Hlavní navigace

Jaká máte práva když vás na zájezdu zdrží živly?

13. 8. 2010

Sdílet

Pokud uvíznete na zájezdu v cílové destinaci s cestovní kanceláří v důsledku tzv. vyšší moci, máte jako cestující určitá práva, na nichž se dohodlo Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo pro místní rozvoj.

  1. Jestliže vám v průběhu zájezdu cestovní kancelář neposkytne v důsledku vyšší moci (např. požáry, vyhlášený stav nebezpečí apod.) podstatnou část služeb sjednaných cestovní smlouvou řádně a včas, je povinna bez zbytečného odkladu a bezplatně provést taková opatření, aby mohl zájezd pokračovat. Takové opatření může spočívat v poskytnutí náhradního ubytování (v kvalitě sjednané cestovní smlouvou), stravování a dalších služeb podle cestovní smlouvy. Pokud taková opatření nelze učinit nebo je zákazník nepřijme, musí cestovní kancelář dopravit zákazníka zpět na místo odjezdu a vrátit mu rozdíl v ceně (vyšší náklady na dopravu hradí cestovní kancelář). Pokud budou náhradní služby levnější, musí cestovní kancelář zákazníkovi uhradit cenu rozdílu.
  2. Pokud uvíznete těsně před odjezdem z destinace, je cestovní kancelář povinna zajistit pro vás dopravu zpět na místo odjezdu nebo na jiné místo návratu, s nímž budete souhlasit. Doprava nemusí být uskutečněna stejným způsobem, jaký byl sjednán v cestovní smlouvě, nicméně pokud bude náhradní doprava levnější, musí vám cestovní kancelář uhradit cenu rozdílu, naopak bude-li náhradní doprava dražší, hradí rozdíl cestovní kancelář. Není-li možné zajistit náhradní dopravu v původně stanoveném dni odjezdu, potom je cestovní kancelář povinna vám bezplatně poskytnout náhradní ubytování a stravování až do doby, než zajistí náhradní dopravu zpět do místa odjezdu. Kvalita těchto dodatečných služeb musí být přiměřená a závisí na okolnostech.
  3. V případě omezení nebo zrušení letů v důsledku vis maior máte právo buď na plnění od cestovní kanceláře (viz bod 2) nebo se můžete obrátit na leteckého dopravce, který je povinen uhradit Vám náhradní ubytování, stravování a dopravu do/z letiště do doby, než vám je poskytnut náhradní let, a to rozsahu přiměřeném době čekání (rozsah je stanoven v  nařízení Evropského Parlamentu a Rady č. 261/2004/ES). Nárok na plnění máte však pouze vůči jednomu ze subjektů – tedy buď od cestovní kanceláře (viz bod 2) nebo od leteckého dopravce.
  4. Pokud se obáváte nenadálých situací v důsledku vyšší moci, a z tohoto důvodu chcete odstoupit od cestovní smlouvy, přestože cestovní kancelář zájezd sama nezruší, nemáte nárok na vrácení ceny. Pokud počítáte s tím, že by k takovému případu mohlo dojít, a chtěli byste zájezd stornovat, můžete si sjednat pojištění storna zájezdu.

Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).