Pokud plánujete pořizovat dárky pod stromek blízkým i ze zahraničních e-shopů, měli byste vědět co dělat i v případě, že s vámi prodejce po uhrazení zboží přestane komunikovat nebo tvrdí, že ho už dávno odeslal. Jak se v těchto případech zachovat?
Rozhodně jednejte, a to čím dříve, tím lépe. Pokud vám zboží nedorazilo v termínu, který je přiměřený a prodejce s vámi nekomunikuje korektně, je potřeba věc začít řešit. Díky soudnímu řízení on-line se nyní můžete dožadovat vrácení svých peněz i ze zahraničí
, uvedl Rostislav Kovář z právně-poradenského webu poradnaveritele.cz.
Majitelé zahraničních obchodů možná občas zkoušejí hřešit na to, že vymáhat svou pohledávku v zahraničí se zdá spotřebitelům příliš komplikované a boj o svá práva raději předem vzdají.
Podle Kováře přitom soudní řízení on-line není žádnou novinkou. Existuje od roku 2009 a mezi jeho hlavní výhody patří to, že k soudu vůbec nemusíte, vše se vyřídí přes internet. Spor však musí splňovat několik podmínek,
uvedl Kovář.
- Musí se vést mezi členskými zeměmi EU,
- sporná částka nesmí přesáhnout 2000 eur,
- je nutné zaplatit soudní poplatek v minimální výši 1000 Kč nebo 4 % z dlužné sumy (ten se vypočítává automaticky při podání k soudu a v případě úspěšného sporu jej nakonec uhradí protistrana),
- žalobce musí doložit k případu veškerou písemnou dokumentaci (objednávky, výpisy z účtu dokládající úhradu zboží a případně veškerou komunikaci s prodejcem).
Z našich dosavadních zkušeností vyplývá, že řešení podobného přeshraničního sporu je ve srovnání se situací v tuzemsku relativně rychlé. V době internetu je pro nejednoho klienta zajímavé, že nejen spor, ale i případné právní zastoupení s námi si může sjednat bez toho, aniž by opustil pohodlí domova,
popisuje Kovář.