Hlavní navigace

Internetové obchody: Nedostatkové zboží

13. 1. 2006
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Předvánoční nákupy v internetových obchodech opět lámaly rekordy. Zájem byl tak velký, že se obchodníci potýkali s nedostatkem zboží. Po čem byla největší sháňka a čeho se nedostávalo? Na své si přišly též telekomunikační společnosti - známým jsme o svátcích provolali mnoho desetiletí.

Před Vánoci zažívaly internetové obchody nejvýnosnější období roku. Se stále větší dostupností globální počítačové sítě rostou také počty elektronických zákazníků. Rok 2005 byl oproti předchozímu rekordní, dle Nikoly Rafaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se prodej zvýšil o úctyhodných 40 %. Zároveň předpokládá, že tržby budou činit 8 – 10 mld. Kč.

Alespoň jeden nákup vyzkoušelo již 33 % uživatelů internetu, přičemž průměrný český občan nakoupil dárky asi za 6500 až 8000 Kč. První objednávky se začaly objevovat již v polovině listopadu a jejich počet postupně rostl. Největší nápor skončil v posledním týdnu před Vánoci. Někteří jedinci nakupovali ještě na poslední chvíli.

Michal Pobežal z Internet Mall k tomu řekl: Zákazníci měli možnost si zboží objednávat ještě 23. 12. a vyzvednout si ho a zaplatit na jedné z našich 7 prodejen, čehož řada zákazníků využila.

Ondřej Fridrich z Internetshops odpověděl: Bylo ovšem pár zákazníků (řádově jednotky!), kteří si objednali zboží 22. 12. a 23. 12. je měli.

Poslední osobní odběr jsme v našem systému evidovali 23. 12. 2005 v 19:03, tj. 3 minuty po zavírací době naší kamenné provozovny v Klapkově ulici. Expedice posledních zásilek byla realizována kurýrní službou po Praze také dne 23. 12. 2005, uvedl Martin Kasa z Kasa.cz.

Zkušenosti ze života: Na vrácení zboží máte nárok!

Co šlo na odbyt

Hitem Vánoc byla již tradičně elektronika a nově také knihy, což bylo zapříčiněno vydáním již 6. dílu Harryho Pottera. Předních příček také dosáhla Šifra mistra Leonarda od Dana Browna. Předpokládaný ohlas vzbudila také kniha Radovan Krejčíř, zabývající se zpovědí miliardáře Radovana Krejčíře, který záhadně uprchl na Seychely. V oblasti elektroniky vedly MP3 přehrávače, následované digitálními fotoaparáty. Jako třetí se umístily mobilní telefony. Mezi další produkty se řadí LCD panely, plasmové televize a drobné elektrospotřebiče.

Ne všeho zboží měli obchodníci dostatek, a proto se mohlo stát, že některé produkty byly brzy vyprodány s předpokládaným datem dostupnosti až v roce 2006. Příčinu vysvětluje zajímavým způsobem Ondřej Fridrich: Například některé mobily pro český trh vykoupili operátoři úplně všechny, takže se konečným distributorům vůbec nedostaly, jinými slovy nebyly běžně k dostání a zbytky zásob byly okamžitě pryč. Nebo některé produkty dodali dodavatelé na začátku listopadu a pak už ne, ačkoliv o produkt byl zájem. Prostě je dodají až po Vánocích, protože např. nepřišla dodávka do ČR.

Martin Kasa doplňuje: Jedná se o již standardní každoroční problém mnoha značek. Tyto během roku splní předem stanovené roční prodejní limity a již nemají zájem zboží dále dodávat. Možná zní mé tvrzení jako příběh z let minulých, bohužel je stále současnou realitou.

Ze skladů Internet Mallu zmizely nejrychleji hračky. Řada dovozců neodhadla správně trh, u ostatního zboží jsme se snažili případné výkyvy doplnit přímo z našich skladů, řekl Michal Pobežal.

Úvěry v e-shopech

Zákazníci si spíše než u provozovatelů internetových obchodů půjčovali již předem. Takový postup je docela logický, jelikož skoro nikdy nejsou kupovány dárky pouze v jednom z obchodů. Vyřizování více půjček na nižší částky za krátké období je poněkud nepohodlné, čímž samozřejmě nemyslím kreditní karty. Nejvíce úvěrů uzavřely velké obchody se širokým sortimentem zboží, v úzce zaměřených e-shopech řádově desítky.

Není pouze internet…

Obecně všechny kamenné obchody, více však super a hypermarkety pořádají daleko větší vánoční kampaně. První vlaštovky se objevily již začátkem října. Nákupy vyvrcholily na zlatou neděli.

Stejně jako na internetu se nejvíce prodávaly MP3 přehrávače, tradičně však kamenné obchody drží prim v prodeji hraček, konkrétně především elektronické produkty, jako jsou různí roboti a automobily na dálkové ovládání.

Je zajímavé, jak se „kamenný“ obchod tomu internetovému podobá, jelikož „na dračku“ šly také produkty domácí zábavy, jako jsou plazmové televizory, DVD recordery s pevným diskem, mobilní telefony, LCD monitory. Odklon je vidět v oblasti kosmetiky a parfumerie, kdy zákazníci dali přednost osobnímu kontaktu s daným produktem. Nakupovat pomocí internetu mohou jen skalní příznivci dané vůně.

Plně se projevil trend poslední doby, kdy si zájemce dané zboží nejprve prohlédne fyzicky v prodejně a následně je mnohdy výhodněji nakoupí za přes internet.

