Hlavní navigace

Cestování za časů krize

11. 11. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Cestovní ruch patří k významným oblastem českého hospodářství. Se souvisejícími odvětvími zaměstnává zhruba 230 000 lidí a na hrubém domácím produktu se podílí více než třemi procenty. Devizové příjmy z příjezdové turistiky loni přesáhly 130 miliard korun. Letos se karta obrací. Po automobilovém průmyslu je cestovní ruch druhým ekonomickou krizí nejvíce postiženým odvětvím.

Od druhého čtvrtletí se snížil počet turistů přijíždějících do České republiky téměř o čtvrtinu. Ubyla zejména movitá klientela z Japonska, Spojených států, Velké Británie a Německa. Nelichotivé skóre zachraňují Rusové, kteří se ubytovávají v nejdražších hotelech. Stálicemi jsou především Italové a Španělé, říká pro Měšec.cz Radka Urbanová, manažerka cestovního ruchu. Podle ní jsou to však především mladí lidé, kteří vyhledávají levné hotely a penziony. U všech návštěvníků klesá i doba pobytu. Zatímco ještě na počátku roku se průměrná délka pobytu pohybovala kolem 7 až 10 dnů, dnes jsou to prodloužené víkendy. Turisté si navíc již neobjednávají tzv. balíčky, tzn. ubytování, stravování, výlety či pronájem auta, ale pouze noclehy, omezují se jen na Prahu a do regionů nejezdí, doplňuje Urbanová.

Turistický ruch se dočkal další rány

Po špatných zvěstech o Praze a silné koruně se na počtu turistů projevila nyní i krize na finančních trzích. Zatímco ještě nedávno si zahraniční návštěvníci v Česku zašli na jídlo, za kulturou nebo utráceli za suvenýry, dnes si vystačí třeba i jen s ubytováním. To ostatně potvrzuje pro Měšec.cz i Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur: Poklesy jsou znatelné už teď a přijdou další, zejména ze strany Japonců a Američanů. Kvůli krizi zřejmě skončí celá řada cestovních agentur, které se zaměřují na incomingovou turistiku. Letos se to již stalo některým, které se specializovaly na korejské turisty. Naopak středo- a východoevropské národy podle Okamury cestovat nepřestanou. Stále tak bude přibývat Rusů, Poláků a Slováků, kteří by částečně mohli co do počtu nahradit odliv turistů ze západních zemí.

Praha je s osmdesáti tisíci lůžek pátou největší ubytovací kapacitou v Evropě. Ceny hotelových služeb jsou drahé, je jasné, že dříve nebo později budou muset zlevnit, aby zabránily krachu, domnívá se Okamura. S jeho názory souhlasí i ekonom Miroslav Ševčík. Čím více hotelů, tím víc se vytvoří konkurenční prostředí a hotely podle toho budou muset přizpůsobovat i ceny a kvalitu služeb pro zákazníka, to tedy bude jedině dobře. Návštěvnost města mohou ovlivnit ale i samotní radní, pokud se zasadí o to, aby Praha byla moderním, čistým a bezpečným městem.

