Situace na trhu
I přes to, že povinné ručení by mělo mít uzavřeno každé motorové vozidlo, se trh s povinným ručením neustále zvětšuje. Zatímco například v České republice bylo předepsané pojistné za rok 2001 „jen“ 16,1 mld. Kč, v roce 2005 dělalo již 21,7 mld. Kč. Nárůst je způsoben především rostoucí cenou produktů (inflace + další důvody ovlivňující cenu), a také stále se zvyšujícím počtem vozidel.
K 31. 12. 2004 bylo v České republice 5 271 798 pojištěných vozidel, k 30. 6. 2006 již 5 520 720 vozidel. Přesto data údávají, že čeští řidiči vlastní v roce 2006 kolem 6 350 000 vozů. Kde jsou ty ostatní nepojištěné vozy? Znamená to, že každé zhruba sedmé vozidlo, které na silnici potkáme, není povinně pojištěno, a tudíž nám při srážce s ním hrozí, že nedostaneme za zničení svého vozu cizí vinou ani korunu?
Velké procento z nepojištěných vozů ve skutečnosti tvoří vozidla, která sedí někde v garáži pokrytá senem a jejich majitelé je nepoužívají. Přesná čísla lze určit velice těžko, i přesto se odhaduje, že překvapivě velké procento z nepojištěných vozů tvoří vozidla, která jezdí po našich silnicích – k našemu zármutku i zármutku pojišťoven.
Cenu povinného ručení ovlivňuje mimo jiné i to, jak často a moc občané daného státu havarují. V některých státech Evropy je škodovost větší než v České republice, což se obecně promítne i v cenách povinného ručení (tj. pojišťovny si vyšší škody samozřejmě musí nechat zaplatit). Občané České republiky jsou na tom s nehodovostí ještě relativně dobře.
Povinné ručení už není jenom o sazbách
Trh s povinným ručením je velice zajímavou sférou. Za prvé jde o produkt, který je sice placen pojistníkem, ale kryje případné škody druhé osoby. Navíc se jedná o produkt, který podle zákona musí mít uzavřený každý, kdo vlastní či provozuje vozidlo a chce se s ním bezstarostně projíždět po silnicích a dálnicích ČR. Trh je proto relativně nasycený, a pojišťovny se přetahují o stávající klienty, pro které rozhodnutí, zda si povinné ručení uzavřít či nikoliv, padá a zbývá jen otázka kterou pojišťovnu si vybrat.
Pojišťovny tedy vždy musí nabídnout něco navíc, co nerozhodnuté klienty přiláká, a ty rozhodnuté udrží u stávající pojišťovny. Běžnou záležitostí jsou v dnešní době různé bonusy pro řidiče, kteří během určité doby (12 měsíců) nezpůsobí žádnou nehodu, za což jako odměnu dostanou slevu na pojistném (standardem bývá 5 % z pojistného za každých 12 měsíců bez nehody). Tato sleva je ale přenosná, a tak si ji řidič může odnést do nové pojišťovny.
Trendem je jsou také různé typy segmentace (rozčleňování vozidel do skupin), která též ovlivňuje výši pojistného. Většina pojišťoven segmentaci nabízí, i když ta se občas liší různými kritérii. Kromě obsahu motoru se rozlišují taková kritéria jako například stáří vozidla, stáří majitele, místo bydliště či nově i povolání.
Dalším lákadlem pojišťoven jsou také různé dárky a výhody navíc k uzavřené smlouvě, další slevy na produkty či celé produkty zdarma a výhody pro nové klienty.
Srovnání povinného ručení na Měšci
Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.
Aktuální novinky povinného ručení
UNIQA pojišťovna
Jako první představila nové podmínky povinného ručení pro příští rok pojišťovna UNIQA. Co se týče sazeb, ty se oproti minulému roku příliš nezměnily. V některých případech zaplatí klient na pojistném méně, v jiných více. Měně zaplatí především klienti, kteří využijí nového maximálního 30% bonusu, který UNIQA zvýšila oproti loňskému roku.
Další novinkou je produkt, který je určený pro majitele vozů starších 10 let (tzn. vozidla vyrobená do konce roku 1996). Klienti, jejichž vozy splňují věkovou hranici, mohou uzavřít speciální tarif POV Plus, s nímž dostanou přídavné pojištění proti odcizení a požáru vozidla. Je o něco dražší než běžné povinné ručení, ale levnější než povinné ručení s havarijním pojištěním kryjícím stejné škody.
UNIQA se jako většina ostatních pojišťoven drží trendu segmentace, a z toho také vychází některé další novinky. Jak lze vidět na následující tabulce, UNIQA přidala další členění skupin pojistníků. Mezi segmentaci dle měst (Praha, Velká města – některá velká města, která jsou taxativně vyjmenována, a Ostatní), obsahu válců vozidla a věku přidala taxu pro lékaře, pro tělesně postižené (obojí bez rozdílu věku) a doplnila další věkovou skupinu nad 54 let, která má stejně jako předešlé skupiny nižší sazbu.
