 Kč od nahlášení ztráty | +420222412230 | Jméno, RČ držitele |
ČSOB | 200 Kč | – | 2000 Kč | Do 24:00 dne nahlášení ztráty | +420261354649 | Jméno, RČ držitele |
GE Capital Bank | 100 Kč | – | 2000 Kč | Řeší se individuálně | +420272771111 (MUZO) | Jméno, RČ držitele |
Raiffeisenbank | 200 Kč | – | 2000 Kč | Do 24:00 násl. dne po dni nahlášení ztráty | +420272771111 (MUZO) | Jméno, RČ držitele |
Živnostenská banka | zdarma | – | zdarma | Do 24:00 dne nahlášení ztráty | 0800/122412 | Jméno, RČ držitele, kontrolní otázky |
Ceny u většiny bank jsou poměrně podobné, anomálií je Živnostenská banka, kde je hlášení ztráty/krádeže jakékoli karty zdarma. Na můj telefonický dotaz mi bylo sděleno, že mezinárodní stoplist u embossovyných karet je jen fakultativní, na vlastní žádost klienta (stál by 4000 Kč týdně), a že zamezení zneužitelnosti karty spočívá ze strany banky pouze v její blokaci pro on-line autorizované transakce. Karta tedy i po nahlášení ztráty může být zneužita při podlimitní transakci na off–line žehličce.
Nicméně z další podmínky plyne, že klient nese riziko pouze do půlnoci dne nahlášení ztráty. Pokud by tedy karta byla ve statusu „blokováno se zadržením“, případná transakce na žehličce po 24:00 by se klientova účtu vůbec nedotkla a zúčtovala by se na vrub vnitřního účtu banky (ta by potom nezávisle na klientovi vystupovala v reklamačním řízení sama za sebe).
Co se míry ručení týče, obvyklá bývá lhůta neomezeného ručení do půlnoci dne, kdy se ztráta nahlásila (některé banky mají tuto lhůtu prodlouženu o 24 hodin). Zajímavě je tento problém řešen v Komerční bance. Tam totiž klient ručí do částky 5000 Kč (u karet American Express 2000 Kč) ve lhůtě od nahlášení ztráty neomezenou dobu (neboli do konce platnosti ztracené platební karty).
Další zajímavostí je u některých bank nutnost potvrdit po telefonické blokaci karty tuto skutečnost přímo na pobočce banky. Např. v České spořitelně se toto týká tuzemských platebních karet. Do tří dnů po tel. nahlášení blokace je klient povinen dostavit se na pobočku a blokaci potvrdit. Pokud tak neučiní, karta je automaticky odblokována, naštěstí je však první transakce po odblokování podmíněna tím, že musí být na bankomatu po zadání PIN.
Shrnutí:
Výše uvedený přehled potvrzuje rozmanitost, s jakou mají jednotlivé banky tuto problematiku upravenu. Co tedy doporučit:
- Mít doma schovanou smlouvu o platební kartě, jsou na ní uvedeny potřebné údaje vč. hesel, odpovědí na návodné otázky apod.
- Najít si čas k pozornému přečtení několika málo stránek Podmínek pro vydání, používaní platební karty. Nezapomeňte, že jste svým podpisem na smlouvě potvrdili, že jste s nimi srozuměni a že s nimi souhlasíte.
- Na platební kartě bývají obvykle uvedena telefonní čísla pro hlášení ztráty. Přepište si je třeba do mobilního telefonu tak, aby vám byla k dispozici.
* Opraveno 15. 7. 2002 11:28. Omlouváme se tímto bance i čtenářům za chybné uvedení čísla infolinky.