Hlavní navigace

Zmanipulované tachometry jsou stále problém. Stočené vozy prodávají i velké autobazary

25. 3. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Problém stočených tachometrů zůstává největším rizikem při koupi ojetého vozu. Lidé nechtějí auta s vysokým nájezdem a emoce je často donutí koupit podezřelý kus.

Snad každý, kdo někdy kupoval ojeté auto nebo to měl alespoň v úmyslu, na problém stočených tachometrů narazil. Čtěte také: Jak jsem kupoval auto u AAA Auto (zkušenost) Jednak tím, že na něj při rešerši na internetu a v médiích zákonitě musely vyskočit varovné články, jednak s nemalou pravděpodobností i přímo. Velkou šanci měl i v tom, že si auto s menším deklarovaným počtem kilometrů, než jaká byla skutečnost, nakonec koupil. Stočený tachometr mají podle společnosti Cebia až dvě pětiny ojetých aut v České republice. Přes veškerou osvětu a varování se běžný zákazník s problémem vyrovnává obtížně. Nákup auta je totiž do značné míry emocionální záležitostí, kdy člověk snadno podlehne lákavé nabídce a možná rizika patřičně nezhodnotí, říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA, které se dlouhodobě zabývá bojem proti podvodným prodejům.

Značkový autoservis? Pozor si dejte stejně

Největší vinu na současném stavu má ale nedostatečná legislativa, která vlastní stočení tachometru nijak nepostihuje. Jediný moment, který lze postihnout, nastává při samotném prodeji vozu. Pokud prodejce nechal tachometr stočit, má povinnost vás na tuto skutečnost upozornit. Problém je samozřejmě v tom, jak mu dokázat, že čísla stočil právě on a ne někdo před ním, což vám bude pochopitelně tvrdit, ať už je to pravda či nikoliv. Kdo sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty, uvádí §209 trestního zákoníku. Pokud by se vazbu prodejce se stočením tachometru podařilo prokázat, měl by co do činění s trestním stíháním, které by vzhledem k poměrně vysokým škodám, mohlo vyústit v relativně přísný trest.

Pro mnohé překvapivou zradou může být také skutečnost, že na vozidla s přetočenými tachometry narazí v renomovaných autobazarech, které ve svých propagačních materiálech nikdy neopomenou zdůraznit naprostou bezpečnost nákupu podpořenou četnými certifikáty renomovaných značek. Sdružení SOVA upozorňuje například na praktiky autobazaru Auto ESA. Na tento autobazar nám přicházejí velmi četné stížnosti, a to zejména na prodej vozů s přetočeným tachometrem, poznamenává Veselý. Jako příklad uvádí konkrétní Škodu Octavii, tedy jeden z vozů, o který mají zákazníci největší zájem. Byla stočena na 155 000 km z původních 311 000 km. Cena vozu se v takovém případě mohla lišit až o 70 000 Kč, a to je škoda, která byla způsobena zákazníkovi.

Není pochopitelně vyloučeno, že se vůz dostal do nabídky autobazaru omylem. Ostatně, Auto ESA se proti nařčení brání. Společnost Autocentrum Auto ESA, a.s. se cítí výše zmíněnou aktivitou poškozena nejen z titulu právního, ale také morálního. Autocentrum Auto ESA je totiž prvním certifikovaným prodejcem ojetých vozidel od společnosti TUV NORD, dále jako první v České republice začala využívat systém Autotracer od společnosti Cebia, píše se v tiskové zprávě společnosti, která v ní odkazuje na snahu konkurence pošpinit její dobré jméno.

Iniciativy se chopily automobilky

Problém aut se stočeným tachometrem není výlučným problémem České republiky. Automobilky se tak těmto praktikám snaží samy zamezit. Například Škoda u svých nových modelů blokuje přístup do paměti vozidla. Podle jejích zástupců není u této nové technologie možné žádným diagnostickým prostředkem přistupovat ke stavu kilometrů. Ochrana by měla zaručit, že stav kilometrů nepůjde žádným softwarovým prostředkem upravovat. Opatrně však připouští, že nějakým způsobem to možné je, ale jde o tak nákladnou operaci, že se to nevyplatí. Podobné systémy do svých nejnovějších modelů instalují také další automobilky. Otázkou je, zda se jim „stáčeči“ přeci jen nakonec nepřizpůsobí. A i kdyby ne, dostanou se tyto vozy ve větším měřítku na trh s ojetinami až za několik let.

