Hlavní navigace

Proč nekupovat zboží na splátky?

31. 1. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Pořídili jste zboží na úvěr a reklamujete jej? To, že ho nemůžete používat, nikoho nezajímá. Při jeho vrácení pak neuvidíte zpět ani zaplacené úroky.

Kupujete zboží na úvěr? Pokud vám nevadí zadlužení a úroky, je to způsob, jak si okamžitě pořídit vysněnou věc i bez našetřených prostředků. Vše se zdá být bez problému. Až do chvíle, kdy se zboží pokazí a vy musíte zahájit reklamační řízení. Vaše povinnost splácet úvěr totiž přetrvává bez ohledu na to, že své zboží nemůžete používat. Navíc zaplacené úroky už zpět většinou neuvidíte. Čtěte také: Cemstar invest: peníze neuvidíte, o kauci přijdete

K napsání tohoto článku nás inspiroval čtenářský příběh. Paní Pilná si zakoupila pračku na úvěr. Co čert nechtěl, hned po týdnu se vezla zpět na prodejnu jako nefunkční zboží k reklamaci. Po opravě se však defekt opakoval znovu a pak ještě jednou. Paní Pilná musela splácet úvěr, ale tři měsíce byla bez pračky.

Přes dvě smlouvy vlak nejede

Problém je nejčastěji v tom, že vy si koupíte zboží od prodejce, ale úvěr na úhradu kupní ceny čerpáte od jiné společnosti. Máte tedy dvě smlouvy a dva odlišné vztahy. Úvěrovou společnost proto nezajímá, že vám nepere pračka, na kterou jste půjčku čerpali. Máte úvěr, tak musíte platit. A pokud prodejce neposkytuje kompenzaci například v podobě zapůjčení náhradního výrobku, máte i smůlu. Na vyřešení reklamace má prodejce jeden měsíc a většinou ji využije beze zbytku.

Společnost ESSOX, jako poskytovatel financování, není smluvní stranou kupní smlouvy a tedy ani účastníkem případného reklamačního řízení. ESSOX tak nemůže posoudit oprávněnost klientského požadavku na odložení splátek z důvodu reklamace zboží a klient má povinnost i nadále splácet úvěr v souladu se sjednanými obchodními podmínkami, řekl serveru Ivan Straka, ředitel marketingu Essox. Čtěte také: Trik úvěrových firem: poslední datum splátky je jiné, chyták vás přijde draze

Řešením může být pozastavení splátek. V tomto případě se ale často předpokládá, že ty pozastavené zaplatíte po obnovení najednou. Pokud klient úvěr řádně splácí, může se s naší společností dohodnout na odkladu splátky, než bude reklamace vyřízena. Tato dohoda předpokládá, že odložené splátky klient později uhradí najednou, potvrdila serveru Eva Řimnáčová ze společnosti Home Credit.

Poradna: Spotřebitelské úvěry: ANO nebo NE? Ptejte se Michala Kozuba ze společnosti Home Credit.

Při vracení zboží musíte věřitele kontaktovat vy

Pokud se zboží vrátí k reklamaci i po třetí, máte nárok na vrácení peněz. Logicky také dojde k ukončení smlouvy mezi vámi a poskytovatelem úvěrů. Oznámit mu to ale musíte vy, ne prodejce. Čtěte také: Úvěry 2011: Dostanete více práv, ale bič na podvodníky chybí

Pokud klient odstoupí od kupní smlouvy, tedy od smlouvy mezi ním a prodejcem, a zboží prodejci vrátí, podle zákona tak automaticky zaniká smlouva o úvěru. Je třeba říci, že o zániku kupní smlouvy je klient povinen naši společnost informovat, informovala server Měšec.cz Nikola Vopršalová, mluvčí ze společnosti Cetelem.

Úvěrová společnost si pak vyžádá od prodejce vrácení kupní ceny zboží. Vy dostanete zpět peníze, které jste zaplatili. Zde ale vzniká háček.

