Hlavní navigace

Okamura: Novinka Českých drah o vyplácení kompenzací za zpoždění vlaku je trapná komedie

21. 9. 2010

Sdílet

novince Českých drah v podobě systému kompenzací se vyjádřil již také viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Podle něj jde ve srovnání s evropskou legislativou o nesrovnatelné podmínky, které jsou podle něj nastaveny tak, že na ně jen málokdo dosáhne. Jeho vyjádření přinášíme celé včetně evropských podmínek.

Česká republika si sama odhlasovala v parlamentu 5letý odklad účinnosti tohoto nařízení EU (tzn. maximální možný povolený odklad), aby se českým cestujícím nemusely platit peníze za zpoždění podle regulí EU.

České dráhy tak velmi přísné nařízení EU vůbec neaplikovaly pro vnitrostátní spoje, které využívá drtivá většina Čechů a ode dneška zavedly „velmi slabý odvar“, čímž zřejmě chtějí tuto ostudnou situaci maskovat. 

Kompenzace, kterou ode dneška hodlají České dráhy vyplácet u zpoždění přes 60 minut, je ve srovnání s platným nařízením EU zcela neadekvátní. 

Navíc České dráhy pečlivě vyjmenovaly mnoho případů, kdy na kompenzaci člověk nedosáhne, většina cestujících tak nebude mít nárok.

Podívejme se tedy, jak by měly železniční dopravci správně řešit zpoždění vlaků v EU na základě nového Nařízení EU, které mělo platit již od 3.prosince 2009. Naši cestující se ale dočkají svých práv až od prosince 2014:

Platné Nařízení EU :

1) Odškodnění za zpoždění

V případě, kdy je důvodné očekávat, že zpoždění příjezdu do cílového místa bude delší než 60 minut, má cestující neprodleně možnost výběru mezi

a) náhradou plné ceny jízdenky za podmínek za nichž byla zakoupena nebo za neuskutečněnou část nebo části své cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, nemá-li cesta již žádný význam vzhledem k původnímu cestovnímu plánu cestujícího, spolu s případnou zpáteční přepravou do první výchozí stanice při nejbližší příležitosti.

b) pokračováním nebo přesměrováním do cílové stanice při nejbližší příležitosti za srovnatelných podmínek přepravy, nebo

c) pokračováním nebo přesměrováním do cílové stanice později podle přání cestujícího za srovnatelných podmínek přepravy.

2) Odškodnění z ceny jízdenky

Aniž ztratí právo na přepravu, může cestující od železničního podniku požadovat odškodnění v případě zpoždění mezi výchozí a cílovou stanicí uvedenými na jízdence, za které nebyla poskytnuta náhrada jízdného. Minimální odškodnění v případě zpoždění činí :

a) 25 % ceny jízdenky v případě zpoždění o 60 až 119 minut;

b) 50 % ceny jízdenky v případě zpoždění o 120 a více minut.
Cestující, kteří jsou držiteli časové jízdenky či legitimace a kteří zažívají opakovaná zpoždění nebo zrušení spojů v průběhu jejich platnosti, mohou žádat přiměřené odškodnění v souladu s podmínkami odškodnění platnou v daném železničním podniku. Tyto podmínky musí mít železniční dopravce upraveny a stanoví kritéria pro stanovení výpočtu odškodnění při zpoždění.
Odškodnění za zpoždění spoje se vypočítá vzhledem k ceně, kterou cestující skutečně zaplatil za zpožděný vlakový spoj.

3) Odškodnění z ceny jízdenky  musí železniční podnik vyplatit do jednoho měsíce od podání žádosti o odškodnění

Cestující nemá nárok na odškodnění, je-li o zpoždění informován dříve, než koupí jízdenku nebo zůstane-li zpoždění vzhledem k pokračování jiným dopravním spojem nebo přesměrování menší než 60 minut.

4) V případě zpoždění o více než 60 minut se rovněž cestujícímu nabídne zdarma:

a) jídlo a občerstvení v množství odpovídajícím čekací době, pokud je ve vlaku nebo ve stanici k dispozici nebo může být za přiměřených okolností dodáno;

b) hotelové nebo jiné ubytování a přepravu mezi železniční stanicí a místem ubytování v případě, že je nutný pobyt na jednu noc nebo na více nocí, nebo v případě nutnosti dalšího pobytu, pokud je to uskutečnitelné;

c) přepravu z vlaku do železniční stanice v případě, že vlak uvízl na trati nebo do náhradní výchozí stanice nebo do cílové stanice dopravního spoje, pokud je to uskutečnitelné.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Autor je redaktorem serveru Peníze.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).