Hlavní navigace

Šrámy ocenění MasterCard Banka roku 2008

1. 12. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Prestižní soutěž, ve které se utkávají banky a pojišťovny působící v České republice, letos oslavila sedmý ročník. Mezitím se rozšířila i do Maďarska a na Ukrajinu. Jenže její prestiž dostala letos poprvé na frak. Výsledky průzkumu byly upřednostněny před hlasováním veřejnosti. Vůči veřejnosti jde takřka o výsměch.

Myslel jsem, že se k soutěži MasterCard Banka roku už nebudu po loňských komentářích vracet. Letošní vyhlášení výsledků mě k tomu ale opět přimělo. A na rozdíl od loňska, nebudu psát sáhodlouhé texty, různé argumenty a názory. Tentokrát mi postačí pouze a jen převzít oficiální texty organizátorů.

Jak to bylo před výsledky…

Co říkaly oficiální stránky ankety (www.bankaroku.cz ze dne 25.11.2008)

Ocenění MasterCard Banka roku 2008 je vyhlašováno ve dvanácti kategoriích. Skládá se ze 4 hlavních kategorií – Banka roku 2008, Nejdůvěryhodnější banka roku 2008 – v této kategorii hlasuje veřejnost prostřednictvím internetu a sms, Nejdynamičtější banka roku 2008 a Bankéř roku 2008. Ve všech 4 kategoriích je jednotná nominační listina. V letošním roce bude vyhlášena opět kategorie Bankéř roku 2008. V této kategorii hlasují vrcholní představitelé nominovaných bank.

je hlavní cena široké veřejnosti. Cenu získá ta nominovaná banka, kterou hlasující veřejnost považuje za nejdůvěryhodnější. Veřejnost hlasuje prostřednictvím webových stránek nebo sms v kategorii Nejdůvěryhodnější banka roku 2008. Každý z vás může hlasovat zasláním sms zprávy na tel. číslo: +420 736 305 305 ve tvaru kódu banky, pro kterou hlasuje. Hlasování veřejnosti bylo ukončeno v úterý 11.11.2008 ve 12 hod.

V rubrice Metodika se pak píše…

Kategorie Nejdůvěryhodnější banka roku 2008 je tradičně jedinou kategorií, ve které hlasuje široká veřejnost. Kdokoliv může hlasovat zasláním sms zprávy na tel. číslo 736 305 305 ve tvaru kódu banky, pro niž hlasuje. Hlasovat lze i prostřednictvím těchto webových stránek v sekci Hlasování/Veřej­nost. Telefonický systém hlasování umožňuje vícenásobné hlasování z jednoho telefonického čísla. Platný je však pouze první hlas z určitého čísla, ostatní hlasy budou vyřazeny. Podobně je proti vícenásobnému a robotickému hlasování chráněn i online hlasovací systém na www.bankaroku.cz.

…a po výsledcích

Co říkají oficiální výsledky ankety

Nejdůvěryhodnější banka roku 2008 – Hlasování veřejnosti

Hlasuje: Veřejnost, výzkum STEM/MARK. Patronát: Capgemini

  1. místo: Česká spořitelna
  2. místo: Komerční banka
  3. místo: Československá obchodní banka

Výzkum STEM/MARK v říjnu 2008 napříč Českou republikou potvrdil, že Češi obecně nejvíce důvěřují zavedeným značkám největších bank. Pořadí TOP 5 bank v žebříčku důvěryhodnosti je stejné jako pořadí využívání jednotlivých bank. Nejdůvěryhodnější bankou je Česká spořitelna se 41 %, následují Komerční banka (21 %), ČSOB (12 %), ČSOB Poštovní spořitelna (8 %) a GE Money Bank (8 %) – více viz presentace STEM/MARK.

Při hlasování veřejnosti prostřednictvím sms a internetu zvítězila Raiffeisenbank před Českou spořitelnou a mBank, přičemž rozdíly mezi těmito třemi vítězi nebyly velké. Naopak jejich odstup od ostatních byl zásadní, což organizátoři přikládají především marketingové podpoře hlasování ze strany Raiffeisenbank a mBank a obecné podpoře České spořitelny. V tomto roce se poprvé výrazně odlišovaly výsledky profesionálního výzkumu veřejnosti a hlasování zákazníků. S ohledem na reprezentativnost vzorku a pokrytí celé populace ČR se organizační výbor rozhodl preferovat výsledky výzkumu. Hlasování zákazníků však potvrdilo zjištění výzkumu STEM/MARK v tom, že Raiffeisenbank má nejloajálnější zákazníky ze všech českých bank.

