Hlavní navigace

Víte, co jako první udělat při dopravní nehodě?

Sdílet

Ačkoli 82 % řidičů tvrdí, že v případě dopravní nehody ví, komu zavolat nejprve, ve skutečnosti reagují jinak. Místo orgánům záchranného systému volá více než čtvrtina (27 %) domů, aby informovali své blízké. Ve 13 % případů dokonce v takových situacích, kdy byl někdo vážně zraněn. Vyplynulo to z průzkumu Linky pomoci řidičům 1224, kterou provozuje Česká kancelář pojistitelů.

Problém dělá řidičům i správné zajištění místa nehody. Motoristé sice vědí, že je nutné odstranit nepojízdné vozidlo, ale asistenční službu často volají až jako poslední. V případě nehody nejprve pořídí záznam o dopravní nehodě a fotografie pro pojišťovnu. Co si však motoristé neuvědomují, je fakt, že tak zpomalují odstranění následků nehody. Tím ohrožují také ostatní účastníky dopravního provozu, říká Aleš Povr, tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů.

Děláme však i chyby, které už jsou poměrně nebezpečné. 10 % řidičů si v případe nehody zapomene obléknout reflexní vestu. Tím mohou ohrozit i sami sebe, ačkoli při nehodě zůstali nezranění. V 8 % případů zase řidiči nepořídí fotodokumentaci, což následně značně ztěžuje vyřízení pojistné události. U nehod, ke kterým není přivolána policie, jsou účastníci nehody povinni sepsat záznam o dopravní nehodě. Přestože může být sepsaný na obyčejný papír, důrazně doporučuji, aby motoristé záznam vyplňovali do evropského formuláře. Ten zabrání vystresovanému motoristovi, aby zapomněl na vyplnění podstatných informací, zároveň by ho účastníci dopravní nehody neměli zapomenout podepsat, dodává Aleš Povr.

A jak tedy v případě nehody postupovat?

Nejprve musíte zajistit bezpečnost na místě nehody:

  • Zajistěte vozidlo proti pohybu otočením klíčků do neutrální polohy.
  • Rozsviťte výstražná světla.
  • Oblečte si reflexní vestu.
  • Nevystupujte směrem do vozovky, pokud to není nezbytně nutné.
  • Umístěte výstražný trojúhelník (na silnici 50 metrů od vozidla, na dálnici 100 metrů od vozidla).
  • V případě nutnosti manipulace s vozidly označte jejich polohu na silnici a pořiďte fotografie

Následně zjistěte, v jakém stavu jsou účastníci nehody. Pokud je potřeba zavolat Integrovaný záchranný systém, uveďte:

  • Místo nehody,
  • charakter nehody,
  • počet a stav zraněných,
  • své jméno a zpětné spojení

A poté následuje základní ošetření poraněných:

  • Zkontrolujte základní životní funkce.
  • Poskytněte první pomoc.

Zraněné vyprošťujte pouze v případě, že jim hrozí nebezpečí. Jinak přenechte tuto činnost jednotkám IZS. Poté se vzájemně legitimujte s ostatními účastníky i svědky nehody. A následně vyplňte záznam o dopravní nehodě a v případě, že k nehodě nebudete volat polici, zdokumentujte škody.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 6. 2016 12:34

    Pavel (neregistrovaný)

    On by si to měl někdy každý zkusit. Měl jsem čelňáka, rozbil jsem auto dokonale, a byl jsem v první chvíli rád, že jsem naživu. Teprve po několika minutách mě z vraku vytáhli svědci. A zavolali složky IZS. Pachatel zůstal v autě zaklíněný. Přesně jsem věděl, co mám dělat, ale byl jsem velmi rád, že to za mě udělal někdo jiný. Zejména odklon dopravy a vyznačení místa nehody je věc, kterou bych nedal. Trosky byly všude. Navíc je užitečné, když vás kryje ohromné pořádní auto a majáky. A taky, že jsem si měl kam sednout. Pustili mě do kabiny pro mužstvo. To jsem teprve začal myslet. A pak už to šlo. Ale to bylo tak po dvaceti minutách. A uklizeno a dokonáno bylo tak za dvě hodiny. Rozhodně to není žádná legrace. Spíše by bylo zajímavé napsat článek, co dělat potom. Jak jednat s pojišťovnami a tak dále.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).