Hlavní navigace

Pojišťovny více nevybírají, zahojí se ale na životním pojištění

7. 2. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Proč pojišťovny zaznamenávají pokles předepsaného pojistného? Jak lidé hledají informace o pojištění? A jaká rizika jim hrozí?

Domácnosti šetří, ekonomika zaznamenává pokles hrubého domácího produktu a nedaří se ani pojišťovnám, které zaznamenávají stagnaci předepsaného pojistného. Podle České asociace pojišťoven (ČAP) se vývoj předepsaného pojistného od roku 2008 drží v podobné výši.

Roste však podíl životního pojištění – zatímco podíl neživotního pojištění v roce 2007 dosahoval 64 %, v roce 2012 už to bylo „jen“ 60 %, u životního se podíl ve stejném období zvýšil ze 36 na 40 %.


Česká asociace pojišťoven

Vývoj pojistného v životním a neživotném pojištění

Proč se nedaří?

Kromě špatného ekonomického vývoje ovlivnil pokles u neživotního pojištění především snížení pojistného u povinného ručení. Některé pojišťovny se dostaly na hranici rentability a koncem minulého roku začaly pojistné zdražovat, uvedl Tomáš Síkora, výkonný ředitel ČAP.

Za 7 let podle Asociace klesla průměrná sazba o 26 % z 3900 Kč na 3000 Kč. Koncem minulého roku však pojišťovny již začaly zdražovat a ještě se zvýšila diferenciace mezi řidiči bez nehod a těmi, kteří mají pravidelně malusy. Celkově však zdražovaly. Čtěte více: Pojišťovny opouštějí srovnávače povinného ručení a zdražují

Klesá také počet lidí se životním pojištění. Podle Asociace se meziročně uzavřelo o 100 000 méně smluv. Na druhé straně však výrazně stoupá pojistné u lidí, kteří životní pojištění již mají, což dále žene trh nahoru. Vyplatí se životní pojištění? K tématu čtěte: Tajemství životního pojištění.

Pojišťovny prostřednictvím penzijních fondů se také nezahojily ani na druhém pilíři, kde v lednu letošního roku přivítaly jen kolem 5000 klientů. Zájem o vstup do II. pilíře přitom neustále klesá. Čtěte více: Zájem o vstup do II. pilíře je rekordně nízký

Lehkovážní si můžou nabít papuli

Ve výzkumu, který uskutečnila společnost NMS Market Research pro ČAP, zvítězili muži v úrovni finanční gramotnosti – o 14 % více mužů než žen získalo známky výborně nebo chvalitebně. 

Ve výzkumu však jen 5 % lidí dosáhlo výborných znalostí ve finanční gramotnosti, větší počet je těch s nedostatečnými znalostmi (11 %). Tip: Jakých prohřešků proti finanční gramotnosti se dopouštíme?


Česká asociace pojišťoven

Úroveň finanční gramotnosti v ČR

Výzkum také podle vztahu k pojištění rozdělil dotazované do čtyř skupin, a to na opatrné, pragmatické, nedůvěřivé a lehkovážné. Nejpočetnější skupinou jsou lidé opatrní, kterých je 43 %. V této skupině mají lidé vysoký zájem o pojištění, jsou však až příliš opatrní a můžou na produktech zaplatit více, než je potřeba.

Nejmenší skupinou jsou lidé pragmatičtí, kde jich je jen 11 %. Tito lidé porovnávají jednotlivé produkty a kladou důraz na jejich výhodnost. Mají vyšší vzdělání a pojišťují se jen tam, kde je to pro ně skutečně výhodné. Další druhou nejméně početní skupinou jsou nedůvěřivý, kteří nemají zájem o pojistky a nevěří, že je ochrání ve skutečně těžkých situacích, podle 42 % lidí z této skupiny není pojištění důležité.

Co však Asociace pokládá za varovné je, že téměř třetina lidí (32 %) je zařazena do skupiny lehkovážných. Tato skupina je charakteristická nižším příjmem a vzděláním, 48 % lidí také v testu finanční gramotnosti uspěla na nedostatečnou nebo dostatečnou. 76 % lidí z této skupiny si dokáže představit život bez jakéhokoliv pojištění, jejich propojištěnost je ze všech skupin nejnižší.

Podle výzkumu se také zjistilo, že jen polovina lidí, která má uzavřené povinné ručení, má zároveň havarijní pojištění. U tohoto produktu byla zároveň nejnižší znalost produktu a jen 5 % respondentů dokázalo přesně říct, co všechno obsahuje havarijní pojištění a před čím je ochrání.

Jaké jsou důvody toho, proč se pojišťujeme? Nejvíce se podle průzkumu obáváme závažných onemocnění (69 % respondentů) a ztráty práce (57 %) a vážného úrazu (53 %). Ženy však mají největší strach ze ztráty střechy nad hlavou. Zatímco mladí se bojí především ztráty zaměstnání, u starších lidí stoupají obavy ze závažných onemocnění, avšak klesá obava z úmrtí. Paradoxem podle autorů studie je to, že pojištění nemoci tvoří pouze 2,2 % z celkového předpisu životního pojištění.

U majetkového pojištění zase respondenti nejvíce pojišťovali domácnost na 250–400 000 Kč, pojištění nemovitosti dosahovalo průměrně 1,5 mil. Kč. To však v řadě případů může být podle Síkory málo a řada lidí má podpojištěnou nemovitost: Pokud dojde k vyhoření rodinného domu a škoda dosáhne 3 miliony Kč, pak lze těžko očekávat, že klient, který je pojištěn na 1,5 milionů, dostane od pojišťovny náhradu za celou škodu, uvedl Síkora. 

skoleni_15_4


Česká asociace pojišťoven

Průměrné roční pojistné

Lidé porovnávají, nemusí ale ušetřit

Nejvíce lidí si hledá informace o pojištění prostřednictvím internetu (58 %), až na druhém místě lidé získávají informace od finančního poradce (55 %). Co však Asociace pokládá za překvapivé je to, že jen 1 % respondentů by uzavřelo pojištění prostřednictvím mobilní aplikace.

Dalším zajímavým zjištěním je, že 46 % lidí používá k hledání informací o produktech nejrůznější internetové srovnávače. Podle Síkory by však lidé měli být obezřetní, protože na „nezávislých“ srovnávačích, především v sektoru pojištění, může dojít k upřednostňování jednoho produktu před druhým. Srovnávače také podle Síkory slouží v řadě případů jako další prodejní kanál některých jiných subjektů. Možná i proto za posledních 6 let také změnilo pojišťovnu 25 % klientů, průměr v Evropské unii je přitom 8 %.

Kde si kupujete pojištění?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).