Hlavní navigace

Anton Shesterikov, Leadsor: Když nebudou rychlé půjčky legální, lidé pro ně půjdou na „černý trh“

8. 4. 2014
Doba čtení: 14 minut

Sdílet

Půjčky před výplatou, rychlé peníze a rychlé půjčky. S Antonem Shesterikovem, který v oboru působí, jsme si povídali o půjčkách „eticky na hraně“, českých a ruských bankách a o problémech online prodeje.

S půjčkami před výplatou se v posledních dvou letech pomyslně roztrhl pytel, přičemž v této oblasti jsou velmi aktivní firmy z pobaltských států a Finska. Jak to lze vysvětlit? Mají pobaltské státy lepší podmínky pro poskytování těchto finančních produktů?

Rychlé půjčky jsou původem z USA, v Evropě jsou známé pod názvem Finská půjčka, a tento název ukazuje i na zemi, odkud se půjčky před výplatou dostaly do dalších evropských zemí a do Ruska. Když v zemích Evropské unie řeknete pojem „Finská půjčka“, tak většina lidí okamžitě ví, že jde o tzv. půjčku před výplatou. Expanze z Finska vedla přirozeně do nejbližších zemí, tedy Estonska, Lotyšska a Litvy a následně do dalších zemí v Evropě a Rusku. Mimochodem, první společností v oboru, která začala poskytovat tyto půjčky, byla právě finská firma Ferratum.

V posledních měsících se ale situace změnila, na trh přišli i američtí hráči, příkladem je firma Dollar Financial Group se svojí značkou MoneyNow!. Jde o velkou firmu kotovanou na americké burze NASDAQ. Celý trh rychlých půjček a podnikání v tomto oboru prošlo změnou.

Již v době rozhovoru je několik desítek subjektů poskytujících tyto typy půjček. To by mohlo naznačovat na pozdější saturaci na trhu a následné slučování firem podnikajících v tomto oboru.

Celé podnikání s půjčkami před výplatou je novým oborem, takže těžko teď lze předvídat, kdy trh bude nasycený. Spíše si myslím, že v nejbližších letech budou růst všechny společnosti působící v tomto oboru, ale časem samozřejmě zůstanou jen ti největší hráči.

Anton Shesterikov

Anton Shesterikov | Антон Шестериков
Autor: Ondřej Hošt

Anton Shesterikov | Антон Шестериков

Anton Shesterikov je majitelem společnosti Leadsor. Studoval vývoj počítačového softwaru na Polytechnické univerzitě v Petrohradě, poté pokračoval ve vzdělávání v oblasti financí. Anton se zajímá především o oblast technologických inovací převoditelných do každodenního života. Je autorem online finančního poradce Creditsor. Původně pochází z Petrohradu, od roku 2005 žije v Praze. Je vášnivý cestovatel a obchodník, kterého přitahuje golf, jachting a lyžování.

Leadsor

Firma Leadsor se specializuje na internetový marketing. Po několika letech zkušeností na americkém trhu v oblasti tzv. Lead generation marketingu Anton Shesterikov v roce 2010 založil společnost Leadsor se sídlem v Londýně. V roce 2012 firma získala makléřskou licenci ve Spojeném království a v témže roce začala působit na českém trhu. Mezi cílovou skupinu firmy patří především zákazníci, kteří mají zájem o krátkodobé úvěry do 4500 Kč. V lednu 2014 se firma rozšířila na Slovensko, výhledově chystá expanzi do Polska, Španělska a Ruska.

Jak velký je obchodní prostor pro tzv. půjčky před výplatou? Zákon o spotřebitelském úvěru poskytování půjček zpřísnil a ne všechny firmy půjčují jen do 5000 Kč, tedy do limitu pro regulaci tímto zákonem.

Na jedné straně český trh regulaci potřeboval a firmy musely dostat mantinely, v jakých se mají pohybovat. Na druhé straně, pokud vás stát, resp. vláda, omezuje v takovém podnikání, lidé si budou půjčovat dál, ale poohlédnou se po tzv. černém trhu. Krátké půjčky jsou produktem pro určitou skupinu lidí, která takový produkt potřebuje. Vždy je lepší, aby společnosti poskytující takové produkty působily podle platných zákonů a platily daně, než aby je poskytovaly kriminální podniky, kriminální živly a lichváři.

Existenci krátkých půjček pokládám za nezbytnou, ale je nutné, aby byly transparentní a měly jasná pravidla a byly poskytovány podle platných zákonů.

