Hlavní navigace

Pojistit se? Ano, ale...

10. 9. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Životní pojištění nabývá na významu a zdá se, že pomalu zapouští kořeny i v našich končinách. Umíte si však správně vybrat to, které splní vaše očekávání? Myslím, že mnohdy ne. Vyberete-li si špatně, prožijete zklamání a pocit, že jste byli podvedeni. Ovšem ne vždy za to mohou pojišťovny. Jak tedy neudělat chybu? Zde je malý návod.

Jak na to?
Důležitou roli při výběru hrají znalosti zájemce o pojištění a jeho ochota je získat. Nevíte-li skutečně nic, musíte nejprve získat informace o produktech, které jsou nabízeny. Není příliš dobré obcházet jednotlivé ústavy a spoléhat na propagační letáčky. Často obsahují neúplné a mnohdy zavádějící informace. Komplexnější popis získáte na webu každé pojišťovny. V zásadě se nabízí kapitálové životní pojištění, důchodové pojištění a investiční životní pojištění.

Nejprve si uvědomte, co vlastně od pojištění očekáváte. Zda má sloužit spíše ke spoření nebo k zajištění vaší rodiny, pokud by se vám přihodilo neštěstí, či to má být kombinace obojího. Předně zvolte dostatečně vysokou pojistnou částku, aby vám nebo vaší rodině pojistka skutečně pomohla, pokud dojde k pojistné události. Zvolte i pravidelné navyšování pojistného a tím i pojistné částky. Vyplacené peníze při ukončení pojištění by s ohledem na dobu pojištění a inflaci mohly být směšnou almužnou. Zvažte, zda nevyužít daňového zvýhodnění, a zvažte i dobu, na kterou pojištění sjednáváte.

Jak vybrat tu „správnou pojišťovnu“?
Problém! Většina lidí vybírá podle ceny, kterou za pojištění zaplatí, ale to nemusí být vždy šťastné hledisko. Produkty pojišťoven vypadají relativně podobně, ale mohou se výrazně odlišovat. Hodně z nás se rozhoduje i podle image pojišťovny, ale ruku na srdce – krásný obal ještě není zárukou kvality zboží – v našem případě neznamenají krásné propagační materiály kvalitní pojištění.

Laik může soudit podle několika hledisek – zkušenosti známých při pojistné události, velikost pojišťovny a její postavení na trhu, historie pojišťovny a její kapitálové rezervy. Zajímavým hlediskem je i podíl na trhu – pokud klesá, buďte opatrní!

Dostanete-li se k tomu, že přibližně víte, co chcete a od koho to chcete, nastane část nejdůležitější – vlastní uzavření smlouvy.

Čeho se vyvarovat?
Určitě neuzavírejte smlouvu na přepážce pojišťovny, kde se odevzdávají hlášení, vyřizují změny apod. Pracovníci přepážek musí znát obrovskou spoustu věcí, jsou prvním nárazníkem, kam si přijde stěžovat rozzlobený klient, a sledují, jak jim při jednání s vámi narůstá fronta. Často znají produkty jen povrchně a o nějaké kreativitě při nabídce nelze vůbec hovořit. Raději se obraťte přímo na obchodní oddělení vámi vybrané pojišťovny. Máte záruku, že se vám bude věnovat profesionál a bude k tomu mít dost času. Můžete si s ním sjednat schůzku i u vás doma, octnete se na „své půdě“ (psychologická výhoda) a nic vás to nestojí.

Zajímavým řešením může být i svěření se do péče makléře nebo finančního poradce. Zde pozor na jednu věc – ne všechny pojišťovny spolupracují s makléři a pokud ano, ne všechny jim uvolňují celé spektrum svých produktů. Buďte nanejvýš ostražití, bude-li vám takový prodejce básnit o své nezávislosti! Každý prodejce je závislý na provizi od pojišťovny, pouze někteří mohou vybírat z více subjektů, které zastupují!

Psychologický útok.
Ano, téměř jistě ho zažijete, pokud vás osloví zástupce pojišťovny sám. Člověk, který nemá v oblasti psychologie prodeje znalosti, nemá velkou šanci k rovnému „zápasu“.

Co na vás budou zkoušet? Metod je mnoho, jejich podstatou je vaše vtažení do děje a nenápadné řízení vašeho rozhodování. Např. metoda 3 x ano. Ta se často používá při sjednání první schůzky. Vypadá asi takto: Dobrý den, já jsem x. y. jste pan Novák? Ano. Jste pan Antonín Novák? Ano. Bydlíte prosím v ulici x? Ano. Mohl byste mi pane Nováku věnovat chvilku vašeho času? Ano – a už pan Novák podlehl.

skoleni_15_4

Dojde-li již ke schůzce, můžete zažít grafovou metodu. Její podstata spočívá v malování grafu, kde vám prodejce označuje určité období vašeho života a donutí vás tak velmi účinně uvažovat o tom, co vám říká. Nejprve musíte odsouhlasit, že jste začal vydělávat v x letech, pak jste se v x letech oženil atd.. Nakonec odsouhlasíte, že potřebujete přesně to, co je vám nabízeno. Není nutné tyto metody odsuzovat, ale být na ně připraven a zachovat si zdravý rozum. Většina prodejců pojišťoven jsou profesionálové, kteří se vám opravdu snaží nabídnout to nejlepší. Jsou však i tací, kteří se snaží „urvat kšeft za každou cenu“.

Takže určitě se pojistěte, vyberte si tu správnou pojišťovnu a hlavně dobrého obchodníka, pro kterého neskončí starost o vás uzavřením smlouvy. A vězte, že opravdu dobrý agent nemá vůbec lehký chleba!

Jste spokojeni se svým životním pojištěním?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).