Hlavní navigace

Fio má další problém, na kartách prý blokuje dvojnásobky provedených transakcí

22. 7. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Klienti banky hovoří o tom, že je jim po provedené transakci na několik dní zablokována pro další platby kartou dvojnásobná částka. Banka říká, že to je možné jen v ojedinělých případech.

Po vydání článku S kartami Maestro od ČSOB a Fio banky zaplatíte na internetu, i když nechcete nás jeden z našich čtenářů upozornil na to, že s platebními kartami od Fio banky mají její klienti i jiné starosti.

Toto nám napsal pan Zbyněk: Když zaplatíte kartou Fio banky (od ČSOB), banka vám na neurčitou dobu (cca 2 dny) zablokuje DVOJNÁSOBEK provedené transakce, takže se můžete nečekaně dostat do situace, kdy vám jsou další karetní transakce zablokované pro „nedostatek prostředků“, ač na účtu jste v plusu. 

Příklad. Mám na účtu 10 000 Kč, vyberu 6000 Kč v bankomatu nebo kartou zaplatím a na dva dny se karetní operace zablokují, jelikož jste v debetu –2000 Kč. To lze ověřit dotazem na zůstatek v bankomatu. Přestože v IB jste v plusu 4000 Kč. Takže inkasa, jednorázové i trvalé příkazy fungují, ale kartou nezaplatíte.

Poslali jsme tyto řádky do Fio banky a její zástupce Jan Kostrhoun nám napsal: Technické vlastnosti platebních karet, jež Fio banka a.s. svým klientům vydává, jsou bohužel determinovány podmínkami, jež Fio banka, a.s. není schopna ovlivnit. Stejně jako v minulém případě se tak Fio odvolává na ČSOB, která pro ni platební karty vydává.

Jednou z těchto vlastností je jakási "paměť“ karty o uskutečněných transakcích, jejímž účelem je zabránit provedení dalších plateb nad rámec disponibilního zůstatku účtu do doby, než bude již provedená transakce zaúčtována. Naprostá většina transakcí je zaúčtována až po uplynutí této blokační lhůty, nicméně příležitostně nastávají i situace, kdy je transakce vyúčtována dříve. V takovém případě pak skutečně při malém zůstatku na účtu může na krátký čas nastat situace, že účet sice vykazuje disponibilní zůstatek, ale platbu kartou, resp. výběr z bankomatu provést nelze. Důrazně však odmítáme, že by Fio banka a.s. nějaké prostředky svým klientům blokovala. Stěžovatel sám toto tvrzení vyvrací, když uvádí, že jinými způsoby s penězi na účtu nakládat lze, vysvětluje, kde mohl podle Fio banky nastat problém Kostrhoun.

Podle něj tedy problém je ojedinělý a může nastat pouze v situaci, kdy samotná blokační lhůta sahá až za termín zaúčtování karetní transakce. To ale není situace, kterou popisoval pan Zbyněk. Ten hovoří vyloženě o tom, že dvojnásobek karetní transakce je mu zablokován od jejího provedení.

A není sám. Stačí se podívat na mFórum a máme minimálně dva další stejné případy. Jeden dokonce pochází ze stránek Fio banky na sociální síti Facebook, kde zástupci banky radí situaci řešit zřízením kontokorentu (s minimálním poplatkem 100 korun). (viz příspěvek číslo 473 uživatele preax; hned o příspěvek níže pak najdete vysvětlení od uživatele zbijeczka, které koresponduje s tím od Jana Kostrhouna).

Ve druhém případě pak dvojnásobnou blokaci popisuje dokonce jedna zaměstnankyně Fio banky (samozřejmě jde o zprostředkovanou reakci jednoho z diskutujících, nelze tedy vyloučit případnou manipulaci). V případě krátkodobých transakcí se zablokuje dvojnásobek operace provedené kartou (na dva dny), z toho důvodu se vám asi platba u obchodníka odmítla. Je tomu tak z bezpečnostních důvodů, aby nedocházelo k úmyslnému či neúmyslnému výběru (platbě) kartou, který by způsobil neoprávněný debet. Jako řešení je doporučován výběr na pobočce (pokud vybíráte nad 1000 Kč, je zdarma).

I proto jsme se Jana Kostrhouna zeptali ještě jednou, jestli jím zmíněná paměť karty je tím, co pan Zbyněk popsal jako dvojnásobnou blokaci. Ne, dojem blokování dvojnásobku nastává v málo frekventované situaci, která byla popsána v předchozí odpovědi – když si karta pamatuje nezaúčtovanou transakci, která již byla vyúčtována. Blokace = částka, která byla zaplacena.

Podle oficiálního vyjádření Fio banky tak problém popsaný nejen panem Zbyňkem neexistuje a k zablokování dvojnásobku karetní transakce tak může skutečně dojít jen ve výjimečných případech, kdy si karta transakci pamatuje až za termín jejího zaúčtování na bankovním účtu.

V případě, že by ale k takové praxi ať už Fio nebo jakákoli jiná banka skutečně přistupovala, porušovala by pravděpodobně zákon. Dle našeho názoru zákon žádnou oporu pro takovéto jednání neposkytuje. Platební prostředek (karta) nesmí být poskytovatelem jednostranně zablokována z jiných důvodů než uvedených v § 100 odst. 1, přičemž toto je praktika, ke které zablokování karty jistě vede, řekla nám Martina Vernerová, vedoucí poradenské linky časopisu dTest.

Zmiňovaná část zákona přitom hovoří tak, že zablokovat kartu může banka pouze ze dvou důvodů:

a) bezpečnosti karty, zejména při podezření na neautorizované nebo podvodné použití karty, nebo

skoleni_15_4

b) z důvodu významného zvýšení rizika, že plátce nebude schopen splácet úvěr, který lze čerpat prostřednictvím této karty.

Bude lépe

Sečteno, podtrženo za týden tu máme dvě problematická témata spojená s platebními kartami Fio banky. Jan Kostrhoun ale slibuje, že původ všech problémů se již řeší. Pracujeme na novém způsobu vydávání platebních karet, který toto vyřeší. Jeho nasazení očekáváme počátkem příštího roku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem serveru Peníze.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).