Krach nízkonakladové letecké společnosti Sky Europe otřásl celým trhem low-cost leteckých společností. Ukázalo se, že hospodařit dlouhodobě na dluh a čekat, že se situace zázračně otočí, není možné.
Od té doby se situace na trhu nízkonákladových společnosti změnila a aerolinky (včetně těch klasických) hledají způsoby, jak pasažérům zpoplatnit co nejvíce služeb. Nejčastěji bývají zpoplatněna zavazadla určená do zavazadlového prostoru letadla. Příruční zavazadla však zpoplatněná nejsou a část lidí vyráží na dovolenou jen s nimi. Jaké jsou v tomto případě limity a na co si dát pozor?
Název společnosti | Rozměry palubního/příručního zavazadla |
Počet kg u příručního zavazadla | Poznámka |
---|---|---|---|
České aerolinie | 55 cm x 40 cm x 20 cm | 8 kg | |
Wizz air | 55 cm x 40 cm x 20 cm | 10 kg | Prověřují testerem, jako první aerolinka v Evropě chce od 1. 8. zavést na trase Londýn – Katovice poplatek za příruční zavazadlo |
Ryanair | 55 cm x 40 cm x 20 cm | 10 kg | Z letiště Ruzyně nelétají |
Smart Wings | 56 cm x 45 cm x 25 cm | 5 kg | Patří společnosti Travel Service, 5 kg je velice obtížně splnitelných |
Easy Jet | 56 cm x 45 cm x 25 cm | není uvedeno |
Všechno je jinak, dejte si pozor
Dejte si pozor, aby se vám nestala podobná situace, kterou jsem viděl u páru ve středním věku. Při cestě z Říma do Prahy jsem sledoval, jak jejich zavazadlo zkušebně dávali do želeného testeru. S obtížemi se tam vešlo. Bylo jim však řečeno, že zavadlo nesplňuje požadované rozměry a musí zaplatit 70 euro. To však nechtěli, hádali se s nimi a když nešlo nic dělat, otevřeli kufr a část věcí dali na sebe, další zase do batohu, který měli ještě s sebou.
„Náš batoh má alespoň 15 kilo a nesplňuje žádné požadované parametry. Nevejde se do testeru a má větší hmotnost, než chtějí. To už nikoho nezajímá. Je to provokace,“
uvedl poškozený. Nutno podotknout, že letadlo bylo poloprázdné a kufr by se tak do něj bez váhání vešel.
Paní, která také nastupovala do letadla, vyprávěla historku, kde pán dokonce přeměřil velikost daného zavazadla s metrem a přesvědčoval zaměstnance společnosti, že požadované rozměry splňuje. Nepomohlo to a také musel platit astronomickou částku. Lze se tak domnívat, že tester nemusí mít přesné rozměry, které Wizz air uvádí a nejspíše je účelně o něco menší.
Jaké příruční zavazadlo koupit?
Bohužel v popsaném případě měl pár k dispozici nekvalitní zavazadlo, které, jak sami přiznali, koupili na tržnici. Kolečka v tomto případě přesahovala kufr. Kufr se vešel do testeru, avšak obtížně. Proto je nutné, v případě, že cestujete pravidelně prostřednictvím nízkonákladových aerolinií, vybrat ten správný kufr.
Jaké zavazadlo koupit? Pokud s jednou nízkonákladovou společností letíte pravidelně, investici do kvalitního příručního zavazadla se nevyhnete. Primární je, aby zavazadlo splňovalo deklarované rozměry aerolinky, se kterou pravidelně letíte.
Proto si dejte pozor na rozměry, zavazadlo či kufr, které je sice popsáno jako „příruční“, ale nemusí splňovat deklarované rozměry. Raději kupujte zavazadlo do rozměrů 55 cm x 40 cm x 20 cm, které můžete využít i u nízkonákladových nebo jiných společností, které jsou vstřícnější (dovolují rozměry 56 cm x 45 cm x 25 cm).
Klientovi však může být podána informace, že ani zavazadlo o uvedených rozměrech se do letadel Wizz air nedostane (bez horentího příplatku). Pokud s touto společností cestujete, doporučujeme vám, abyste si kufr vyzkoušeli během 14denní lhůty přímo na letišti u přepážky Wizz air v testeru, kam by se kufr měl bez větších problémů vejít.
Pokud budete muset užít sílu, nejspíše se nevyhnete obdobných problémů, jaký měl uváděný pár, proto tento kufr raději v zákonné lhůtě vraťte. Vhodné jsou textilní materiály, neboť jsou flexibilní a snadněji se přizpůsobí rozměrům různých testerů, než například kufry z pevných plastů.
Váhově volte spíše kufr z lehčích materiálů. Příruční kufr není určen do zavazadlového prostoru, proto vám s ním nikdo nešetrně zacházet nebude – zavazadlo berete do letadla a ukládáte do horní skřínky v letadle. Váhově se příruční zavazadla pohybují od 2–4 kg. Vzhledem k omezení počtu kg volte spíše zavazadla do 3 kilogramů.
Velké kapsy a kalhoty, do kterých se vejde mini-notebook nebo tablet. Oblečení budoucnosti pro cestující nízkonákladových leteckých společností?
Několik rad jak mít cestování ještě levnější
Letenky u nízkonákladových společnosti kupujte s předstihem, je to levnější. Pokud chcete ušetřit, budete se také muset sami včas odbavit prostřednictvím internetu, není to však nic náročného. Nejspíše také budete odlétat či přilétat v časech, které pro ostatní aerolinky nejsou atraktivní. Po nočním příletu na letiště Ruzyně nejspíše budete muset využít služeb pražské noční hromadné dopravy nebo taxislužeb.
Přiletíte nejspíše také na letiště, jež jsou značně vzdálená od centra města. U většiny z nich jsou naštěstí poskytovány služby v podobě linkových autobusů do centra, jízdenky kupujte přímo na místě nebo na stránkách jednotlivých autobusových společnosti, nikoliv prostřednictvím aerolinky, kde je to dražší.
Šéf Ryanairu je drsný chlapík
Nízkonákladové společnosti, včetně těch klasických leteckých společností, hledají další způsoby, jak učinit lety ještě levnější. Nejvíce viditelnou a pravděpodobně nejúspěšnější nízkonákladovou leteckou společností je v tomto směru Ryanair. Šéf společnosti Michael O'Leary vymýšlí způsoby, jak cestu učinit ještě více nízkonákladovou.
Odstranění nepotřebných záchodků a jejich zpoplatnění byl jen začátek. O'Leary také proslul nápadem, že v letadle bude jen pilot a v případě nenadálých problémů bude po ruce jedna z letušek s potřebným výcvikem. Nebo neobvyklý nápad, že se bude létat „na stojáka“ Zadních deset řad sedadel dáme pryč a nahradíme je patnácti vertikálními řadami sedadel,
vysvětluje O'Leary.
Čím však ještě více proslul, je jeho proslov, kde kritizuje Evropskou komisi a Brusel jako hlavní brzdu k pokrokům a inovacím.
Poletíme zase Ryanairem? „Na Prahu kašlu. Lidé a možná i vláda by nás v Praze chtěli, ale používají k tomu zvláštní metodu – extra vysoké poplatky, vyjádřil se O'Leary pro iDNES.cz. Přestavba letiště Vodochody, které má být poté zaměřeno především na nízkonákladové aerolinky, dává velké naděje, že k tomu dojde.