Stáčení je běžná služba

Pomineme-li předpoklad, že by renomované autobazary přinejmenším ne­měly podezřelé vozy vykupovat a nabízet k prodeji zákazníkům, zůstává faktem, že v řadě případů je takřka nemožné vyhodnotit, zda jde o stočené auto či nikoliv. Týká se to zejména dovezených vozidel, u kterých je značně ztíženo vysledování jejich nájezdové historie. Každý měsíc se do České republiky doveze 12 000 automobilů a nemalá část z nich má již stočený tachometr, případně ke stočení dojde až v České republice a teprve poté je vůz předložen k technické kontrole, která do technického průkazu zanese deklarovaný stav kilometrů. Od té chvíle je podvod víceméně legalizován. Takový vůz může získat i některý z certifikátů, například Cebia, který potvrdí pouze to, že se v historii vozu nepodařilo najít nesrovnalosti, protože v zahraničí nejezdil do autorizovaných servisů, které by aktuální stav zanášely do elektronické databáze. Cebia však už uvádí alespoň informaci, že jde o ojetý vůz z dovozu s rizikem stočených kilometrů.

Stáčení není trestné

Stočení tachometru je u nás možné poskytovat jako servisní úkon jako každý jiný. Například v Německu ale přesně toto trestným činem je. Také čeští zákonodárci se podobný zákon pokoušeli schválit, nakonec ale neprošel. Politici o problému a jeho řešení rádi hovoří, k rozhodnému kroku se ale zatím nemají. Je otázkou, kdy a zda vůbec bude příslušný zákon schválen.

Přestože jsme již několikrát upozorňovali, že je na internetu tato služba naprosto beztrestně nabízena, stále jsme našli minimálně třicet firem, které vám za pár stokorun na tachometru nastaví libovolnou cifru, říká Veselý. A skutečně: po zadání příslušných slov do vyhledávače se vám vyjeví hotový konkurenční trh těchto služeb. Dovolujeme si rovněž upozornit, že většina konkurenčních firem v ČR umí nastavit jen základní paměť ujetých kilometrů v přístrojové desce. Vozy střední a vyšší třídy mají však i další skryté paměti, kde je počet km zaznamenán. Prakticky jedině naše firma je schopna vaše auto přeprogramovat kompletně, aby nebylo možné původní stav jakkoliv zjistit, píše se nepokrytě v nabídce nejmenované společnosti, jejíž hodnověrnost jsme nezkoušeli.

skoleni_15_4

Skryté náklady

S koupí auta se stočeným tachometrem se nepojí jen přímá škoda zákazníkovi, který by za vůz se skutečným stavem najetých kilometrů zaplatil o desítky až stovky tisíc méně. Další problém je spojen se servisními úkony a může být ještě nákladnější. Obzvlášť když se stáčení praktikuje nejčastěji u vozů v rizikovém nájezdu. Pokud si zákazník koupí vůz, který má najeto 120 000 km, může předpokládat, že byla provedena výměna řemenu. Pokud však měněn nebyl, a praskne vám, oprava stojí až 200 tisíc, vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Rizikové jsou právě rozvody, jejichž včasná výměna stojí kolem 30 tisíc korun, ale třeba i vstřikovače motoru, jejichž ceny začínají na 40 tisících korunách.  

Skutečností zůstává, že zákazníci preferují vozy s nižším nájezdem a těm, které deklarují nájezd vysoký, ale skutečný, se vyhýbají obloukem. Například vozu, který má najeto přes 200 tisíc kilometrů, se lidé vyhýbají obloukem. Klidně pak zabrousí k autu, které stojí vedle, je dražší, má najeto 130 tisíc, ale ve skutečnosti třeba 230 tisíc. Bohužel chtějí věřit tomu, že prodejce je slušný (a obezřetný) a takový vůz si koupí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Spotřebitelské finance i politicko-ekonomická témata jsou vodou na můj mlýn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).