Jsou firmy, které podle vás působí neseriózně a trh krátkých půjček poškozují?

Trh je nastavený dobře, byť si musíme přiznat, že procentní sazby (RPSN) jsou vysoké. Ale tento byznys nefunguje tak, že přijde nějaká společnost a nastaví podmínky, které lidem připadají jako lichva, protože chce za měsíc vydělat hodně peněz. Naopak, jde o standardní dlouhodobé plány, kde se počítá s investicí, marketingem a rozvojem. Návratnost je však na evropský poměr docela rychlá a investované peníze se vracejí zhruba za dva roky. V tomto ohledu je to docela slušné podnikání, ale nemůže to fungovat jako lichva, že během dvou měsíců jednáte podvodně, dostanete z toho peníze a zmizíte z trhu.

Ale pořád jde minimálně o rizikové podnikání.

Je to rizikové podnikání. V mnoha zemích zvláště politici berou tento byznys jako nástroj své moci. Chtějí na finančním trhu něco špatného a pak tlačit na legislativní změny podmínek. Ale z interního pohledu, když se díváte, jak ta či jiná společnost funguje a jakým klientům půjčuje, tak pochopíte, proč má nastavené takové ceny či úrokové sazby. Až 20 % klientů půjčky nevrátí. V USA či ve Spojeném království máte lepší možnosti, jak získat své půjčené peníze zpět, proto je tam delikvence jen okolo 8 %. Ale v Česku, Polsku a Rusku jde stále spíše o půjčku na důvěru. Třeba v Rusku firmy začínají půjčovat peníze i podle toho, co o sobě prozradí žadatelé na sociálních sítích.

Kolik je v současné době společností poskytujících rychlé půjčky?

Už kolem 50.

Snaží se tyto firmy podnikat podle férových pravidel?

Tak kdyby chtěly podnikat nějakým jiným způsobem, nemají na to příliš mnoho šancí. Hlavním cílem těchto společností je poskytnout peníze a dostat je zpět.

Třeba v USA to funguje tak, že člověk vyplní žádost a uvede své číslo karty. Na konci měsíce bude karta zatížená splátkou. Bohužel, některé firmy to nastavily tak, že si každý měsíc strhávaly poplatek, zatímco klient měl peníze stále u sebe. Měl tedy „nekonečnou půjčku“. V Česku toto nefunguje, klient vše platí ze svého účtu, takový podvod tady nemá šanci existovat. Potíže nastávají až v případě, kdy klient půjčené peníze nevrátí, pak se pohledávky klasicky předávají firmám, které se zabývají jejich vymáháním.

Anton Shesterikov | Антон Шестериков
Autor: Ondřej Hošt

Anton Shesterikov | Антон Шестериков

Tomu všemu rozumím, ale v Česku panuje proti poskytování rychlých půjček velmi silný odpor právě s ohledem na jejich rizikovost. Lidé se prostě bojí, že někomu naletí a ten z nich pomyslně sedře kůži pro půjčenou tisícovku. A rychlé půjčky obecně nemají dobrou pověst.

V tom by mohla pomoci třeba asociace sdružující firmy z oboru rychlých půjček, která tady zatím chybí. Zákazník s problémem by se na ni obrátil třeba s podezřením na podvodné jednání. Skvěle to funguje opět v UK, kdy nespokojený či zklamaný zákazník přes asociaci může vyřešit i zrušení pohledávky. Chceme, aby rychlé půjčky měly dobré jméno a spokojené zákazníky. Asociace by měla být jednoduchou organizací, která může pomoci dvěma stranám. Zákazníkům pomůže s vyřešením problémů a firmám pomůže stanovit základní pravidla férového podnikání. Chtěl bych proto vytvořit asociaci, kde síla její značky bude motivovat firmy ke členství, protože zákazníci budou mít jistotu bezpečného nákupu produktu u všech členů.

Jak riskantní je dnes půjčovat rychlé peníze zvláště s ohledem na pověstnou vychytralost Čechů?

V Česku je situace dobrá, Češi jsou docela zodpovědní, což je přesný opak zemí východně od Česka, kde je velký problém s podvody.

Když se podíváme do okolních zemí a do Ruska, jak velké částky si lidé před výplatou půjčují?

Ty částky jsou velmi podobné a drží se okolo 5000 Kč. Ale raději upřesňuji, že my samotné půjčky neposkytujeme, děláme spíše servis, který žadateli o půjčku zajistí větší šanci ji získat.

