Hlavní navigace

Na co dát pozor ve smlouvách nových operátorů?

25. 6. 2013

Sdílet

Noví virtuální operátoři zvýšili konkurenční boj na českém trhu telekomunikačních služeb. Pokud vám nabídka sedí, můžete významně ušetřit na svých účtech za telefon. Není to ale důvod pro to přestat si dávat pozor na smlouvy, které podepisujete.

Podle sdružení časopisu TEST nejsou obchodní podmínky nových virtuálních operátorů o nic přehlednější, než ty těch původních. Některé podmínky obsahují skryté poplatky, pokuty nebo úroky z prodlení. 

Nejvíce nás překvapila nezákonná rozhodčí doložka u Ha-loo mobil. Ta smí být podle zákona uzavírána jen za specifických podmínek a na samostatném listu, což zde splněno není, řekl Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest, který doporučil dávat si u nových operátorů pozor na různé sporné reaktivační poplatky, neboť se podle něj jedná v podstatě o smluvní pokuty. Ty jsou platné, jsou-li uzavřeny písemnou formou. Většina virtuálních operátorů ale směřuje k uzavírání smluv přes internet, a tudíž můžeme dovodit jejich neplatnost, upozorňuje Borovička.

K některým nabídkám Air mobile, prezentovaným na stránkách operátora U:fon nelze dohledat podrobný ceník, nehlásí se k nim ani žádný z původních operátorů, který by jim pronajímal svou síť, řekl Borovička a vysvětlil : Dle dostupných informací se nejedná o veřejnou službu, ale o klubový přeprodej služeb. Objednávka ale vyžaduje seznámení se s ceníkem a členství v U:fon klubu, jehož podmínky na webu nejsou.

Důležitá (ne však všechna) ustanovení smluv najdete ve srovnávači časopisu dTest. 

Vyjádření mobilního operátora Air Telecom (síť U:fon) v reakci na výsledky testování: 

Podle informací uveřejněných v dTestu nejsou jasně dohledatelné tarify a podmínky na webových stránkách. Jde o dezinformaci. Na webových stránkách společnosti Air Telecom jsou všechny tarify a jejich parametry uvedeny jasně, obchodní podmínky rovněž. Informace také podává zákaznická linka, která je pro klienty zcela zdarma. U Air Telecomu klient neplatí za pomoc či radu. 

Pro poskytování GSM služeb v síti AIR-CZ využívá mobilní operátor Air Telecom síť T-Mobile na základě smlouvy uzavřené s jedním z významných velkoobchodních partnerů T-Mobile. Tím je společnost GTS Czech. Není tedy pravdou, jak uvádí dTest, že se žádný z původních mobilních operátorů k Air Telecomu nehlásí. 

„Co se týče ceníku, tak oficiální ceník CDMA sítě U:fon nemůže tarify AIR obsahovat, protože jde o jinou technologickou síť. Síť AIR pod názvem Air-CZ je síť na standardu GSM. GSM tarify AIR tam jsou poměrně jasně popsány a jasně uvedeny, samostatné obchodní podmínky také. Navíc operátor s názvem U:fon neexistuje, jde pouze o název jedné z mobilních sítí provozovaných Air Telecomem. I zde opět dTest pracuje velmi nepřesně s fakty a plete je,“ uvedl Aleš Kacl.

Další zavádějící údaje se týkají „klubového přeprodeje služeb“. Není pravda, že jde o „klubový přeprodej“. Jde o standardní veřejnou nabídku, s tím, že všechny uvedené GSM tarify jsou k dispozici bez rozdílu pro naše stávající zákazníky, ale i ty nové, kteří se automaticky členem U:fon klubu stanou a získají tak další benefity či výhody. Ke vstupu do U:fon klubu se nevážou žádné další podmínky, členům z něj nevyplývají ani další povinnosti.

