Hlavní navigace

Virtuální platební kartu? Raději ne

23. 4. 2002
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Český trh zaplavují virtuální platební karty. Jaké je vlastně používání virtuální platební karty na Internetu? Lze se s ní doplatit všude? Co nás omezuje? A je to bezpečné? Není všechno zlato, co se třpytí...

Obchodování a prodej na Internetu se každým rokem neustále zvyšuje. Je to patrné zejména v západních zemích Evropy, ale hlavně v severní Americe. Lidé si zvykli nakupovat téměř všechny druhy zboží a služeb – od knih a hudebních nosičů, přes elektroniku až třeba po rezervaci letenek nebo hotelových pobytů. V mnoha případech lze zaslat šek nebo hotovost obchodníkovi přímo, ale nejrozšířenějším a nejpohodlnějším způsobem úhrady na Internetu se dozajista staly platební karty. S tím samozřejmě vzniká riziko jejich zneužití. Snad i
to byl důvod, proč se společnost Europay International (jakožto provozovatel značek Eurocard/Master­card) rozhodla, že začne nabízet tzv. virtuální platební kartu.

Virtuální v tomto případě znamená, že nevlastníte klasickou plastikovou kartičku, ale pouze 16-ti místné číslo, které je určené výhradně k provádění transakcí v internetovém prostředí (tzv. e-commerce transakcí). V obálce, kterou po podpisu smlouvy obdržíte z banky, najdete mimo již zmíněného čísla ještě tzv. expires date (dobu platnosti) a kontrolní kód, označován jako CVC nebo CVC2.

Momentálně jsou tyto virtuální EC/MC karty nabízeny třemi bankovními domy, působícími na tuzemském trhu. Jsou jimi eBanka, GE Capital Bank a Komerční banka. Právě poslední jmenované bance a jejím službám bych se chtěl v tomto článku věnovat.

Protože mě neuspokojuje nabídka hudebních titulů na českém trhu, rozhodl jsem se, že si svou oblíbenou muziku zakoupím prostřednictvím internetových hudebních obchodů v zahraničí. Komerční banka vydává virtuální platební kartu (e-Card), pouze pokud je klient již vlastníkem alespoň jedné klasické plastikové platební karty (nezáleží na tom, zda Visa či Eurocard/Master­card). V mém případě tedy Visa Electron.

U „e-karty“ lze nastavit různé stupně minimálního webového zabezpečení, potřebného k uskutečnění transakce: na stupeň SSL (Secure Sockets Layer) je nastavená „defaultně“. To znamená, že při platbě v internetovém obchodním domě vstoupíte do tzv. chráněného prostředí, kde vyplníte osobní a platební údaje a takto šifrované je odešlete obchodníkovi, který jediný vlastní speciální dekódovací klíč. Dalším typem ochrany je SET (Secure Electronic Transaction),
která zamezí možnosti přečtení čísla vaší virtuální karty i danému
obchodníkovi a provede ověření oprávněnosti provedení transakce obou
účastníků. V praxi jsem se s tímto typem zabezpečení v žádném obchodě
nesetkal. Všichni mnou otestovaní prodejci používali SSL. Dále je tu možnost nastavení obchodování v nechráněném prostředí Internetu.

Jelikož jsem neměl téměř žádné zkušenosti s on-line platbami, a také jsem samozřejmě neznal mnoho obchodů, jako první byl vybrán Amazon, respektive jeho francouzská pobočka. Amazon je jedním z nejznámějších on-line prodejců, tudíž by se dalo říci, že je také z nejbezpečnějších. Má první platba proběhla bez jakýchkoliv problémů. Zboží z evropských států většinou dorazí do jednoho týdne, jen v případě, že zrovna není na skladě, vás prodejce informuje o přibližném termínu doručení.

Až potud lze říci, že jsem byl spokojen jak se službami prodejce, tak i s Komerční bankou. Problémy bohužel nastaly při dalším pokusu o objednávku, tentokrát z www.juno.co.uk. Z mnou nepochopitelných důvodů mi prodejce sdělil, že mu vydavatel mé karty odmítl autorizovat transakci. Stejné zprávy jsem dostal od www.mille-plateaux.net a href=„http://­www.warprecor­ds.com/“ target=„_blan­k“>www.warpre­cords.com (zde mi bylo dokonce vysvětleno, že karta byla registrována v UK, ale místo doručení je Česká republika, což tato firma neumožňuje).

Neodolal jsem tedy a vytočil telefonní číslo klientské linky KB. Na dotaz ohledně odmítnutí autorizace mé e-karty mi bylo odpovězeno otázkou: „Odmítnutí autorizace čeho, prosím?“ Zdůrazňuji, že značka „e-Card“ je Komerční bankou používána jako oficiální název virtuální platební karty EC/MC. Po vysvětlení mého problému mi dotyčný pán nebyl schopen říci důvody odmítnutí transakce ze
strany banky. Takže jsem byl odkázán na dalšího zaměstnance, který se v tom prý vyzná. Jelikož již bylo po šesté hodině odpolední, doporučeného odborníka jsem zastihl až druhý den. Po sdělení všech informací ohledně mého problému jsem dostal slib, že jakmile zjistí, co se děje, ozve se mi. S tím pánem jsem už nikdy nemluvil.