Jste vlastně takoví finanční makléři či srovnávač.

No, ne úplně, spíše jsme takový „magic box“, ze kterého člověk dostane nabídku, když zadá data.

Neříkáte to moc přesvědčivě.

My máme dohody s několika společnostmi a funguje to tak, že když si přes nás klient zažádá o půjčku, tak my jeho požadavek zašleme všem, se kterými máme smlouvu, a v podstatě v reálném čase zjistíme výsledek. Na základě skóringového hodnocení klientovi ukážeme společnosti, které jeho žádost nezamítly, a dozví se, že ta a ta společnost podle skóringu předschválila poskytnutí půjčky. Dozví se podmínky a cenu, a poté musí udělat několik standardních a nezbytných kroků. Smlouvu následně uzavírá přímo s danou společností. Prostě buď bude půjčky hledat třeba přes Google a každou společnost zkoušet zvlášť, nebo to udělá přes náš jakoby Magic Box a získá transparentní nabídky.

Anton Shesterikov | Антон Шестериков
Autor: Ondřej Hošt

Anton Shesterikov | Антон Шестериков

U těchto půjček je obvyklé, že se peníze zasílají na účet a pro ověření je potřeba zaslat např. 1 Kč. To je podle některých klientů zásadní chyba.

Ano, některé firmy toto vyžadují a pro některé žadatele o půjčku je to nepřekonatelný problém, protože oni sice účet mají, ale je např. v nepovoleném debetu, takže nemohou zaslat ani tu korunu. Tím se na druhé straně snižuje počet podvodníků. Navíc peníze nepřijdou okamžitě, ale zpravidla do tří dnů. Troufám si tvrdit, že třeba společnost Provident Financial, která také v tomto oboru působí, má více nezaplacených pohledávek, protože peníze distribuuje osobně v hotovosti pomocí svých poradců. Myslím si, že nutnost poslání 1 Kč z účtu, a tím i jisté ověření klienta, může generovat zdravější portfolio klientů.

Krátké půjčky nemají zrovna dobrou pověst a média je přímo nenávidí.

To je častý problém médií, hledají jen tu špatnou stranu. Píšou, že je to lichva, půjčky mají extrémně vysokou úrokovou sazbu a politici média podporují v názorech, že takový produkt je špatný a poškozuje spotřebitele. A pak tu dosadíme čísla ze Spojeného království, kde objem rychlých půjček tvoří necelých 5 % z finančního trhu. Všimněte si, že tam tvoří nedílnou součást celého finančního systému, jako jsou hypotéky, spotřebitelské úvěry, kreditní karty apod. Jde však o docela malé podnikání.

Stále krátké půjčky obhajujete.

Představte si člověka, který hledá peníze, tedy půjčku. Když je nenajde legální cestou, půjde je hledat nelegálním způsobem a v extrémním případě nelegální činnost sám podnikne. Když člověk potřebuje získat peníze na potřeby, které musí vyřešit ten den, udělá cokoli. Příkladem je třeba odpojení elektřiny. A je lepší, když bude peníze hledat legální cestou.

Kolik si lidé chtějí půjčit?

Žadatelé chtějí půjčit samozřejmě nejvíc, co to jde, ale firmy první půjčku poskytují jen do 4500 Kč. Třeba hlavním důvodem, proč takové podnikání existuje třeba v Rusku, je extrémně dlouhý proces získání úvěru. Banky nedávají úvěr tak snadno a vlivem ekonomické situace se to mění v celé Evropské unii. Banky už nejdou do velkého rizika a velmi dbají na skóring.

Takže banky svým obezřetným postojem přivádějí klienty firmám poskytujícím rychlé půjčky.

Víte, tady platí přirozený zákon trhu. Kdyby o takový produkt nebyl zájem, tak by neexistoval. Samozřejmě, že kdyby lidé dostali úvěr od banky nebo nebankovní společnosti, byli by rádi za nižší úrok. Ale když jej nedostanou, jdou hledat jinde. Možná to nevíte, ale klient s rychlou půjčkou může ušetřit.

To je pro mě novinka. Jak se dá s rychlou půjčkou ušetřit?

Úplně jednoduše. Třeba když koupíte teď letenku, bude pravděpodobně stát méně, než za pár dnů, takže si každý může spočítat, že za pár týdnů by zaplatil třeba o deset tisíc korun více oproti rychlé půjčce, kterou dostane. Podobně raději zaplatíte elektřinu, než abyste platili elektrárnám za znovupřipojení odběrného místa.

