Hlavní navigace

Přezout, nebo nepřezout? Přezout!

19. 10. 2004
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Dny se krátí a rána začínají být už hodně chladná. Babí léto vystřídaly podzimní plískanice a na horách padal první sníh. Pomalu nastává čas přezout své plechové kamarády z letního do zimního obutí. Přemýšlet by o tom měli i šetřílci, a to hned z několika důvodů.

Kdo šetří, má za tři – pokud přežije

Šetření na nepravém místě většinou může přijít pěkně draho. Když ušetříte na výměně oleje, filtrů nebo svíček, přinejhorším si zvýšíte spotřebu a snížíte výkon i životnost motoru. Šetření na pneumatikách však nemusí znamenat jen pokutu za porušení vyhlášky nebo obtíže s vyjetím většího (či spíše i menšího) kopce, ale taky problém včas zabrzdit nebo se vůbec udržet na silnici. Když vše skončí jenom pomačkaným plechem, může se hovořit o štěstí.

Počet dopravních nehod má u nás stoupající tendenci, a co je horší, roste počet těch s vážnými následky. Statistika přitom říká, že riziko nehody je u nás v zimě až šestkrát vyšší než v létě. Na silničáře, které každoročně několikrát uprostřed zimy překvapí nenadálý příval sněhu, se přitom všechna vina svádět nedá. Na našich silnicích totiž není problém v zimě potkat i vyšperkované drahé vozy na sjetých letních pneumatikách. Někteří borci s nimi neváhají vyrazit dokonce na hory. Nejhorší přitom je, že svou nezodpovědností ohrožují nejen sami sebe, ale také všechny kolem.

V čem se liší zimní od letních?

To, že zimní pneumatika se od letní liší jenom hrubým vzorkem, platilo před více než půl stoletím, kdy zimní pneumatiky vznikly. Dnes je rozdíl skutečně zásadní a je dán přinejmenším třemi odlišnými parametry, resp. jejich kombinací. Jedná se o materiálové vlastnosti běhounové směsi, členění dezénu a lamely. Charakteristickým znakem zimních pneumatik je členění dezénu do bloků s četnými zářezy – lamelami. Při jízdě lamely dezénové bloky rozpohybují a aktivně tak z drážek dezénu vytlačují břečku nebo sníh. Na kluzkém povrchu se pak starají o lepší záběr pneumatiky při rozjezdu i brždění.

Ve většině případů jsou ještě důležitější specifické vlastnosti zimní běhounové směsi s vysokým obsahem přírodního kaučuku a většinou i speciálními plnivy – tedy rozdíl, který není vůbec vidět. Zimní směs neztrácí svou pružnost ani při nízkých teplotách a zajišťuje tím daleko lepší kontakt pneumatiky s vozovkou. Brzdná dráha tak může být kratší o čtvrtinu a na sněhu až o polovinu. Důležité je to proto, že ve střední Evropě se s výjimkou horských oblastí budete v zimě pohybovat hlavně po suché, mokré či namrzající vozovce. Podle dlouhodobých statistik jen 15 % vašich zimních cest absolvujete po sněhu.

Silika je plnivo na bázi oxidu křemičitého, které při výrobě moderních zimních pneumatik nahrazuje část tradičně užívaných sazí a zlepšuje tak jejich vlastnosti. Ještě novější technologie, zajišťující dlouhodobé zachování pružnosti zimních pneumatik, je založena na kombinaci tekutého kaučuku s aktivními sazemi. Jenom moderní materiál však nestačí. Pro vyrobení skutečně kvalitní pneumatiky je důležité mj. zajištění homogenity směsi a zvládnutí celé technologie výroby.

Proč nestačí univerzální pneumatiky?

Spousta motoristů si myslí, že zimní pneumatiky nepotřebuje, protože ty jejich jsou přece celoroční. Omyl! Stručně řečeno: dobrá univerzální pneumatika pro celoroční použití neexistuje. Musela by totiž splnit několik zcela protichůdných požadavků, a tak ji zatím nikdo neumí vyrobit. Pokud vám ji někdo nabízí, jedná se vždy o kompromis, blížící se svým chováním v zimě spíše letním pneumatikám.

Například zatím neexistuje běhounová směs, která by v zimě zajistila dostatečnou přilnavost pneumatiky k vozovce a v létě zase přijatelnou míru opotřebení. Samočisticí vlastnosti vzorků zimních pneumatik s pohyblivými dezénovými bloky jsou v létě k nepotřebě, tedy pokud se nepohybujete rozbahněnou polní cestou. Na pevné vozovce by pohyblivé dezénové bloky za vyšších teplot u změklé směsi naopak způsobily podstatné zhoršení jízdních vlastnosti.

Pozor na huštění

Zejména starší řidiči mají tendenci hustit své zimní pneumatiky o něco méně než letní s tím, že tak nejlépe dají vyniknout jejich vlastnostem. Opak je však pravdou! Každá pneumatika by měla být provozována při tlaku, který je stanoven výrobcem pro vozidlo, na němž je provozována. Tlak by měl být mírně upraven jen v případě podstatnější změny tlaku na nápravu, tedy např. při zatížení vozidla větším nákladem.

