Hlavní navigace

Optimalizace daní na poslední chvíli se nemusí povést

10. 11. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Chcete-li efektivně optimalizovat daňovou povinnost, nenechávejte to na konec roku. Buď se o výhody můžete připravit úplně, nebo tím minimálně vzbudíte pozornost finančního úřadu.

Nechávat daňovou optimalizaci na poslední chvíli se nevyplatí. Jedná se sice o legální způsob, jak si snížit daně, zároveň ale i zde platí: Když dva dělají totéž, není to totéž. Pokud bude zřejmé, že se jen okatě snažíte snížit daňovou povinnost a využíváte pro to zákonné prostředky určené pro jiné situace, můžete si vysloužit daňovou kontrolu.

Optimalizujte přes svou rodinu

Výhody daňové optimalizace mohou využít kromě firem i fyzické osoby. Příležitost k úspoře na daních vám může dát už vaše rodina.

Zaměstnávání rodinných příslušníků

Ušetřit mohou například majitelé firem, kteří zaměstnají své rodinné příslušníky. Úvazek do 10 tisíc korun měsíčně a 300 hodin za rok nevyžaduje platbu sociálního a zdravotního pojištění, pouze 15% daň z příjmů. Z čistého zisku by však s.r.o. zaplatila daň z příjmů 19 procent, vysvětlila daňová poradkyně Blanka Štarmanová ze společnosti TaxVision.

Jako podnikatelé kromě toho můžete svým příbuzným, které zaměstnáte, platit vzdělávání a posílat ho na jazykové a odborné kurzy, pokud nějakým způsobem souvisejí s činností vaší firmy.

Může mu nabídnout řadu benefitů, například stravenky, z nichž má 55 % ceny daňově uznatelných, nebo příspěvky na kulturní a sportovní akce, vyjmenovala Štarmanová a dodala, že totéž platí také o nedaňovém nákladu do částky 20 tisíc Kč v podobě příspěvku na dovolenou. To ale za podmínky, že se jedná o běžnou praxi firmy.

Svému příbuznému, stejně jako jiným zaměstnancům, pak můžete poskytnout také firemní vůz i k soukromým účelům a přidanit procento z ceny pořizovacího vozu.

Přispívat je možné i na penzijní připojištění a životní pojištění.

Kdo (z) koho?

Pamatujte ale na to, že zaměstnat manželku, manžela nebo registrovaného partnera můžete pouze jako majitel firmy, například s právní formou s.r.o. nebo i jiné formy korporace.

Naopak živnostník takto pracovní poměr uzavřít nemůže. Zde se zase nabízí možnost využít institut spolupracující osoby.

Spolupracující osoba umožní využít daňové slevy i s paušálem

Institut spolupracující osoby vám například umožní získat zpět do rodiny peníze za využití daňové slevy na dítě (a v některých případech přeneseně i za slevu za vyživovanou manželku) i přesto, že využíváte daňový paušál. Pomocí efektivního rozložení příjmů se také můžete vyhnout placení solidární daně.

Jak využít institutu spolupracující osoby se dočtete v článku Jak získat daňové slevy, když uplatňujete výdaje paušálem?

Abyste této možnosti mohli využít, musí s vámi spolupracující osoba či osoby žít ve společné domácnosti (sňatek v případě partnerů není podmínkou) a podílet se na podnikání například výpomocí s administrativou či s účetnictvím.

Spolupracující osoba si nemusí kvůli této činnosti vyřizovat živnostenské oprávnění, ale z hlediska daní se považuje za OSVČ a musí také podat daňové přiznání.

V daňovém přiznání uvede rozdělené příjmy a výdaje ze společného podnikání a využije slevu na poplatníka 24 840 korun. Tím manželé získají stejnou úlevu, jako by podnikatel využívající výdajové paušály mohl uplatnit slevu na manželku. Stejně může postupovat i pár, který nežije v manželském svazku, a podnikatel tak nemohl do svých daní zahrnout slevu na manželku, radí Štarmanová z TaxVision.

Spolupracující osoba se tak vyplatí hlavně v rodině, kde jeden podniká a druhý nemá příjem a pobírá například důchod, rodičovskou nebo je bez práce či na škole.

Spolupracující osoba se pak daní jako při vedlejší pracovní činnosti a nevzniká jí v prvním roce povinnost platit zálohy na zdravotní a sociální pojištění. Dále se zálohy platí ze skutečně dosaženého příjmu.

Nezapomeňte ale, že zahájení činnosti spolupracující osoby ta musí oznámit finančnímu úřadu, zdravotní pojišťovně i správě sociálního zabezpečení už na počátku. Nemůžete si proto vymyslet spolupracující osobu při podávání daňového přiznání za předchozí rok, protože by tak vašemu spolupracovníkovi hrozil postih za porušení oznamovací povinnosti.

Pozor na nechtěnou pozornost

Stejně jako potřebujete své daně připravit na institut spolupracující osoby, nechávejte si čas i na další daňovou optimalizaci. Provádějte ji s rozumem tak, abyste si mohli před správcem daně obhájit, že jen využíváte legálních prostředků ke snížení daňové povinnosti a neservírovali mu na talíř, že se prostě jen vyhýbáte dani. Pro finanční úřad je jen málo křiklavějších věcí než překotné umělé navyšování nákladů na konci zdaňovacího období. Průhledná či podezřelá optimalizace pak poslouží spíš jako pozvánka k daňové kontrole.

Jakékoli náklady vměstnávat do konce roku v rámci daňové optimalizace je nešťastné. Běžný postup kontroly ze strany finančního úřadu je často stále stejný: úředníci vezmou do ruky jako první faktury z ledna, u nichž zjišťují, zda se nejedná o zapomenuté účetní doklady z předchozího roku, a faktury z listopadu a prosince, které zavánějí urputným snižováním základu daně, nastínila praxi Štarmanová a dodala, že pokud existuje sporný náklad, o kterém nechcete diskutovat, je rozumné a o 50 % bezpečnější ho nezařazovat do účetnictví v posledním kvartálu.