Zpět dostanete většinou jen jistinu

Pokud dojde ke zrušení smlouvy o úvěru a věřitel si od prodejce vyžádá kupní cenu, dostane ji zpět celou. Vy už často ale všechny zaplacené peníze neuvidíte. Částečně možnost vrácení i  zaplacených úroků připouští společnost Cetelem. I zde je ale vyjádření poněkud zavádějící. Čtěte také: Centrální registr dlužníků: Česká finta, jak napálit zájemce o půjčku

V praxi  to pak vypadá tak, že Cetelem vyžádá vrácení kupní ceny zboží od prodejce a to, co klient zaplatil na úvěru navíc, mu neprodleně vrátí. Naše společnost si může účtovat úroky ze smlouvy o úvěru ode dne uzavření do dne zániku úvěrové smlouvy a pokud je součástí úvěru pojištění schopnosti splácet, pojistné odvedené pojišťovně klientovi nevrací, řekla serveru Měšec.cz neurčitě Nikola Vopršalová. Naznačila tedy, že společnost může vracet i úroky, ale také nemusí.

Do nedávna vracela jistinu i s úroky zpět také společnost Essox. Tato možnost ale zůstává pro nové klienty “pasé”. U smluv uzavřených do konce roku 2010 totiž při vrácení zboží prodejci ten musí klientovi vrátit zálohu, prodejci kupní cenu a Essox pak vrátí klientovi zaplacené částky v plné výši. Ty jsou ponížené pouze o poplatek dle sazebníku, který kryje náklady na odvody DPH, pojištění apod., uvedl pro server Měšec.cz Ivan Straka.

Ten také potvrdil, že u smluv uzavřených od 1.1.2011 se klientovi vrací pouze zaplacená jistina (plus případná záloha od prodejce). Úroky už zpět nedostanete. Čtěte také: Příjmy máte, doložíte je a stejně jste před bankou za žebráky

Podobný postup volí i společnost Home Credit s tím, že jistinu vrací prodejce přímo klientovi.  Využije-li klient možnosti odstoupit od kupní smlouvy, zanikne zároveň smlouva úvěrová, o čemž je povinen věřitele informovat. V tuto chvíli vrací prodejce jistinu klientovi a klient se pak vyrovnává s úvěrovou společností, řekla serveru Měšec.cz Eva Řimnáčová s tím, že existuje i možnost, že peníze vrátí prodejce přímo věřiteli a ten se potom vypořádává s klientem. Klient musí vrátit společnosti poskytnutý úvěr spolu s úrokem do dne úplného vrácení úvěru. Je nutné brát v potaz to, že klient měl peníze po určitou dobu skutečně půjčeny a že tyto peníze mají určitou hodnotu, dodala Řimnáčová.

To, že si ale spotřebitel bral půjčku jen proto, aby si pořídit zboží, které pak nemá k dispozici a v případě vrácení ho pak nemá vůbec, to neřeší ani prodejce ani poskytovatel úvěru. Účel půjčky pak není naplněn, ale úroky zaplaceny být musí.

Sankce jsou standardní reklamace nereklamace

To, že zboží nemůžete používat kvůli reklamaci, vám od role dlužníka nijak neulehčuje. Splácet musíte podle standardních podmínek a pokud byste se snad v záchvěvu pocitu revolty rozhodli nesplácet, platí na vás stejné sankce jako na jakéhokoli jiného dlužníka.

skoleni_15_4

A na jaké sankce můžete například narazit? Společnost Essox kromě úroků z prodlení, které účtuje v zákonné výši (repo sazba + 14 % ročně), předepisuje také smluvní pokutu 10 % z dlužné částky v prodlení a poplatek 150 Kč za odeslání upomínky.

Společnost Home Credit zase podle současných obchodních podmínek účtuje za úroky z prodlení 0,08 % p.d., nejméně ale 360 Kč za každý měsíc prodlení. Za první upomínku předepíše 120 Kč a za druhou a další pak už 360 Kč. Pokud jste navíc v prodlení déle než 7 dní, počítejte i se smluvní pokutou 15 % z částky po splatnosti.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).