Český nárok žehrá na zdražování potravin, ale nerozpakuje se nakupovat nové automobily. Lidé raději utrácí za nová auta, než aby si připlatili za rohlíky. Prodeje aut rostou měsíc od měsíce, zato tržby za potraviny postupně padají,
okomentoval vývoj maloobchodních tržeb Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.
Maloobchodní tržby se v lednu meziročně zvýšily o 1,3 % a podíl na tom mají právě prodeje osobních automobilů. Těch se za letošní leden prodalo o dva a půl tisíce víc než v lednu loňského roku, což je meziroční nárůst o 1,5 %.
Na autech se tedy příliš nešetří, na potravinách ano. Zatímco jejich ceny především kvůli zvýšení DPH vzrostly někdy i o desítky procent, mzdy vzrostly v posledním kvartálu jen o 2 %. Tržby za jídlo tak v lednu klesly o 3,2 %.
Naopak se dařilo slevovým akcím a výprodejům, které po dlouhé době přilákaly nové zákazníky. Lépe než loni se prodávalo nepotravinářské zboží (3,4 %) – tedy elektronika, oblečení nebo obuv. V únoru ale výprodejové akce končily, a tak zaujmout spotřebitele bude v budoucnu stále obtížnější,
uvedl Kozub.