Místo něj se mi ozvala paní Lebrtová, což byla konečně první osoba v bance, která mi byla schopna vysvětlit, jak se věci mají. V zásadě je to tak, že obchody, jež mne odmítly, nemají povolení na poskytování e-commerce transakcí, za což na ně KB podá stížnost na asociaci platebních karet a tyto společnosti budou platit tučnou pokutu. Bylo mi sděleno, že tito obchodníci mohou nabízet jen tzv. mail/telefon order služby. Takže jakákoliv transakce prováděna na webu, by pro ně měla být zakázána. Jedinou možností, jak si u zmíněných prodejců zboží koupit, je pořízení si jedné z klasických platebních karet
EC/MC Standard nebo Visa Classic, jejíž použití mi však v těchto případech banka nedoporučuje z důvodu bezpečnosti mých financí. K žádosti o vysvětlení, proč byla objednávka na www.warprecor­ds.com odmítnuta, mi bylo řečeno, že jsem jejich vyjádření špatně pochopil a odmítnutí bylo proto, že tento obchod neposílá zboží do České republiky, jakkoliv byla transakce bankou autorizována. Na námitku o faktické možnosti výběru Česka jako místa doručení mi bylo řečeno, že je to divné. Zeptal jsem se ještě, jak vlastně mohu zjistit, že dotyčný shop má e-commerce licenci. Odpověď zněla, že to poznat nelze. Nemusím snad popisovat své pocity po tomto sdělení.

Další podivnou věcí je používání třímístného kontrolního kódu. Za celé mé zkoušení různých on-line shopů jsem narazil pouze na www.musica.co.uk, kde tento kód vyžadovali, ačkoliv v ostatních e-commerce obchodech (např. www.amazon.co.uk nebo www.groovetech.com) to šlo bez něj. Zde mi dokonce pan Adrian Burford potvrdil, že o virtuální EC/MC kartě v jeho firmě nikdy neslyšeli, což mě už pouze pobavilo. Ale smysl daného
kontrolního čísílka mi zůstává utajen. Někde ho vyžadují, jinde zase ne. Kdo to určuje?

Celá tato virtuální karta mi připadá podezřelá. Na jedné straně Europay International slibuje, že všude na webu, kde je logo Eurocard/Master­card, lze s touto kartou zaplatit. A na straně druhé o ní spousta obchodníků ani neví.

Samozřejmě čím specializovanější, neboli minoritnější obchodník, tím je větší pravděpodobnost odmítnutí autorizace. Určitě to hraje do karet především velkým nadnárodním obchodníkům, jako je již zmiňovaný Amazon. Styl „Buď to koupíte u nás, anebo máte smůlu“ se mi ani trochu nelíbí. Je paradoxní, že když chcete utratit své peníze, banka vám to zakazuje nebo vás od toho zrazuje.

Zkusil jsem se také porozhlédnout na webu, v jakých zemích mimo ČR se ještě EC/MC obálka nabízí a nestačil se divit. Rusko, Litva, Maďarsko, ale ani zmínka o západních zemích. To určitě také o něčem vypovídá.

skoleni_15_4

Používám tuto kartu zhruba 6 měsíců, během nichž jsem její číslo odeslal zhruba dvanácti subjektům. Do dnešního dne se nestalo, aby z účtu zmizel jakýkoliv neautorizovaný obnos. V zásadě myslím, že bezpečnost ze strany banky je na dobré úrovni, ale celé je to snižováno výše zmíněnými problémy, což určitě nepřidává užitnou hodnotu virtuálním platebním kartám jako celku. Naopak jejich plusem je určitě snadná dostupnost. Vydávají se bez jakéhokoliv nároku na bonitní hodnocení klienta, což je určitě výhoda oproti klasickým plnohodnotným kartám.

Je škoda, že asociace platebních karet nepřijde už konečně se způsobem, který zaručí zákazníkům jistotu a komfort při on-line platbě, aniž bychom museli neustále poslouchat o odmítnutých autorizacích ze strany bank. A bez spolupráce s obchodníky, jakkoliv malými, to určitě půjde těžko. Slyšel jsem návrhy jako např. nutnost potvrzení transakce samotným klientem bance nebo možnost vygenerování čísla platební karty pouze na jedno použití. Zatím vás místo bezproblémového nákupu čeká spíše rozčarování a znechucení. Za daného
stavu nemohu koupi tohoto papírku v žádném případě doporučit.

Jaké jsou vaše zkušenosti s virtuálními platebními kartami?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).