Rovněž není pravda, že podmínky U:fon klubu nejsou k dispozici na webu mobilního operátora Air Telecom. K dispozici jsou zde již velmi dlouhou dobu: http://www.ufon.cz/cs/pro-zakazniky/vseobecne-obchodni-podminky , odkaz „Zvláštní podmínky Klubu U:fon.“ Zde, i v sekci Pro zákazníky, a s odkazy z dalších míst webu, jsou již velmi dlouho. http://www.ufon.cz/cs/pro-zakazniky/vseobecne-obchodni-podminky , odkaz „Zvláštní podmínky Klubu U:fon.“ Zde, i v sekci Pro zákazníky, a s odkazy z dalších míst webu, jsou již velmi dlouho. 

Vyjádření k jednotlivým bodům, které mylně uvádí dTest mylně: 

1.Upomínka za 114 Kč – tuto sankci stanovuje každý mobilní operátor, navíc Air Telecom ji má ze všech mobilních operátorů nejnižší. Je nutné připomenout, že dTest si zde opět plete virtuální operátory s Air Telecomem, který je registrovaný český mobilní operátor. 

2.Další údaj: Přechod na „levnější“ službu v případě smlouvy se závazkem, je za poplatek 1800 Kč: Běžná praxe u nových zákazníků a GSM tarifů je, že Air Telecom pokutu nedává. Dochází pouze k dohodě o prodloužení doby trvání. 

3.Sankcionování pozdní platby: Pozdní platba není u mobilního operátora Air Telecom rozhodně sankcionována – ani v síti AIR-CZ, ani v síti U:fon. Není to tedy pravda, zákazníci neplatí za pozdní platby. Náš ceník žádný takový poplatek neobsahuje. 

4.Předčasné ukončení smlouvy rovněž není sankcionováno částkou 2 000 Kč tak, jak uvádí dTest. Není to už vůbec platné pro nové zákazníky. 

Sankce platí pouze při situaci, kdy zákazník získal historicky tarif ve výhodné akci a předčasně ukončí smlouvu, nebo má řadu neuhrazených faktur a proto mu je smlouva ukončena ze strany mobilního operátora. V tom případě se podává výpověď za porušení smlouvy. Sankce je navíc opět srovnatelná s podmínkami všech mobilních operátorů. 

Například ukončí-li zákazník smlouvu na nový neomezený tarif Air Unlimited nebo Air Unlimited Plus, není uplatňována prostě ŽÁDNÁ sankce. 

Toto je z velké části uvedeno i v obchodních podmínkách, nicméně dTest to již vůbec nezmiňuje. 

5.Další nepřesný údaj dTestu se týkal přenosu čísla za částku 332 Kč. Opět jde o popletení čísel, tento poplatek se vztahuje k síti U:fon. U nových GSM tarifů AIR je cena za přenesení pouze 300 Kč. Jde opět o obdobnou cenu, jaká je nastavena u všech ostatních GSM mobilních operátorů. 

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 6. 2013 9:43

    Ženská (neregistrovaný)

    Kdyby tenhle stát za něco stál, tak by nikdo nemusel takové věci řešit. Nač máme zákony, zač stojí, když člověk nemůže nic podepsat. Musel by si zaplatit právníka na kontrolu smlouvy, na toho nikdo nemá... Kocourkov. Zajímalo by mě, kteří nečestní šmejdi podmazali ty nafoukané nečestné šmejdy nahoře, aby zákony vypadaly tak, jak vypadají. Správnej zákon by neměl řešit cesty, jak něčeho dosáhnout, ale způsob - zavřít by měli ty, kteří okradli, ať k tomu použili "zákonnou" nebo nezákonnou cestu. Stát si lidi platí, aby je chránil, a když je nechrání, nefunguje.

  • 31. 3. 2014 17:43

    muj problem (neregistrovaný)

    Po ukonceni zmluvy mi posledna faktura od Telekomu prisla o 6 rokov!!!
    Samozrejme k sume 469 kc mi naparili polrocne uroky od 8-12%!!!
    Aby sa imto oplatilo tak tam este prihodili nieco cez 3100 kc na pravnika!!!
    Zaver: ani vypalnici takto neokradaju svoje obete!!!

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).