Krátce se dotknu politiky. Jak z pozice rodilého Rusa vnímáte, že do Evropy a samozřejmě i do Česka, proudí ruský kapitál, resp. ruské peníze? Ne všichni obyvatelé Evropy jsou z toho nadšeni. Rozlišují zákazníci komu firma patří, resp. kdo za ní stojí?

Pro nás bylo lepší, že jsem z Ruska, protože třeba ty společnosti, o kterých jsme se bavili, jsou z pobaltských zemí. Mluvíme s nimi rusky a mají, řekněme, takovou sovětskou mentalitu, protože jsme se tehdy narodili v jednom státě. Bylo pro nás proto snazší se domluvit nejen jazykem, ale i obchodně.

Ze strany našich zákazníků je to snadné, ti hledají společnost, která jim může dát peníze za nejmenší úrok, a víc nerozlišují.

U větších firem to ale neplatí. Kdybych byl třeba majitelem Sberbank, nechal bych působit původní značku Volksbank, protože důvěra k německým, rakouským a švýcarským finančním institucím je samozřejmé větší, než k ruským. Ale těžko se spekuluje, proč se tak rozhodli. Média by naopak zase mohla namítat, že pod starou značkou záměrně skrývají ruský kapitál. Je to složité, neexistuje jednoduchá odpověď. Ale prozradím vám, že mladí Rusové, zvláště ti v Česku, zpravidla Sberbank nepoužívají. Chtějí modernější banky a více orientované na klienta, Sberbank vnímají jako spořitelnu pro starší lidi a státní organizace.

Takže Sberbank v Rusku je v podvědomí mladých Rusů něco jako Česká spořitelna v Česku?

To ne, Česká spořitelna je na můj vkus mnohem modernější banka. Mimo jiné má vlastní privátní značku pro Private Banking a má Visu Infinity. Za devět let, co bydlím v Česku, se hodně změnili, a to je pro mě příjemným překvapením. Mají moderní produkty a jako první banka i předplacené karty.

Anton Shesterikov | Антон Шестериков
Autor: Ondřej Hošt

Anton Shesterikov | Антон Шестериков

Pojďme zpět k rychlým půjčkám. Co je v nejbližší době čeká?

Uvedu opět příklad ze Spojeného království. Británie je hodně orientovaná na internet, přes web koupíte prakticky cokoli. Požádáte o kreditní kartu, většina bank vám otevře účet. V Česku je internet pro většinu finančních institucí stále jen doplňkovým kanálem, kde si člověk něco přečte a pak zajde na pobočku. V USA a UK je internet hlavním prodejním kanálem a fungují tam skvěle srovnávače, což se pak zásadně odráží na byznysu generování leadů, ve kterém se pohybujeme. Ale to ostatně na Měšci víte sami. Ve vašich srovnávačích také máte desítky nabídek produktů a přitom koupit online lze třeba jen dva.

Jen vás drobně opravím, prodej u nás řeší naše obchodní oddělení, ten jde mimo redakci. Ale máte pravdu, že je mimořádně složité nabídnout srovnání a následný prodej finančních produktů.

Pro české zákazníky je špatné, že nemohou naplno využít nabídku různých srovnávačů, protože firmy přes ně neumějí, nebo nechtějí prodávat online. Když internet dobře využíváte jako prodejní kanál, má menší náklady. Pro zákazníka je příjemnější si vyhledat nabídky finančních produktů a z domu si je objednat. Problémem však je i velikost finanční společnosti. Třeba ty největší banky mají velké technické a vývojářské týmy a i kdyby chtěly online prodávat, tak mají třeba jiné priority a úkoly s termíny, takže k nějaké integraci na web se mohou dostat třeba až za půl roku, rok. K tomu přičtěte i nezbytné souhlasy napříč odděleními v bance a otázku bezpečnosti, kterou banky vždy řeší, tedy další důvod, proč nemohou všechny služby outsourcovat.

V případě firem poskytujících rychlé půjčky zase některé menší nemají vůbec žádné technické zázemí. Těm pak poskytujeme naše řešení tzv. na klíč.

Jenže online prodej bez rychlé, zpětné reakce firmy poskytující produkt či službu nikdy fungovat nebude. Sám mám praktické zkušenosti, že i české firmy se v tomto musí hodně učit.