Pneumatiky, v nichž tlak nedosahuje nebo naopak podstatně převyšuje optimální hodnotu, mají horší jízdní vlastnosti, dochází k jejich většímu a nerovnoměrnému opotřebení a zejména v případě podhuštění vzrůstá i nebezpečí jejich trvalého poškození. Doporučení hustit pneumatiky na stanovený tlak platí v zimě i v létě. V případě zimních pneumatik někteří výrobci dokonce spíše doporučují nahustit je na mírně vyšší tlak, než jsme zvyklí u těch letních.

Protektory a second-hand? Raději nebrat!

Každý z nás už asi dostal do ruky leták nabízející zimní pneumatiky za bezkonkurenční cenu. Většinou se dnes jedná o tzv. celoobnovené pneumatiky, tedy jakýsi lepší protektor. Společným problémem všech protektorů je, že jejich základ vždy tvoří ojetá pneumatika, o jejímž stavu a skrytých vadách nic nevíte. Může se vám dokonce stát, že budete mít na jedné nápravě pneumatiky lišící se nejen stářím, ale i konstrukcí.

Protektory bývají celkově těžší a hůře vyvážené než nové pneumatiky. Nižší je naopak jejich životnost i maximální možná rychlost jízdy při jejich použití. Ceny kvalitních protektorů se přitom pohybují v pásmu, kde začínají ceny nových pneumatik méně známých značek, přičemž ve většině pneuservisů vám doporučí vybrat si spíše druhou z uvedených možností.

To, co bylo řečeno o protektorech, platí i pro „výhodný“ nákup použitých pneumatik. Neodborník není schopen na místě posoudit jejich stav a odborník je kupovat nebude. Leckterý šťastný majitel zánovní sady pneumatik si za skvělou cenu odváží pneumatiky, které původně čekaly někde na skládce na ekologickou likvidaci. Je třeba si také uvědomit, že pneumatiky stářím ztrácí své dobré vlastnosti, a odborníci proto radí zimní pneumatiky starší čtyř let raději nepoužívat. Kupovat si zimní pneumatiky třeba se zbývajícími pěti milimetry vzorku je už úplný nesmysl.

Na velikosti záleží

Jízdní vlastnosti pneumatik zásadně ovlivňuje kromě jiného i hloubka (nebo chcete-li výška) jejich dezénu. U nových pneumatik obvykle činí 8 mm. Zimní pneumatiky by neměly být používány, pokud se hloubka jejich dezénu sníží pod 4 mm. U takto ojetých pneumatik už podstatně klesá schopnost jejich záběru na sněhu a ledu i schopnost odvádět vodu a brzdná dráha na sněhu se prodlužuje o 50 %! S jejich přezouváním se vyplatí nespěchat a během jara je „dojet“ na pro letní pneumatiky doporučenou 2mm hloubku vzorku.

Když jsme u těch rozměrů, dnes je doporučováno pořizovat si zimní pneumatiky ve stejném rozměru jako letní, na které je odladěn podvozek vozu. Dříve každý řidič věděl, že zimní pneumatika by měla být pokud možno užší a vyšší (s vyšším profilovým číslem) než letní. Užší pneumatika = větší tlak na jednotku styčné plochy s vozovkou = lepší záběr. To však platí jen na sněhu a ledu. Na suché a mokré silnici bude důležitější spíše lepší směrová stabilita širších pneumatik při rychlé jízdě a v zatáčkách.

Raději na všechna čtyři

Odborníci radí pořizovat na vozidlo všechny čtyři pneumatiky téhož typu a provedení a od jednoho výrobce. Odlišné vlastnosti pneumatik na obou nápravách mají totiž negativní vliv na stabilitu vozidla. V zimě to platí dvojnásob. Většina motoristů si přednosti zimních pneumatik uvědomuje, ale na druhou stranu chce ušetřit, a tak si je pořídí jen na hnanou nápravu svého automobilu. Problémy si tím však nevyřeší, ale za určitých okolností spíše vytvoří.

skoleni_15_4

U vozidel s předním náhonem a motorem vpředu je méně zatížená zadní náprava obutá do letních nebo přinejlepším univerzálních pneumatik velmi nestabilní. S takto vybaveným automobilem dokážete vystřihnout hodiny i tam, kde je to za normálních okolností poměrně obtížné. Vozidla se zadním náhonem a s letními pneumatikami vpředu se zase mají tendenci chovat spíše jako sáňky. Zatočit nebo zabrzdit s nimi zejména na namrzlé vozovce může být krajně obtížné.

Pokračování příště! V druhé části článku se budeme věnovat tomu, jaké zimní pneumatiky, kde a za kolik koupit.

Měníte pneumatiky svého vozu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Narozen v roce 1968. Absolvent FEL VUT obor jaderná energetika. Má mnohaletou praxi v soukromém i státním sektoru, zejména v oblasti Managementu a kontroly.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).