Telefonování je nedílnou součástí našeho života a pro mnoho lidí jejich hlavní pracovní náplní. Počet lidí využívajících mobilní telefony v Evropě rychle roste, přesto téměř všechny firmy v Evropě mají zavedenou pevnou linku a jsou v místních telefonních seznamech. Telefonní poplatky tvoří značnou nákladovou položku ve všech úspěšných podnicích. Pro složitější a přesnější komunikaci se tak používá email.
Evropské domácnosti mají v bytě zavedenou pevnou linku a všichni členové domácnosti kromě malých dětí vlastní mobil. Volání z pevné linky je stále pro mnoho lidí pohodlnější a levnější než z mobilu.
Průměrnou cenu neplatí všichni
V tabulce zveřejněné evropským statistickým úřadem (Eurostatem) jsou uvedeny průměrné ceny desetiminutového volání po místní síti. Uvedená cena je tudíž určitým kompromisem mezi voláním ve špičce, mimo špičku, využívání určitých nabízených programů poskytovatele telefonní sítě či bez využití nějakého programu. Pro většinu firem a některé domácnosti je tedy volání levnější, než je uvedená cena, pro některé může být však i vyšší. Výsledná cena je potom přepočtena na eura.
Země | Cena místního desetiminutového hovoru (v euro) |
---|---|
USA | 0,10 |
Kypr | 0,17 |
Finsko | 0,23 |
Estonsko | 0,25 |
Itálie | 0,25 |
Malta | 0,25 |
Slovinsko | 0,26 |
Španělsko | 0,28 |
Švédsko | 0,30 |
Lucembursko | 0,31 |
Portugalsko | 0,31 |
Řecko | 0,31 |
Nizozemí | 0,33 |
Polsko | 0,35 |
Dánsko | 0,37 |
Slovensko | 0,37 |
Francie | 0,39 |
Litva | 0,39 |
Maďarsko | 0,39 |
Lotyšsko | 0,42 |
Německo | 0,42 |
Česko | 0,48 |
Irsko | 0,51 |
Belgie | 0,56 |
Rakousko | 0,56 |
Velká Británie | 0,56 |
Pramen: Eurostat, People in the EU
Nejlevnější volání je ve Státech
Patent na elektrický telefon byl přiznán v roce 1877 skotskému profesoru Alexanderu Grahamu Bellovi, žijícímu v Americe. První telefonní ústředny pro spojení mezi účastníky byly potom uvedeny do provozu v USA a ve Velké Británii. Je proto zajímavé, že v současné době je s velikým náskokem nejlevnější volání ve Spojených státech (pouze 0,10 euro), kdežto ve Velké Británii je volání nejdražší – téměř šestkrát dražší než v USA.
Z členských zemích Evropské unie platí nejméně za telefonické spojení z pevné linky občané na Kypru (0,17 euro), Finové (0,23 euro) a Italové (0,25 euro). Naopak nejdražší telefonování je ve Velké Británii, Belgii a Rakousku (0,56 euro), kde je však jenom nepatrně dražší než u nás (0,48 euro). Z nových členských zemí Evropské unie je nejlevnější volání v Estonsku (0,25 euro), nejdražší v Česku.
Bez telefonu a internetu ani ránu
Žádná prosperující firma se dnes neobejde bez telefonického a internetového připojení. V západní Evropě je naprostou samozřejmostí mít na vizitce uvedenu internetovou stránku firmy, e-mail, pevnou linku do práce a mobilní spojení pro výjimečné a naléhavé případy.
Kvalita nabízeného zboží a služeb je pro dnešního evropského zákazníka samozřejmostí. Rozhodujícím faktorem (mimo ceny) je tedy rychlost dodání, komunikativnost a spolehlivost. Když zákazník něco potřebuje, musí mít možnost společnost kontaktovat telefonicky – je to pro všechny nejrychlejší (e-mail nemusí být ihned přečtený, navíc přístup na internet nemá ještě každý) a nejpřístupnější (telefonní budka je v každém městě).