Hlavní navigace

Neplaťte za reklamní iluze

13. 1. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Reklama je všemocná. Z naivity lidí bohatnou především firmy vyrábějící tzv.potravinové doplňky. Jde jen o trik? Je skutečně chemie pro lidský organismus nezbytná?

V mnoha případech se jedná o vyhozené peníze. Ve zdravé stravě si tělo vezme vše, co potřebuje. Určité potravinové doplňky jsou vhodné například při nedostatku některých minerálů při rekonvalescenci, posílení organismu při závažných chorobách a podobně. Dobrý lékař by měl každému pacientovi poradit, co by měl užívat, a zda je to vůbec nutné, říká pro server Měšec MUDr. Pavlína Liptáková. Více: Jak zdravě zhubnout?

Zhubněte snadno a rychle (nemusíte se ani hýbat)

Podle MUDr. Martina Matoulka, PhD, to v praxi vypadá takto: Na ulici vás zastavují slušně oblečení lidé (nejčastěji s přístrojem na měření tuku) a všichni mají zájem jenom o vás, radí vám, jak zredukovat nějaký ten kilogram. Co za to? Skoro vůbec nic, jen několik stokorun. Chcete-li ale zhubnout víc, pak už je to něco přes tisíc korun, ale za to se nemusíte moc snažit. Vašim uším to zní lákavě, nebudete muset držet dietu, nebudete muset cvičit. Konečně někdo, kdo vám rozumí. Měla by se vám ale vybavit minulá zkušenost, kdy jste velmi podobný prostředek či doplněk stravy užívali. Ačkoli jste zhubli 3 kg (sice ne 10, ale taky se hodí), tak hned po dalších několika týdnech jste 5 kg přibrali. Takže, jak to doopravdy je se zaručenými bojovníky proti obezitě?  Drtivá většina těchto přípravků neprošla ani jedinou vědeckou klinickou studií, která by skutečně potvrdila očekávané výsledky. Účinky preparátů, které se používají v lékařské praxi, se ověřují v tzv. dvojitě zaslepené studii na souboru lidí, kteří nevědí, zda užívají lék nebo pouze tzv. placebo (prázdnou tabletu). Až porovnáním účinku dané látky proti placebu, ověřením a potvrzením výsledků na dalším souboru lidí lze účinnou látku považovat za lék.

Kdo hlídá reklamu?

Úprava reklamy na potravinové doplňky, přesně řečeno doplňky stravy vychází ze zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů. V tomto zákoně jsou upravena pravidla pro reklamu na doplňky stravy ve vztahu k zadavateli a zpracovateli reklamy. Není rozhodující, zda se jedná o reklamu televizní, rozhlasovou, internetovou, či tištěnou apod.  Způsob zveřejnění reklamy je podstatný pro zjištění státního orgánu, který je ke kontrole dané reklamy příslušný. Dle tohoto zákona je ke kontrole reklamy na doplňky stravy příslušná Rada, je-li reklama zařazená do rozhlasového nebo televizního vysílání. Za reklamu nese odpovědnost její zpracovatel a zadavatel. Zákon nerozlišuje (ani nezná) veřejnoprávní a soukromé subjekty. Zadavatel a zpracovatel zodpovídají za reklamní spot společně a nerozdílně, sdělila pro server Měšec předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Kateřina Kalistová.

Sankce při porušení zákona může dosáhnout až do výše 2 000 000 Kč. V případě porušení ustanovení § 2 odst. 1 písm. c), kterým se zakazují nekalosoutěžní praktiky, dle zvláštního zákona, může být sankce až do výše 5 000 000 Kč.

dan_z_prijmu

Pravidla reklamy

Reklama na doplněk stravy, respektive potravinové doplňky musí dle § 5d zákona o reklamě splňovat tyto podmínky:

  • V reklamě na potraviny mohou být uvedena výživová nebo zdravotní tvrzení za podmínek přímo použitelného předpisu Evropských společenství
  • Reklama na potraviny nesmí uvádět v omyl zejména, pokud jde o charakteristiku potravin, jejich vlastností, složení, množství, trvanlivost, původ nebo vznik a způsob zpracování nebo výroby.
  • Nesmí přisuzovat účinky nebo vlastností, které potravina nevykazuje.
  • Nesmí vyvolávat dojem, že potraviny vykazují zvláštní charakteristické vlastnosti, když ve skutečnosti tyto vlastnosti mají všechny podobné potraviny.
  • Přisuzovat potravině vlastností prevence, ošetřování, léčby nebo vyléčení lidských onemocnění nebo takové vlastnosti naznačovat; to však nesmí bránit u potravin pro zvláštní lékařské účely uvádění informací nebo doporučení určených výhradně osobám kvalifikovaným v oboru lékařství, výživy nebo farmacie; rovněž tak u minerální vody nesmí tato omezení bránit uvádění údajů o tom, že minerální voda podporuje nebo usnadňuje určité životní funkce lidského organismu.
  • Nesmí doporučovat potraviny s odvoláním na nekonkrétní klinické studie.
  • Reklama na doplněk stravy musí obsahovat zřetelný, v případě tištěné reklamy dobře čitelný, text „doplněk stravy“.
  • Reklama na potravinu pro zvláštní výživu musí obsahovat zřetelný, v případě tištěné reklamy dobře čitelný, text „potravina pro zvláštní výživu“.

Zdroj : RRTV

Uvěříte snadno slibům reklamy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Neúnavná cestovatelka po zemích známých i objevitelských, pravidelná návštěvnice fitness centra, milovnice vysokohorské turistiky v Alpách. Objevila jsem i kouzlo paraglidingu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).