Hlavní navigace

Banky postupně zlepšují své internetové prezentace

4. 1. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Banky se snaží, aby jejich klienti přestali navštěvovat pobočky a komunikovali pomocí telefonu nebo internetu. Webové prezentace bank však někdy obsahují zásadní chyby, které lidem práci s informacemi spíše komplikují, než aby ji usnadňovaly.

Většina klientů nejčastěji pátrá po informacích o produktech a podmínkách jejich získání. Najít konkrétní údaj však může být na některých bankovních webech velice složité. Někdy stojí uživateli v cestě chaotická navigace, jindy nejasné odkazy a v některých případech se dokonce hledaná informace na stránkách vůbec nenachází.

Banky většinou umí své produkty dobře a srozumitelně popsat, ovšem zároveň nedokáží využít hlavní přednosti internetu a jednotlivé části obsahu vzájemně dostatečně provázat odkazy. Nejčastěji přitom schází snadná cesta k sazebníku nebo úrokovým sazbám.

Další obvyklou chybou bývá nejasné členění obsahu, důsledkem čehož se uživatel nemůže jednoduše zorientovat v nabídce banky, a nevhodně zvolená terminologie, jež může uživatele zmást a svou nesrozumitelností i zcela odradit. Zvláště v takovém případě je velkým nedostatkem absence vyhledávání a mapy stránek, pomocí nichž by bylo možné zvolit alternativní postup pro hledání informací.

dan_z_prijmu

Finanční instituce se naštěstí snaží své weby postupně zlepšovat. Mění jejich vzhled a strukturu, zavádějí modernější technologie a vytvářejí přehlednější nabídku – jen v poslední době spustily nové verze svých stránek Česká spořitelna, Komerční banka nebo Citibank, přičemž inovace v nejbližší době chystají i další banky.

Bohužel ani sebelepší prezentace nepomůže v případě, když banky některé informace na webu uvádět nechtějí. Již tradičním kamenem úrazu bývají například úrokové sazby hypotečních úvěrů, které na stránkách některých bank prostě nenajdete. Sazebníky a další důležité informace jsou navíc v některých případech prezentovány ve formě, která uživatele omezuje – typickým příkladem je zveřejnění externích dokumentů ve formátu PDF.

Citibank

Citibank
  • trochu nepřehledný obsah titulní strany
  • méně srozumitelná navigace a struktura webu
  • prezentace produktů není zcela aktuální, jako běžný účet je primárně doporučován produkt, který už několik měsíců není v nabídce
  • informace o produktech jsou poměrně přehledně a srozumitelně zpracované
  • chybí vyhledávání, naštěstí je k dispozici mapa stránek
  • ceník je dostupný pouze jako dokument PDF
  • chybí kurzovní lístek a také například úrokové sazby termínovaných kladů
  • problémy s internetovým bankovnictvím – odkaz nefunguje, když má prohlížeč blokované otevírání stránek do nového okna

Česká spořitelna

ČS
  • velice dobrá strukturovanost obsahu a přehledná navigace, přesto hlavní navigační odkazy na produkty pro dvě klíčové skupiny klientů „Lidé“ a „Firmy a města“ poněkud zanikají mezi obrázky
  • kvalitní a srozumitelná prezentace produktů
  • informačně velice bohatý web, velké množství doplňkových služeb a nástrojů
  • zvolená terminologie někdy není vhodná: „Toolbox“ místo „Nástroje“, „Platební transakce“ místo „Účty a karty“
  • některé části obsahu (např. „Bydlení“) nefungují, pokud má prohlížeč blokované otevírání stránek do nového okna
  • není k dispozici kompletní sazebník pro fyzické osoby
  • názorná demoverze internetového bankovnictví

ČSOB

ČSOB
  • zajímavé členění informací pomocí oken, které umožňuje individuální uživatelské nastavení, bohužel jednotlivá okna na stránkách je možné zavírat až tak, že prakticky veškerý obsah na stránce zmizí
  • rozbalovací menu se hůře ovládá, protože občas překrývá část další navigace
  • informace o produktech jsou podrobné a hojně se využívá propojení souvisejících údajů pomocí odkazů
  • informačně velmi bohatý web
  • sazebník podrobný, chybí úrokové sazby hypotečních úvěrů
  • chybí zřetelný a všudypřítomný odkaz na vstup do internetového bankovnictví
  • aktuálním zprávám schází datace a přehledný archív

eBanka

eBanka
  • jednoduchá a přehledná navigace, jasná struktura webu, některé položky v navigaci však přesto nerespektují významovou hierarchii (produkty jsou na stejné úrovni jako jejich podrobnější popis apod.)
  • obecně malé využívání odkazů, jednotlivé stránky působí značně osamoceně, bez velké návaznosti na další obsah
  • produkty nejsou provázány s ceníky a úrokovými sazbami
  • sazebník podrobný, jenom poněkud méně přehledný
  • chybí mapa stránek, naštěstí je k dispozici vyhledávání
  • demo účet je příliš komplikovaný a není zcela jasné, jak jej spustit
  • kurzovní lístek je obtížně nalezitelný

