Národním sportem Čechů jsou slevy. Nezáleží na tom, jestli v kamenných nebo internetových obchodech. Využívají je všichni, ne jen nízkopříjmové skupiny obyvatel. Vyplývá to z průzkumu STEM/MARK pro Home Credit.
Čechy podle průzkumu přitahují slevy. Často přitom neřeší, co nakupují a kde, ale rozhodujícím faktorem je pro ně sleva. Lidé dělají často chybu v tom, že sledují výši slevy místo konečné ceny. Proto se radují z velké slevy, že ale zboží mohli ve vedlejším obchodě koupit levněji i bez slevy, to už často nevidí. A tak mnohdy nakupují zcela nevýhodně,
uvedl analytik Home Creditu Michal Kozub.
Analýza průzkumu ukázala, že čtyři lidi z deseti využívají při nákupech věrnostní karty. Kreditní karty k výhodnějším nákupům využívá necelá čtvrtina. Podle průzkumu se kreditek lidé vyššího věku nebojí, naopak je používají víc, než ti mladší.
Nejradši Češi nakupují ve slevách v kamenných obchodech (téměř 80 %), hned potom i v internetových obchodech (75 %). Na slevových portálech nakupuje podle výsledků 40 % respondentů a mladí lidé kolem třiceti si oblíbili také různé aukční portály.
Obchody jsou v zakletém kruhu slev. Lidé toho využívají a čekají na slevy, bez nich věci nejen dlouhodobé spotřeby de facto nenakupují, a i u těch nejnutnějších, jako jsou potraviny a léky, kupují nejlevnější zboží. Podporují to i statistická čísla. Za rok 2012 klesly tržby za potraviny o 2,5 % ve stálých cenách, tedy po očištění o inflaci
, okomentoval situaci Kozub.
Slevy přitom nevyužívají jen ti nejchudší, nakupují v nich i spotřebitelé s vyššími příjmy. Za nákupy do zahraničí jezdí pak 21 % dotázaných, kteří byli většinou z příhraničních oblastí.