Úroveň podmínek pro spotřebitele je v ČR ve srovnání s členskými zeměmi EU mírně podprůměrná. Vyplývá to z pravidelné výroční zprávy Evropské komise, která zároveň dává do souvislosti kvalitu ochrany spotřebitele s celkovou úrovní ekonomiky.
Podle závěrů Komise jen polovina českých spotřebitelů považuje ochranu při koupi zboží a služeb za dostatečnou. Jen 43 % dotázaných důvěřuje úřadům, které mají ochranu spotřebitelů na starosti. Prodejci si získali o deset procent více důvěry, ale stále to nestačí na evropský průměr,
řekl Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest s tím, že nejlépe z hodnocení vycházejí spotřebitelské organizace, kterým dotázaní věří v 68 %.
Přitom je zajímavé, že Češi oproti většině evropských obyvatel vynikají ve znalosti základních spotřebitelských práv. Na dotazy ohledně záruky či možnosti vrátit zboží v e-shopu odpovídali nejlépe. Čeští prodejci mají podle výsledků horší znalosti než kupující. Více než polovina z nich například nevěděla, do jaké doby musí vyřídit reklamaci. I přes to jsou ve svých znalostech oproti jiným zemím nadprůměrní.
Podle Komise nicméně dochází k pozvolnému zlepšování podmínek oproti předchozím rokům. Celkové hodnocení ČR najdete na webu časopisu dTest.