Zrovna nedávno jsem byl v Rusku na jedné konferenci, kde se řešily náklady na akvizicí klientů. Jedna tamní velká banka si spočítala, že otevření účtu na pobočce ji vyjde na cca 100 USD. Chtěla proto jít do online prodeje. Ovšem konverzní poměr lidí, kteří si u ní na internetu otevřeli účet, byl 0,00 skoro nic, prostě velmi špatný. A když se následně mediální společnost ptala banky, za jak dlouho volá banka svým potenciálním zájemcům po vyplnění údajů, tak se dozvěděli, že do 10 dnů.

My máme zkušenosti podobné. Denně máme dnes už okolo 1000 žádostí o rychlé půčky, ale některým společnostem jsme začali žádosti omezovat, aby call centrum žádosti dokázalo vůbec zpracovat. Velký počet žádostí u malých společností dokáže spolehlivě znehybnit celé zákaznické centrum. Není nic horšího, když vám za dva dny napíše zákazník, že mu sice přišla předschválená žádost, ale od té doby se mu nikdo neozval. Finanční podnikání přes internet musí fungovat takovým způsobem, že vznikne objednávka na internetu a ihned musí přijít rychlá reakce call centra, aby zákazník nečekal, jinak to dopadne pro obchod špatně.

Děkuji vám za rozhovor.

Nečekaná dávka spamu

Tady měl původně rozhovor končit. Než jsem jej však zpracoval, dostali jsme na redakční e-maily Měšce velmi slušnou dávku spamu a všechny kroky vedly právě k firmě Leadsor prostřednictvím těchto odkazů

superonlinepujcka.info
www.ziskejtepenize.info
www.penizenaucet.info
schvalenido15minut.info
pujcka4you.info
www.pujckabezproblemu.info
5000kc.info
rychlapujcka5min.info
superonlinepujcka.info
www.pujcka3min.info
nonstop-pujcka.info

SPAM na zprostředkování rychlé půjčky pro firmu Leadsor
Autor: Dalibor Z. Chvátal

SPAM na zprostředkování rychlé půjčky pro firmu Leadsor

SPAM na zprostředkování rychlé půjčky pro firmu Leadsor
Autor: Dalibor Z. Chvátal

SPAM na zprostředkování rychlé půjčky pro firmu Leadsor

Proto jsem se dodatečně zeptal pana Shesterikova, zda má pro to vysvětlení. Dokud totiž neskončí taková forma online „marketingu“, nemůžeme se divit, že rychlé půjčky budou mít velmi špatnou pověst, přestože jejich poskytovatelé budou jedna velká serióznost.

Víte o těch spamech?

Ano, teď již o nich víme a děkujeme za upozornění. Vypadá to tak, že jste první, koho tento problém postihl. Za to se vám velmi omlouváme.

skoleni_15_4

Kdo za nimi stojí a proč všechny zmiňované weby vedou ke službám vaší firmy?

Pečlivě jsme analyzovali všechny stránky, které jste nám poslali a zjistili jsme, že za nimi stojí jeden z partnerů, který zneužil naši síť a spustil tyto spamy, konkrétně to byl „Ppcspecial, ID: 317“. Samozřejmě nás tato situace velmi mrzí, a proto jsme ihned po obdržení vaší zprávy tohoto affiliate partnera zablokovali.

Aktualizováno 29. dubna 2014

Spor o vlastnictví

Po vydání rozhovoru se objevily spory, kdy advokát Aleš Kocour, právní zástupce Dmitriy Volkova, sdělil písemně redakci Měšce, že není pravdou, že pan Anton Shesterikov je majitelem společnosti Leadsor. Podle zjištění autora rozhovoru společnost Leadsor Limited, která je předmětem rozhovoru, sídlí ve Spojeném království a ovládá ji právnická osoba s názvem Lead Marketing Limited, sídlící v Seychelské republice. Právní zástupce Dmitriy Volkova tvrdí, že společnost Lead Marketing Limited je nadále vlastněná dvěma vlastníky, a to Antonem Shesterikovem a Dmitriy Volkovem.

Podle dokumentů, které má autor článku k dispozici, je majitelem obou společností pouze pan Anton Shesterikov a pan Dmitriy Volkov již v žádné jmenované společnosti nefiguruje. Nicméně druhá strana tvrdí opak a redakce Měšce není schopná na základě dostupných informací posoudit, která strana je v právu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).