GE Capital Bank

GE CB
  • méně srozumitelná navigace s nepříliš praktickým ovládáním (nešikovně řešené rozbalovací menu)
  • odkazy jsou nejasné (např. „Nemuset do banky“) a nejsou odlišené od okolního textu, takže se s nimi špatně pracuje
  • na některých místech nedostatečně odlišená nabídka pro firmy a individuální klienty
  • chybí mapa webu, naštěstí je k dispozici vyhledávání
  • řada důležitých údajů se otevírá do pop-up oken (ceníky, úrokové sazby)
  • sazebník je podrobný, nicméně chybí například přehled úrokových sazeb některých hypotečních úvěrů
  • nefunguje přihlášení do Internet Banky kvůli neplatnému certifikátu
  • plnohodnotné demo internetového bankovnictví

HVB Bank

HVB
  • design stránek je poněkud nevýrazný, s malou podporou firemní identity
  • především navigační menu, ale také další obsah stránek trpí malou velikostí písma, a hůře se proto čte
  • poměrně dobře strukturovaná nabídka produktů s podrobnými popisy, naopak poněkud méně jasné rozlišení různých druhů informací
  • malé využití odkazů (propojení produktů s ceníkem apod.)
  • častá anglická terminologie je pochopitelná s ohledem na cílovou skupinu klientů, ostatním však může působit problémy
  • mapa webu je skrytá pod poněkud netradičním odkazem „Přehled“
  • plnohodnotné demo internetového bankovnictví
  • kvalitní kalkulačky s modelovými výpočty

Komerční banka

KB
  • názorné a přehledné rozdělení obsahové struktury webu
  • přehledná a jednotná navigace
  • elegance designu do jisté míry převládá nad obsahem
  • na titulní straně se nevyskytuje (téměř) žádný textový obsah – obrázky a animace přitom neobsahují příliš mnoho informací a navíc jsou lehko zaměnitelné s reklamou
  • informace o produktech jsou dost obecné, podrobnější údaje jsou k dispozici pouze jako dokument PDF
  • stejně tak sazebník není kompletní a existuje jenom v podobě dokumentu PDF
  • malé využití odkazů, každá stránka je de facto informačním solitérem
  • plnohodnotná demoverze internetového bankovnictví

Poštovní spořitelna

PS
  • velice jednoduché grafické řešení (především titulní stránky) ne zcela odpovídá potřebám finanční instituce
  • informační hodnota stránek přesto relativně vysoká, údaje o produktech jsou podrobné
  • velký důraz na jednu možnost navigace pomocí rozbalovacího menu a z toho vyplývající ztížená orientace v hlubších úrovních struktury menu
  • nedostatečné rozčlenění obsahu podle různých typů informací
  • dobře je využito propojení souvisejících údajů pomocí odkazů
  • chybí vyhledávání i mapa stránek
  • některé důležité odkazy vedou na stránky ČSOB, což je sice pochopitelné, ale nepůsobí to příliš profesionálně

Raiffeisenbank

RB
  • navigace je poněkud roztříštěná, není z ní jasně poznat různá důležitost jednotlivých typů informací
  • některé položky se opakují v různých úrovních navigace, což může působit zmatečně, navíc tak nejsou dostatečně odlišeny produkty pro občany a firemní klientelu
  • rozbalovací menu poněkud neprakticky nastavené
  • popis jednotlivých produktů je podrobný a přehledný
  • dobré využití odkazů pro propojení souvisejícího obsahu
  • zajímavá stránka představující služby poskytované bez poplatku
  • snadno dostupné nástroje důležité pro ovládání webu
  • sazebník je velice podrobný, ale možnosti jeho prohlížení nejsou vždy dostatečně jasné

Živnostenská banka

ŽB
  • nevýrazné členění struktury webu, který pak působí nepřehledně
  • nedostatečné rozlišení různých druhů informací a obsahu je patrné především na titulní straně
  • základní navigace oproti tomu nabízí relativně snadno dosažitelné informace
  • sazebník a úrokové sazby jsou podrobné a přehledné
  • při rozlišení zákaznických skupin se vychází z tradiční bankovní terminologie, která však nemusí být některým klientům srozumitelná (například rozdíl mezi „retailovým“ a „privátním“ bankovnictvím)
  • vstup do internetového bankovnictví není funkční
  • kvalitní kalkulačky s modelovými výpočty

Orientujete se na stránkách bank?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. Je absolventem FF UK Praha. Profesně se věnuje marketingu, internetovému prostředí a financím.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).