Hlavní navigace

Obírá Penzijní fond České spořitelny mrtvé?

12. 3. 2004
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Jsou reklamní sliby bank jen plané řeči? Česká spořitelna klientům svého penzijního fondu před lety naslibovala finanční bonus 10 000 Kč. Zase si to ale rozmyslela a klientům peníze dát nechce. Mají banky právo jednostranně měnit pravidla?

Penzijní fond České spořitelny před několika lety spustil reklamní kampaň, ve které slíbil v případě smrti klienta vyplatit pozůstalým jako bonus pojistné plnění 10 000 Kč (v případě smrti po úrazu bylo odškodnění 50 000 Kč). Podmínkou bylo nejméně dvanáctiměsíční trvání smlouvy a placení příspěvku na penzijní připojištění minimálně 100 Kč měsíčně.

Klienti a pozůstalí klientů, kteří se nechali reklamními sliby Penzijního fondu České spořitelny nalákat, ale mají smůlu. Banka jednostranně změnila podmínky vydávání této částky. K původním podmínkám přibylo omezení, že v okamžiku smrti klienta musí být na jeho účtu naspořeno nejméně 50 000 Kč. Jinak fond pozůstalým nevyplatí z bonusu ani korunu.

Klienti, kteří se pro tuto službu rozhodli právě na základě možnosti získat pro své blízké finanční částku 10 000 Kč, jsou touto změnou samozřejmě zaskočeni, protože byla provedena bez jejich souhlasu a až po uzavření smlouvy, komentoval problém FRANTIŠEK LOBOVSKÝ, předseda Republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS).

Vedení penzijního fondu i ombudsman České spořitelny zatím všechny námitky proti porušení slibu odmítají. Používají stejný argument jako stavební spořitelny v případě zvyšování poplatků. Desetitisícová prémie totiž nebyla součástí smluvních ujednání. Zástupci fondu tvrdí, že v tomto případě může finanční ústav jednostranně měnit podmínky. Jak ale tuto situaci upravuje zákon?

Advokát Aleš Adámek, na kterého se obrátila dcera zemřelé klientky penzijního fondu, tvrdí, že právo je jednoznačně na straně poškozených klientů. Podobné ujednání nelze aplikovat se zpětnou platností. Změnit podmínky je možné pouze do budoucna. Nová úprava se tedy může vztahovat jen na nové klienty, říká Aleš Adámek.

Penzijní fond České spořitelny svým slibem klientům učinil veřejný příslib. Rušení veřejného příslibu zákon přímo neupravuje, Adámek však tvrdí, že se v tomto případě uplatní vedlejší paragraf o veřejné soutěži. A zde je výklad jasný. Vyhlašovatel soutěže, tedy Česká spořitelna, je povinen poskytnout odškodnění všem klientům, kteří před odvoláním soutěže splnili podmínky stanovené spořitelnou.

Navíc celé zrušení původních podmínek musí proběhnout veřejně , stejně jako vyhlášení původního slibu. Spořitelna sice tvrdí, že zaslala informaci o zrušení vyplácení prémie všem klientům, ti ale tvrdí opak.

dan_z_prijmu

Jak se na celou věc dívá právo?

Občanský zákoník č. 40/1964 Sb. říká:

§ 850

Veřejným příslibem se zavazuje ten, kdo veřejně prohlásí, že zaplatí odměnu nebo poskytne jiné plnění jednomu nebo několika z blíže neomezeného počtu osob, které splní podmínky stanovené ve veřejném příslibu.

§ 849

(1) Veřejnou soutěž lze odvolat jen ze závažných důvodů. Odvolání se musí provést stejným způsobem, jakým došlo k vyhlášení soutěže, nebo jiným stejně účinným způsobem.

(2)Dojde-li k odvolání veřejné soutěže, vyhlašovatel soutěže je povinen poskytnout přiměřené odškodnění soutěžícím, kteří před odvoláním soutěže její podmínky převážně nebo zčásti již splnili. Na toto právo musí vyhlašovatel soutěže soutěžící při odvolání soutěže upozornit.

Česká spořitelna se v téměř stejné situaci ocitla už jednou. Před rokem zrušila svým klientům, kteří u ní měli studentský účet, desetitisícovou prémii za ukončení vysokoškolského studia s červeným diplomem. Poté, co se studenti vzbouřili a pohrozili žalobami, spořitelna ustoupila a studentům bude prémii vyplácet až do roku 2010. Banka však nikdy nepřiznala, že by svým jednáním porušila zákon. To, že studentům ustoupila, vydává za svou libovůli, nikoliv za povinnost, ke které se svým reklamním slibem zavázala.

Teď jsou tedy klienti Penzijního fondu České spořitelny v podobné situaci. Poškození klienti se chystají v případě neúspěšného jednání s vedením fondu řešit celou záležitost u soudu. Ať je právo na kterékoliv straně, je zarážející, že Česká spořitelna po předchozí zkušenosti se studenty sáhla ke stejnému kroku zpětné změny reklamního slibu. Navíc kolika pozůstalých po klientech fondu se vyplácení prémie mohlo týkat? Můžeme se jen dohadovat, jestli spořitelně stojí další negativní kampaň za ušetřené peníze.

Myslíte, že poškození klienti penzijního fondu uspějí u soudu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).