Možná kvůli zákonu o kolkování lihu se láhve především dražších lihovin staly častým obsahem nákupních vozíků. Poslední nekolkované kusy byly zlevňovány i o více než polovinu, hlavně s blížícím se datem 31. 12. 2005.

Připojte se k internetu!

Samotným připojením k internetu asi nejvíce oslnil Český Telecom s akční nabídkou ADSL, kdy za tři koruny uživatel získal aktivaci, modem a první měsíc surfování. Druhou stranou mince byla nutnost podepsat smlouvu s dobou trvání 12 měsíců. Průměrný denní počet nových uživatelů je asi 1300. Akce končí 15. ledna.

Avšak ani lokální poskytovatelé nezaháleli a přišli s nabídkou výhodnějšího připojení či zvýšení přenosové rychlosti. V návaznosti na vánoční události lze očekávat snížení cen za vysokorychlostní připojení, které zahájil Český Telecom snížením velkoobchodních cen ADSL.

Novoroční přání a Veselé Vánoce!

Zasílání papírových novoročních přání je velice nákladné, proto se většina firem rozhodla kromě klasických zasílat novoročenky i pomocí internetu. Česká pošta přesto již před začátkem hektického předvánočního období avizovala, že předpokládaná doba doručení dopisu může vzrůst z předpokládaných dvou dnů až na čtyři pracovní dny.

Sítě mobilních operátorů byly přes 24. prosince a na přelomu 31. prosince s 1. lednem zatíženy návalem osobních přání v podobě SMS, MMS a telefonátů. Celkově byl zaznamenán oproti minulým Vánocům nárůst okolo 30 %, na němž se z velké části podílejí hlavně MMS zprávy.

Na Štědrý den lidé odeslali 58,5 milionu textových zpráv, což je asi o 14 % více než minulý rok, naproti tomu počet telefonátů, kterých se uskutečnilo 21,3 milionu, mírně poklesl. Jakub HrabovskýOskar Vodafone k tomu dodává: Statistiky vypovídají o tom, že si lidé během Vánoc ve srovnání s běžným dnem volají méně a preferují se o své pocity a dojmy dělit spíše prostřednictvím SMS nebo MMS. Podle Martiny Kemrové T-Mobile je to však vyváženo prodloužením hovoru o 7 %.

Naopak na přelomu Silvestra a Nového roku převažují telefonáty, jejich počet se však oproti minulému roku mírně snížil. Celkem bylo uskutečněno přes 28,5 milionu hovorů, přičemž nejvíce jich bylo uskutečněno v první v hodině nového roku. V některých kritických minutách sítě hlásily naprostou vytíženost a odmítaly spojit další zákazníky. Pavel Kaidl Eurotelu řekl: Oproti Štědrému dnu, kdy vládnou SMS zprávy, si lidé více volají a sdílejí své aktuální prožitky a novoroční blahopřání. Odbavili jsem o třetinu více hovorů než SMS a MMS zpráv. Zákazníci naplno využili naší vánoční nabídku, díky níž mohou po třetí minutě volat zdarma. Textový zpráv bylo odesláno pouze 33 milionů, velký podíl ještě před 20:00.

Samostatnou skupinou jsou MMS zprávy, jelikož oproti minulým rokům nastal tyto Vánoce opravdový boom. Na Štědrý večer bylo odesláno bezmála 300 tisíc obrázkových zpráv, dle harmonogramu byla většina zpráv odeslána až po Štědrovečerní večeři, a lze tak předpokládat, že si lidé nejčastěji zasílali fotografie svých dárků. V průměru růst představuje přibližně 100 %. Silvestr byl již o něco slabší a musel se spokojit pouze se 250 tisíci MMS. Špička vyvrcholila ještě před koncem roku, celkový nárůst se počítá okolo 50 %.

Daleko menší, ale nikoli zanedbatelný má v osobních novoročních a vánočních přáních podíl největší operátor pevných linek Český Telecom. Jeho zákazníci během Štědrého dne uskutečnili 5 milionů telefonních hovorů, tedy asi o 13 % více než v běžný den pracovního klidu. To představuje skoro 28 let trvající hovor.

skoleni_15_4

Asi o 2 roky kratší hovor představuje statistika při oslavách na přelomu roku, tehdy bylo spojeno pouze 7 247 000 účastníků, 48% nárůst oproti jiným volným dnům. Bohužel dle tiskové mluvčí Kateřiny Frydryskovské firma počty odeslaných SMS nezveřejňuje, tudíž je nutné se spokojit s tvrzením, že 24. prosince bylo odesláno o 70 % a na konci roku o 35 % více textových zpráv, než je tomu v běžný den pracovního klidu.

Za pomoci pevné linky se asi uskutečnilo nejvíce telefonických přání do zahraničí, přes Štědrý den konkrétně 1 930 000, na přelomu rok již dokonce 6 100 000. Fundovanější uživatelé však raději pro přání za hranice raději volili služeb VoIP operátorů (Voice over IP), které jsou značně levnější.

Sváteční volání, SMS a MMS
Operátor SMS MMS Telefonáty
Oskar Vodafone Vánoce 14 mil. 37 600 7 mil.
Silvestr 7,9 mil. 32 820 11 mil.
T-Mobile Vánoce 21,5 mil. 136 000 15,2 mil.
Silvestr 12,11 mil. 108 000 11,2 mil.
Eurotel Vánoce 22,9 mil. 126 300 14,3 mil.
Silvestr 13 mil. 110 000 17 mil.
Český Telecom Vánoce Odmítl sdělit Neposkytuje se 5 mil.
Silvestr Odmítl sdělit Neposkytuje se 7,247 mil.

Nakupoval/a jste vánoční dárky přes internet?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).