Vezměte si na pomoc selský rozum

S optimalizací je to jako s celým účetnictvím a proto si vždycky položte otázku, zda dávají vaše zdanitelné náklady smysl vzhledem k vaší činnosti. Ušetříte si tak horké chvilky, když budete vysvětlovat, proč do tříčlenné firmy nakupujete pět notebooků, když neplánujete přijímat další lidi, proč kupujete hračky, když nejste školka, pediatr nebo jiné zařízení pro děti nebo proč jste z firemní kasy zaplatili služební cestu i celému zbytku vaší rodiny bez jakéhokoli oddělování účtů na firemní a soukromé (pokud nejsou všichni členy rodinného závodu a jejich účast na cestě není obhajitelná).

Vysvětlení s reálným základem finanční úřad nijak nerozporuje. Ale pozor, zjevně smyšlené historky, které nemohou vyvrátit, kontroloři sice přijmou, ale pozornost pak obrátí k jiným záležitostem, které prověří o to důkladněji, naráží Štarmanová třeba na nákup lednice do firmy, kde ani není kuchyňka a kde je na pováženou, zda spotřebič tedy slouží výhradně k podnikání.

Podle Štarmanové je u živnostníků a menších firem například častá snaha odečíst ze základu daně celý nákup společenského oděvu. Přestože obleky a kostýmky nosíte hlavně během pracovního dne, nemůžete prokázat, že si je neberete i na soukromé akce. Pracovní oděv musí podle zákona obsahovat firemní logo, takže pokud je na kapse obleku vyšitý emblém společnosti, je jasné, že se jedná o pracovní oděv a i mimo firmu jí dělá reklamu, jde o pozitivní vliv na podnikání a stoprocentní využití pro byznys. Můžeme ho tedy odečíst ve stoprocentní výši. U klasického formálního oblečení doporučuji účtovat maximálně 50 procent nákladu, samozřejmě pouze u profesí, které formální pracovní oděv potřebují, vysvětlila rozdíly daňová poradkyně.

K optimalizaci se dá podle Štarmanové využít již zmíněný příspěvek zaměstnancům na dovolenou do 20 tisíc Kč ročně. Obdobou mohou být vánoční bonusy, které jsou sice nedaňovými náklady, ale zdanění vychází lépe než výplata formou mzdy. Obojí lze vyplácet i svým zaměstnaným rodinným příslušníkům (ne ale pouze jim).

Dále je možné si základ daně snížit například reklamními dárkovými předměty, které si necháte vyrobit před Vánoci (opět zde ale platí „všeho s mírou“) nebo dary na veřejně prospěšné účely (u fyzických osob max. 15 % základu daně, min. 1000 Kč, u právnických osob max. 10 % základu daně, min. 2000 Kč).

Abyste mohli reklamní předměty zahrnou do daní, nesmí jejich hodnota přesáhnout 500 korun za kus. Měly by být opatřeny jménem společnosti, ochrannou známkou nebo názvem propagovaného zboží či služby. Pokud jejich hodnota nepřesahuje 500 korun a nejsou kromě neperlivého vína předmětem spotřební daně, jsou daňově uznatelným nákladem, popsala Štarmanová, podle které dárky v podobě vín, diářů, flash disků a dalších drobností dává svým obchodním partnerům k Vánocům více než 90 % firem.

Dary na charitu podle ní využívá každý pátý podnikatel, který dosáhl zisku. Abyste si mohli dary odečíst, musíte doložit darovací smlouvu či potvrzení o přijetí daru. U veřejných sbírek vám podle Štarmanové stačí výpis z banky.

Daňové ráje a Praha

Pokud vám jsou dosavadní měřítka daňové optimalizace malá, můžete sídlo své firmy rovnou přestěhovat do daňového ráje, což je země s přívětivými daňovými sazbami.

V rámci ČR se za malý daňový ráj podle společnosti Bisnode může považovat i naše metropole. Mohou za to četnosti finančních kontrol. V některých částech města na vás totiž z hlediska počtu pravděpodobnosti přijde kontrola jednou za více než sto let, čehož subjekty hojně využívají a přesouvají sem svá sídla (a bydliště) a dál tak trend živí.

Kromě toho společnost Bisnode také vysledovala, že firmám, které se přestěhovaly do Prahy, výrazně klesla ziskovost, ale tržby vzrostly. Naopak společnostem, které se přestěhovaly za hranice hlavního města, se ziskovost zvýšila.

Již v roce stěhování dochází k prudkému poklesu ziskovosti (poznámka: poměr čistého zisku vůči obratu) z hodnot převyšujících jedno procento na 0,7 %. V dalším roce pokles ziskovosti pokračuje mírnějším tempem, nicméně ziskovost firem je dva roky po přestěhování do Prahy poloviční oproti hodnotě před ním, uvedl analytik Bisnode Milan Petrák s tím, že v kontrastu s tím se obrat těchto firem ve sledovaném období mírně zvýšil.

dan_z_prijmu

Vývoj ziskovosti firem, které se přestěhovaly do Prahy


Autor: Bisnode

Rok 0 = rok stěhování, ziskovost a tržby jsou kalkulovány jako medián 

Podle Petráka Generální finanční ředitelství podle svého prohlášení už zvažuje nucenou změnu místní příslušnosti těch firem, které jsou registrovány v Praze, ale podnikají jinde. A to právě kvůli podezření, že se tyto subjekty chtějí vyhnout finančním kontrolám.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).