Občan od 29 do 54 let | Občan 55 let a starší | Lékař | ZTP | ||
---|---|---|---|---|---|
1000 – 1350 ccm (bez bonusu) | |||||
Vozidla bez ohledu na rok výroby | Praha | 3640 | 3438 | 3235 | 2831 |
Velká města | 3438 | 3235 | 3033 | 2629 | |
Ostatní | 3235 | 3033 | 2831 | 2427 | |
Vozidla do roku výroby 1996 včetně | Praha | 4247 | 4044 | 3842 | 3438 |
Velká města | 3842 | 3640 | 3438 | 3033 | |
Ostatní | 3640 | 3438 | 3235 | 2831 | |
1351 – 1850 ccm (bez bonusu) | |||||
Vozidla bez ohledu na rok výroby | Praha | 5257 | 4965 | 4673 | 4089 |
Velká města | 4965 | 4673 | 4381 | 3797 | |
Ostatní | 4673 | 4381 | 4089 | 3504 | |
Vozidla do roku výroby 1996 včetně | Praha | 6133 | 5841 | 5549 | 4965 |
Velká města | 5549 | 5257 | 4965 | 4381 | |
Ostatní | 5257 | 4965 | 4673 | 4089 |
Poznámka: Uvedené ceny se týkají nejnižšího limitu pojistného (18/35). Tarif s pojistným plněním 50/60 je o 5 % dražší a 100/100 o 12 % od uvedené ceny.
Příklady povinného ručení pro rok 2007:
Majitel Škody Fabie 1198 ccm ve věku 30 let bydlící mimo velké město zaplatí za povinné ručení s max. 30% bonusem 2265 Kč. Bez bonusu by zaplatil 3235 Kč.
Majitel Škody Felície s obsahem 1598 ccm by zaplatil bez bonusu 4673 Kč, s max. bonusem by povinné ručení stálo 3271 Kč. Vzhledem k tomu, že vozidlo je staré 10 let, mohl by využít připojištění na odcizení a požár vozidla, což by ho stálo bez bonusu 5257 Kč a s 30% bonusem 3680 Kč.
ČSOB Pojišťovna
Nové ceny (základní sazby) povinného ručení ČSOB Pojišťovny na rok 2007 se oproti roku 2006 mění v průměru o 3 %. Pojišťovna však přišla s novými kritérii, které se mohou stát významnými pro váš výběr. Stejně jako UNIQA zvýšila maximální bonus – tentokrát až na 35 %. Klient s nejvyšším bonusem bude mít tedy o 35 % menší sazbu než je sazba základní.
ČSOB Pojišťovna přichází mimo jiné na trh s novým tarifem. Vedle tarifů Standard (24/44) a Dominant (60/60) nabízí také nově tarif Premiant – tarif, který je určen spíše náročnějším klientům, čemuž odpovídá například pojistné plnění (100/100) a další vlastnosti nového produktu. Nejzajímavější součástí tarifu je určitá obdoba havarijního pojištění s pojistným plněním 5000 Kč/rok. Dalšími „vymoženostmi“ nového tarifu je např. pojištění osobních věcí řidiče (15 000 Kč) a úrazové pojištění řidiče (300 000 Kč – smrt, úraz).
Co se týče segmentace dle bydliště majitele vozu, pojišťovna rozšířila počet tzv. levných okresů (sleva 10 % ze sazby) ze 37 na 40 (nově přibily Sokolov, Hradec Králové a Jihlava).
Pro majitele vozidel staršího deseti let je oproti UNIQA pojišťovně připravena sleva 20 % z pojistného.
Osobní automobily do 3,5 tuny | |||
---|---|---|---|
limit pojistného plnění (mil. Kč) | 24/44 | 60/60 | 100/100 |
do 1000 ccm | od 1560 | od 1634 | od 1679 |
1000 – 1350 ccm | od 1854 | od 1943 | od 1997 |
1350 – 1850 ccm | od 2706 | od 2839 | od 2918 |
1850 – 2500 ccm | od 4071 | od 4271 | od 4391 |
nad 2500 ccm | od 5382 | od 5648 | od 5808 |
Poznámka: Sazby jsou pouze orientační. V tabulce jsou uvedeny sazby nejlevnějšího možného případu, tzn. cenově zvýhodněný okres (10 %), auto starší 10 let (20 %), pojistné platí ročně (3 %), má maximální možný bonus (35 %) a jiné pojištění u ČSOB Pojišťovny (5 %).
Příklady povinného ručení pro rok 2007:
Provozovatel Škody Felície (do 1350 ccm) bydlící v Sokolově má vůz starší více než deset let, pojistné platí ročně a u ČSOB Pojišťovny má ještě jiné pojištění, zaplatí za povinné ručení za příští rok 2817 Kč. Pokud má započtený nejvyšší možný bonus, tato částka se sníží o téměř o téměř 1000 Kč na 1854 Kč.
Majitel Voskswagena Passata 1.9 TDI z Jihlavy se stejnými podmínkami jako první příklad zaplatí 6226 Kč (s bonusem 35 % zaplatí 4071 Kč).
Co si vybrat?
Zatím sazby povinného ručení zveřejnily dvě pojišťovny. Některé další se ke zveřejnění teprve chystají, jiné upravují pojistné průběžně v průběhu roku. Čas na změnu pojišťovny máte do 6 týdnů před koncem pojistného období, což je nejčastěji koncem roku. Není tedy zatím kam spěchat a s uzavřením nové smlouvy můžete počkat.