Hlavní navigace

Jak přijít o 900 Kč

21. 6. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Potřebujete úvěr? Nabízí se možnost Expres půjčky! Předběžné posouzení na Internetu a schválení do tří dnů. Jak je to ale ve skutečnosti?

Čtenářská zkušenost:


Citováno z dopisu, který byl poslán GE Capital Bank:

Dne 22. 5. jsem na internetové stránce vyplnil žádost o Expres půjčku. Tato mi byla předběžně schválena, a tak jsem se dostavil na pobočku GE Capital Bank v Opletalově ulici. Teprve na pobočce jsem zjistil, že mi chybí smlouva s bankou. Jelikož jsem však na toto nebyl upozorněn, neměl jsem ji s sebou. Proto byla má žádost stornována.

Když jsem ale byl již na pobočce, založil jsem si účet s tím, že pokud požádám o Express půjčku znovu před uplynutím doby jednoho měsíce, nebudu muset některé věci znovu prokazovat (konkrétně výši platu a adresu).

3. 6. jsem si znovu vyplnil žádost na Internetu, která mi byla 5. předběžně schválena. Dostavil jsem se na pobočku, kde jsem se prokázal potřebnými papíry a bankéřka vše znovu naklepala do počítače, ze kterého po chvilce vyjel papír, kde bylo napsáno, že není možné uzavřít smlouvu, ale že je možné nabídnout OK kartu s výší úvěru do 30 000 Kč.

Vyplnil jsem novou žádost a požádal o OK kartu. Po chvilce čekání z PC vypadlo odložení o jeden den. Říkal jsem si, že je to jen formalita. A ono ne. Druhý den jsem se dozvěděl, že žádost byla zamítnuta z důvodu nemožnosti ověření.

To už mne dopálilo. Jak to, že máte tolik času, kdy si mne ověřujete dvakrát, a po třetí se vám to nepovede? To je trochu scestné.

Proto jsem účet u vás zrušil. Nejlepší však bylo, že mne to zrušení stálo 900 Kč. 200 za zrušení účtu, 200 za Internet banku, 200 za Telefon banku a 300 za platební kartu, kterou jsem ještě ani nedostal, a to jsem ji měl dle sdělení při otevírání účtu dostat do týdne. Po čtrnácti dnech stále nic.

Na celé věci mne zarážejí čtyři věci, které mi mohly ušetřit čas a peníze:

1) Proč každou žádost ověřujete zvlášť i v případě, že od předchozího ověření neuběhlo ani 14 dní?

2) Proč, když je smlouva na Internetu předběžně schválena, je možné, že ji na pobočce i po předložení správných dokladů zamítnete?

3) Proč dojde k dalšímu ověřování, když vám ze systému vyjede možnost poskytnutí OK karty?

4) Proč jsem platil zrušení a k tomu penále za ještě nevydanou platební kartu?

14. 6. 2002:
Dnes mi volali z pobočky GE CB, kde jsem měl účet, ze mi vrátí těch 300 Kč za platební kartu, protože ještě nebyla vygenerována.

Karel Šebesta
(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření GE Capital Bank:

Odpovědi na otázky Měšce.cz

Praha
17. června 2002

1) Proč každou žádost ověřujete zvlášť. A to i v případě, že od předchozího ověření neuběhlo ani 14 dní.

GE Capital Bank musí posuzovat každou žádost zvlášť, protože v době mezi podáním žádostí může dojít na klientově straně ke změnám, které mohou poskytnutí úvěru ovlivnit. Takovou skutečností může být například zaměstnanecký poměr žadatele.

2) Proč, když je smlouva na Internetu předběžně schválena, je možné, že ji na pobočce i po předložení správných dokladů zamítnete?

Důvodem pro zamítnutí žádosti o úvěr může být například rozpor v informacích, které žadatel prostřednictvím internetových stránek bance poskytne, s údaji, které na pobočce doloží.

3) Proč dojde k dalšímu ověřování, když vám ze systému vyjede možnost poskytnutí O.K. karty?

O.K. kartu neposkytuje GE Capital Bank, ale její sesterská společnost GE Capital Multiservis, která využívá svůj schvalovací systém.

4) Proč jsem platil zrušení a k tomu penále za ještě nevydanou platební kartu?

Důvod, proč klient dosud nedostal platební kartu, není možné ověřit, protože redakce Měšce.cz nám neposkytla jméno klienta. Není tedy možné ani prověřit, zda klient žádal zaslání karty poštou, či si ji chtěl nechat zaslat na svou pobočku. Obecně lze říci, že pro banku je jako datum vydání karty směrodatný termín jejího zanesení do bankovního systému. Samotné datum fyzického předání karty nemůže banka zcela ovlivnit (například pokud se její dodání zdrží vinou pozdního doručení poštou nebo si klient nevyzvedne kartu ve své pobočce) a nelze ho tedy považovat jako relevantní pro stanovení data vydání.

Při zrušení platební karty je klientovi účtován poplatek 200 Kč, který slouží k uhrazení administrativních nákladů spojených se zrušením platební karty. Pokud klient kartu neodevzdá, je mu navíc účtován poplatek 100 Kč za její zablokování. Nejde tedy v žádném případě o penále.

Jan Hainz, tiskový mluvčí GE Capital Bank

Redakce

Tabulka č. 395
Panu Šebestovi byl přislíben úvěr prostřednictvím Internetu. Když šel vyřídit nezbytné formality na pobočku, dozvěděl se, že mu chybí smlouva s bankou. Otevřel si tedy běžný účet a během čtrnácti dnů o úvěr zažádal znovu. Tentokrát byla žádost zamítnuta, ale byla mu dána naděje v podobě O.K. karty GE Capital Mutliservis. Ovšem jeden den si musel počkat. A co se nestalo, žádost byla zamítnuta. Není divu, že účet zrušil – a platil poplatky podle ceníku. Kdyby banka neporušila svá vlastní pravidla a vygenerovala platební kartu ve stanoveném termínu, zaplatil by i blokaci nedoručené karty. Pan Šebesta byl bankou donucen ke krokům, které nepotřeboval a stály ho čas a peníze, proto udělujeme GE Capital Bank Zlámanou grešli.

Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.

skoleni_15_4

Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.

Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).