Média vše papouškovala

V médiích se pak objevilo, že jedinou kategorií, kterou aktivně ovlivňuje veřejnost je Nejdůvěryhodnější banka roku. Lidé pro svůj peněžní ústav mohli hlasovat prostřednictvím SMS i internetu. Svůj názor mohli projevit i v průzkumu společnosti STEM/MARK, který také o vítězi této kategorie rozhodl. Největší důvěru veřejnosti tak stále má, stejně jako v minulých ročnících, Česká spořitelna.

Když se nehodí výsledky hlasování veřejnosti, zvolíme průzkum

Takže od roku 2004, kdy v této kategorii u veřejnosti soustavně vítězila Česká spořitelna, bylo s hlasováním vše v pořádku. Letos (když nevyhrála) se za relevantní vezmou průzkumy agentury. Myslím, že širší komentář není zapotřebí. Jen mi přijde dost nestandardní, že se pravidla mění uprostřed hry. Nemluvě už o tom, že je to vůči lidem, kteří hlasovali, poněkud neseriózní a necitlivý přístup. Vysvětlovat se to může jakkoliv, ale z rozhodnutí upřednostnit náhle výsledky průzkumu veřejného mínění před výsledky vzešlé z hlasování, je cítit pachuť čehosi nehezkého.

Na závěr si dovolím položit pár otázek organizátorům ankety – Proč se letos dalo přednost průzkumu před hlasováním, když je kategorie nejdůvěryhodnější banka roku postavena jako jediná právě na hlasování veřejnosti? Jaké bylo pořadí na prvních třech místech v hlasování veřejnosti včetně počtu získaných hlasů pro jednotlivé banky? Na jakém vzorku občanů provedla agentura STEM/MARK svůj průzkum? Myslím, že odpovědi si klienti bank, kteří se pak setkávají na různých místech s označením „Banka roku“, zaslouží.

Nicmméně, všem oceněným bankám gratuluji.

Autor je provozovatelem serveru Bankovnípoplat­ky.com

Jak to bylo ve skutečnosti

Nejdůvěryhodnější Banka roku (hlasování veřejnosti – původní výsledky)

  1. Raiffeisenbank
  2. Česká spořitelna
  3. mBank

Nejdůvěryhodnější Banka roku (průzkum STEM/MARK – oficiálně vyhlášené výsledky)

  1. Česká spořitelna
  2. Komerční banka
  3. Československá obchodní banka



Kategorie Nejdůvěryhodnější Banka roku je jedinou kategorií, kde hlasuje veřejnost. Pořadatel píše dokonce široká veřejnost. Tedy my všichni klienti bank a pojišťoven. Hlasovat může každý, ne jen vyvolená skupina lidí. Proto mě hodně překvapilo, když organizátor soutěže, společnost Fincentrum, najednou upřednostní průzkum veřejného mínění nad skutečným hlasováním veřejnosti.

Nemůžeme organizátorovi upírat právo volby pravidel, ale měnit je uprostřed hry je nestandardní a může se obrátit proti důvěryhodnosti celé této soutěže. Je pak doslova postavené na hlavu sbírat hlasy veřejnosti prostřednictvím SMS zpráv (jejichž odesílání také není zadarmo) nebo hlasováním přes internet, když na konci se hlasující občané dozvědí přeneseně tuto větu: Děkujeme vám za váš názor, ale podle nás by to mělo být jinak a tak to i bude.

Organizátor své zdůvodnění preference průzkumu opírá o tvrzení, že Raiffeisenbank a mBank měly silnější marketingovou kampaň a veřejnost jí tak mohla být ovlivněna. Zatímco Česká spořitelna je oblíbená obecně.

Letošní ročník soutěže MasterCard Banka roku utrpěl šrám paradoxně v kategorii, která se jmenuje „Nejdůvěryhod­nější“. Právě ta důvěryhodnost teď není jistá. Slovy nejmenovaného vysoce postaveného manažera velké banky jde o bezprecedentní znevážení a devalvaci hlasů veřejnosti. Ještě, že o našem úspěchu nerozhodují podobné soutěže, dodává. Dlužno dodat, že ztracená důvěra se získává velmi pomalu.

dan_z_prijmu

Dalibor Z. Chvátal
Šéfredaktor finančního serveru Měšec.cz

Redakční poznámka: Je korektní uvést, že finanční server Měšec.cz je pořadatelem ankety Zlatý Měšec, která se sice od Banky roku liší, ale je také postavena na sběru hlasů ze strany internetové veřejnosti. Uvědomujeme si, že zveřejnění zmíněného textu může být vnímáno jako jistý střet zájmů, přesto jsme se rozhodli mu dát prostor, už proto, že členové naší redakce byli součástí poroty Banky roku.

Hlasovali jste v soutěži MasterCard Banka roku 2008?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je provozovatelem serveru Bankovní poplatky.com, organizátorem petice proti poplatkové politice bank a ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).