Pracovníci České obchodní inspekce (ČOI) nejčastěji spotřebitelům odpovídají na dotazy, jak se pozná poctivý či bezpečný e-shop. Ačkoli univerzální rada neexistuje, doporučuje ČOI neřídit se pouze cenou zboží či služby (a v případě neobvykle nízké ceny naopak zpozornět), ale podívat se, zda je na e-shopu uveden kontakt na prodejce, jeho identifikace a obchodní podmínky včetně způsobu platby termínu dodání. Podezřelé jsou zejména internetové obchody, které nabízejí nižší ceny než ty ostatní a hlavně vyžadují za zboží platbu předem a na dobírku vůbec nedodávají.
Naši inspektoři zjistili porušení jednoho či více ustanovení obecně závazných právních předpisů ve třech čtvrtinách kontrol vytipovaných e-shopů. Nejčastěji se setkali s užitím nekalých obchodních praktik, konkrétně s neposkytováním zákonem stanovených informací, dále s uváděním neúplných či jinak zavádějících údajů o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících,
popsal nedostatky kontrolovaných e-shopů Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
Porušení právních předpisů bylo zjištěno při 165 kontrolách, což odpovídá 74,7 %, kontroly ale neprobíhaly namátkou, ale na základě tipů nebo u prodejců, u nichž se dalo na základě monitorování předpokládat, že mohou při své činnosti porušovat právní předpisy.
V čem byly podle ČOI zjištěny nedostatky nejčastěji?
Porušení zákazu užívání některé z forem nekalých obchodních praktik bylo zjištěno ve 138 případech, tj. ve 46,6 % kontrol. Ve většině z nich se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících,
uvádí zpráva ČOI s tím, že dalším nejčastějším prohřeškem bylo porušení povinnosti řádně informovat o právech z vadného plnění a o tom, kde reklamaci uplatnit. Opakovaně ČOI zjišťuje při kontrolách také nedostatky u vyřizování reklamace včetně nedodržování zákonné lhůty pro vyřízení v délce 30 dnů.