Světová finanční krize

Krize drtí i kongresovou a firemní turistiku. Kongresová turistika přitom znamená pro české hotely stále významnější zdroj příjmů. Loni se v tuzemských ubytovacích zařízeních konalo přes 3500 kongresů a konferencí s více než stovkou účastníků, což je o 8,6 % více než v roce 2006. Počet kongresových hostů podle údajů ČSÚ meziročně vzrostl o sedm procent na 701 000. Účastníci kongresů jsou pro hotely lukrativní hosté. Podle údajů agentury Czechtourism utratí až 6000 korun denně, což je dvakrát více než běžný turista. Nadnárodní koncerny ovšem začaly omezovat své kongresové aktivity a ruší účast pracovníků českých poboček na zahraničních akcích. Podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže hrozí, že některé zahraniční společnosti kvůli finančním úsporám odřeknou plánované kongresy v Česku. Už teď dostáváme zrušené rezervace a zrušené projekty na příští rok, a to zejména od nadnárodních firem, jejichž české pobočky dostaly zákaz aktivní kongresové turistiky. Nižší tržby od firemních klientů za konference, kongresy a další firemní akce očekává také prezident Asociace hotelů a restaurací ČR a šéf hotelů Orea Pavel Hlinka: Doby, kdy si cestovní ruch mlaskal, asi končí a vracíme se zpátky do reality. Dostáváme se do ukazatelů, které jsou normální i všude okolo ve světě. Podle jeho slov firmy, které se nyní dostaly do problémů, budou muset reagovat hodně rychle. Hotely totiž očekávají, že celá řada firem již nasmlouvané akce zruší ještě před koncem roku a část hotelů z přesyceného českého trhu zmizí.

Mnohé hotely nepřežijí

Hoteliéři prožívají velmi těžké období. Podle nejčerstvějších údajů jim meziročně tržby poklesly o 26 %, letos se musejí vypořádat i s růstem sazby DPH. Počet lůžek v Praze vzrostl o 15 procent, zatímco turistů přibylo pouze o pět procent. Metropole se rovněž propadla o několik příček v žebříčku kongresových měst. Podle držitele ocenění Hoteliér roku 2007, ředitele pražského hotelu Perla Tomáše Startla, mohou majitelé menších rodinných hotelů přežít jen tehdy, pokud zaměstnají pouze minimum personálu. Hotely do třiceti pokojů přestávají být rentabilní, vždyť jenom pokrýt 24 hodinové služby recepčních vychází na minimálně 150 tisíc korun měsíčně. Malé hotely mohou možná fungovat v regionech formou penzionů, které obslouží rodina. Hotelové řetězce si dobře spočítaly, že potřebují alespoň 150 pokojů, ale lépe 250 pokojů k zajištění nejefektivnějšího provozu, kdy hosté budou mít komplexní služby ve standardu čtyři až pět hvězdiček. Pokud například manželský pár bude provozovat hotel a k ruce si bude příležitostně brát jednu dvě pomocnice, tak má šanci přežít, ale bude pracovat 15 hodin denně, sedm dní v týdnu. Jestliže však někdo uvažuje, že bude mít 15 pokojů, a že za něj bude pracovat ředitel, provozní, kuchaři, pokojské, recepční, účetní, dveřník, tak už nemá šanci, tvrdí Startl.

dan_z_prijmu

Udrží se prodejci letenek?

Podle majitele Student Agency Radima Jančury prodej letenek od srpna klesá v průměru o 20 % a tento trend bude zřejmě pokračovat. Daniela Hupáková, ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí ČSA, je optimističtější. Pro Měšec.cz uvedla: Za prvních devět měsíců České aerolinie přepravily 4,4 milionu cestujících, což je meziroční růst o 4,9 procenta. V samotném září České aerolinie přepravily 565 000 cestujících, což bylo na úrovni loňského roku. Počty cestujících přitom v letecké dopravě tradičně rostou především v hlavní letní sezóně, kdy cestuje především turistická klientela, která od září své cesty omezuje, nicméně naopak roste počet obchodních cestujících, tedy těch, kteří společnosti přinášejí výrazně vyšší výnosy. V letošním je zatím vývoj sezónnosti a počtů cestujících standardní..

V hospodaření Českých aerolinií se projeví stávající finanční krize dvojím způsobem – zvýšenými náklady na palivo z titulu vysoké ceny ropy, a též zvýšenými finančními náklady. Přesto však společnost vykáže s velkou pravděpodobností zisk podle českých i mezinárodních účetních standardů, tvrdí Hupáková.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Neúnavná cestovatelka po zemích známých i objevitelských, pravidelná návštěvnice fitness centra, milovnice vysokohorské turistiky v Alpách. Objevila jsem i kouzlo paraglidingu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).