Blíží se výročí 17. listopadu 1989, tak si připomeňme, jak se v době Sametové revoluce cestovalo. Do roku 1989 mohli obyvatelé tehdejšího Československa využít služeb pouze pěti státních cestovních kanceláří. Byly to Čedok, Sporturist, CKM, Rekrea a Autoturist, které nabízely zájezdy do zemí socialistického bloku. K moři se tak se zásobou konzerv a salámů jezdilo do NDR, Sovětského svazu, Bulharska, Rumunska a Maďarska (kromě období 1962 – 1972 kdy byla povolena i Jugoslávie).
Konkrétní srovnání cen zájezdů rok 1990 vs. 2010 :
- 1) týden vlastním autem v Chorvatsku: jak v roce 1990, 1997 a 2010 vychází v apartmánu přibližně na 3000 Kč na osobu
- poznávací autobusový zájezd do Paříže: v roce 1990 cca 4000 Kč/os., v roce 1997 i 2010 cca 5000 Kč/os. Ve skutečnosti se ovšem nejedná o zdražení, jelikož zatímco v roce 1990 Češi cestovali starými autobusy a bydleli v nejlevnějším ubytovacím zařízení, nyní je standardem luxusní autobus s televizí a klimatizací a bydlí ve slušných hotelech.
- týden letecky v Egyptě: v roce 1990 cca 25 000 Kč/os., v roce 1997 díky začátku charterové letecké dopravy klesla cena na cca 17–18 000 Kč/os., v roce 2010 je cena již kolem 13 000 Kč/os. Důvodem levných cen je současný rozmach zájezdů charterovými lety a velké poptávce českých turistů, které dále umožňuje nasmlouvat v hotelech i letadlech výhodné množstevní slevy.
- týden u moře v Itálii autobusem: jak v roce 1990, 1997 a 2010 vychází v apartmánu přibližně na 5000 Kč na osobu, na jihu Itálie přibližně 6000 Kč/os.
- letenka Praha – Paříž – Praha: v roce 1990 stála přibližně 11 000 Kč včetně poplatků, dnes se stejná letenka prodává i za cca 4000 Kč včetně poplatků. Dá se tak všeobecně říci, že cena letenek klesla oproti začátku 90.let téměř o dvě třetiny. Důvodem je především velká konkurence na linkách z/do Prahy, protože již nejsou žádná omezení v cestování a také nástup nízkonákladových leteckých dopravců.
Zdroj: Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA)
Z celkového hlediska zůstávají ceny neleteckých zájezdů celých posledních 20 let víceméně na stejné úrovni, hlavním důvodem dostupnosti a velkého zájmu o cestování mezi českými občany tak jsou především několikanásobně vyšší průměrné příjmy obyvatel ČR, uvedl Tomio Okamura, mluvčí AČCKA.