Hlavní navigace

Může finanční krize prospět bankám?

2. 10. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Zdá se, že ekonomická krize zasahuje téměř všechna odvětví po celém světě. Problémům se nemohou vyhnou pojišťovny, banky ani internetové společnosti. Klesá celý akciový trh a odborníci jsou naplněni skepsí. Na první pohled velmi provokativní až absurdní otázka může mít překvapující odpověď.

Někteří odborníci dokonce hovoří o největší krizi za posledních padesát let. O negativních dopadech takovéto situace na národní hospodářství (a sekundárně i na jednotlivce) nepochybuje snad téměř nikdo. Jistě je zde potřeba dát za pravdu skeptikům. Krize je negativní jev a bez ní by nám bylo lépe. Na druhou stranu lze v současném vývoji trhu (při pohledu mírně odtrženého od burzovních indexů) spatřovat jisté možnosti, které se ku prospěchu zákazníků (tedy jednoho z fundamentu ekonomického růstu otevírají).

Jednak se může jednat o sporný přínos ekonomické katarze. Firmy, které nenabídnou dostatečně kvalitní služby a jsou slabé, skončí. Na druhou stranu je to i problém obrovských firem (např. AIG), což není jistě příliš potěšující. Pády některých firem ale mohou otevřít prostor pro nové investory, služby a inovace, které by se před tím jen obtížně prosazovaly.

Technologické firmy bojují s krizí

Ukázkou toho, jak lze s krizí bojovat, může ukazovat například americká společnost Google. Ta zvolila v zásadě velice jednoduchou strategii, spočívající v tom, že je potřeba uživatelům nabídnout to, co potřebují a chtějí ihned. Není nač čekat a čím se zdržovat. To, že Google chrlí jednu novinku za druhou, není rozhodně náhoda (přehled). Sází na to, že produkty, které nabídne v Labs, jednak přilákají nové zájemce o služby, a jednak stávající motivuje v testování, což akceleruje vývoj a jejich zařazení do ostrého provozu.

Google v posledních dvaceti dnech představil téměř tolik novinek v Google mail, jako za celý předchozí rok. Potřebuje přitáhnout uživatele, kterým bude moci zobrazovat reklamu. A zde jsou důležitá čísla. Krize nekrize, počet uživatelů, služeb, které využívají, i prodané reklamy se zvětšuje. Což je trend generující zisk. Zatímco banky v USA ztrácí půdu pod nohama, Google má nejen neotřesitelnou pozici v oblasti vyhledávání a reklamy na internetu, ale expanduje do všech jen trochu příbuzných oblastí.

Podobně se chová také Microsoft, který uvedl druhou betaverzi svého nového internetového prohlížeče (Internet Explorer E8) dokonce také v naší mateřštině. Výsledky některých svých projektů ještě v rané testovací verzi pak umístil do nově vzniklých Live Labs. A rozhodně není náhodou, že se v tomto období objevila také finální verze balíčku Windows Live. Také on cítí potřebu ukázat uživatelům (a akcionářům), že i přes krizi funguje úspěšně dál.

Ve výčtu zářijových novinek by bylo možno pokračovat ještě poměrně dlouho (MySpace spustil obchod s hudbou, výrobci laptopů se vrhají na stále populárnější netbooky…). Většina z nich si pak s sebou nese společný rys. Nejedná se o aktivity, na kterých by společnosti přímo vydělaly. Jde o to udržet si (a možná i získat nové) uživatele. Klienty, kteří budou spokojeni se službami. Microsoft nabízí balíček programů zdarma, aby si jeho uživatel příště koupil jeho operační systém či kancelářský balík. Nepřímý business tedy získává na síle a oblibě. Spolu se snahou předvést nejlepší novinky a možnosti co nejdříve a za co nejnižší cenu. Firmy vědí, že se jedná o jedinou možnost, jak přežít.

Inspirace pro banky?

V tomto pohledu lze spatřit nemalou motivaci pro celý sektor služeb všeho charakteru. Změn, které lze ve prospěch klienta dělat s minimálními nároky na finance, není vůbec málo. Krize by tak paradoxně mohla přinést lepší služby. Potřeba udržet klienta či získat nového (i s penězi) se bude zdát stále palčivější a aktuálnější.

Například velkoobchod Makro v Brně nabízí svým klientům, kteří jsou držitelé zlatých karet, snídaně zdarma. A pro mnohé z nich je to důvod k pravidelnější návštěvě (a nepřímo i k většímu nákupu). Proč by nemohly přijít i finanční instituce s něčím podobným? Chodíte do banky každý den a máte obrat na účtu přes „x“ korun měsíčně? Dostanete kávu a oplatku zdarma při vyřizování vašich záležitostí u nás na pobočce. Tak může znít lákadlo nejedné banky. Může to být zapnutý televizor během čekání ve frontě na přepážku nebo cokoliv jiného. Náklady oproti obratům jsou minimální a mohou vést k posílení vztahů mezi bankou a jejich zákazníkem.

skoleni_15_4

Mohou přijít boje o klienty na lepší služby (například kvalitnější internetové bankovnictví, webové stránky, na kterých se lze vyznat atp.), nebo nižší poplatky (třeba jen některé). To v případě, že banka usoudí, že na zvýšeném množství konzumentů jejich služeb a vyšším objemu financí, které bankou budou pročerpávat, lze vydělat více než na platbách za poplatky. Je to informace, kterou lze umístit na billboard či web a uživatelé na to rádi uslyší.

Dokáží banky přetavit krizi ve svůj úspěch? Bude ekonomická krize tím, co dokáže přimět banky ke kreativnějšímu a lepšímu přístupu ke svým klientům? To je velice těžké odhadnout, ale pokud zareagují stejně rychle jako například Google, můžeme se dočkat lepších služeb i nižších poplatků. Konec konců bylo by to ku prospěchu bank i nás klientů.

Přiměje krize české banky ke vstřícným krokům vůči zákazníkovi?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zabývá se webovými technologiemi, vztahem společnosti a ICT a věcmi souvisejícími se vzděláváním


Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).