Hlavní navigace

Za peníze utracené v zahraničí mohou firmy získat zpět DPH

30. 10. 2015

Sdílet

Firmy, které vysílají své zaměstnance na zahraniční cesty, mohou získat část nákladů zpět. Členské státy EU totiž uznávají nároky firem na vrácení DPH, například z nákupu pohonných hmot nebo třeba z plateb za ubytování v hotelu.

Problémem může být, že abyste si daňovou vratku vykomunikovali, musíte se se zahraničním daňovým úřadem dorozumívat v úředním jazyce daného státu. Kromě toho se administrativní požadavky jednotlivých správců daně docela liší a celý proces se může podle Blanky Štarmanové z TaxVision protáhnout i na několik měsíců s tím, že termín pro doložení dokladů je ke 30. září. Firmy už se tak mohou pomalu začít chystat na další byrokratické kolečko.

Vrácení DPH ze zahraničí se vyplatí především podnikatelům a firmám se zaměstnanci, kteří hojně cestují do zemí Evropské unie, aktivně zde obchodují bez zázemí mateřské provozovny a využívají hotelových služeb. Nezanedbatelné částky tvoří DPH například při účasti firem na zahraničních veletrzích. Dopravcům zase zvyšuje náklady při nákupu pohonných hmot, vyjmenovala Štarmanová.

Podrobnosti najdete ve zprávě DPH, kterou podnikatelé zaplatili v EU, si mohou nechat vrátit. Komu se to vyplatí?

Pokud tvoří pohonné hmoty čerpané v zahraničí (v EU) do firemních vozů významnou položku rozpočtu podniku, může ten vracení daně řešit také přes tankovací kartu, která ho umožňuje automaticky během roku. Podmínkou je, abyste v dané zemi, odkud chcete daň vracet, nebyli registrovaní jako plátci DPH.

Firmy mohou žádost o vrácení DPH podávat i v průběhu roku po čtvrtletích, pokud je částka nárokované daně vyšší než 400 eur nebo ekvivalent v příslušné národní měně, vysvětlil také ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković a dodal, že minimální částka DPH pro roční žádost je 50 eur.

Největší chyba, kterou může daňový subjekt udělat, hrozí podle Štarmanové hned na začátku, v roce, kdy o vratku DPH žádá poprvé. Je třeba pamatovat na to, že než přistoupí k vytvoření a podání samotné žádosti o vratku, musí si zřídit elektronický podpis (pokud ho ještě nemá) a požádat místně příslušný finanční úřad o oprávnění k přístupu do aplikace pro vracení DPH z jiných členských států EU. Na vyřízení této žádosti má úřad 15 dnů. Pokud nechá daňový subjekt žádost o vratku DPH na poslední chvíli, nemusí kvůli tomuto úkonu stihnout termín podání, varuje Štarmanová z TaxVision.

Kromě toho se vám situace může zkomplikovat také kvůli dokladu o nákupu pohonných hmot. Řidič může do ruky dostat doklad, který vrácení DPH výrazně komplikuje. Takové doklady nemívají veškeré informace potřebné pro žádost o vrácení DPH, přičemž požadavky jednotlivých států se v tomto ohledu výrazně liší, připomněl Ondřej Kopecký ze společnosti VAT Finance SE, že účtenka k vrácení peněz zdaleka nestačí. Podle Kopeckého se zpravidla k žádosti dokládají nejen příslušné faktury, ale na vyžádání příslušného finančního úřadu i technické průkazy aut či leasingové smlouvy. Vše musíte mít přeložené do úředního jazyka daného státu.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).