Hlavní navigace

mBank: "Velké banky nás tu nechtějí, žijeme jen díky klientům"

31. 5. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

„Některé naše kroky klienti vnímali jako podraz,“ řekl otevřeně generální ředitel mBank Roman Truhlář. Na neformálním setkání jsme si s ním povídali o historii i budoucnosti mBank.

Jsme poprvé v zisku

mBank dosáhla poprvé po svém téměř 5letém působení zisku na českém trhu. Pro první čtvrtletí tohoto roku se zisk odhaduje na 20 milionů korun. Nahlášené zisky pro mBank jsou velice důležité,  neboť samotná banka byla dlouhodobě kritizovaná  za to, že ztráty by mohly vést ke zvyšování poplatků nebo odchodu banky z českého trhu.

Podle generálního ředitele mBank Romana Truhláře se banka snaží hlídat veškeré své náklady. Zatímco podle něj u jiných bank stoupají o několik procent ročně, u mBank došlo k jejich zamrznutí. mBank přesto není ve snižování nákladů sama. O 7,6 % ročně se podařilo meziročně snížit provozní náklady i Raiffeisenbank, přitom nešlo o úpory na mzdách.

Nechystáme žádné televizní kampaně pro tento rok. Velké bilboardy byly pro nás také značně drahé. Zjistili jsme, že za 10 těchto bilboardů můžeme otevřít jedno naše finanční centrum… Sám také osobně podepisuji každou fakturu, vyjmenovává příčiny úspěchu Truhlář.

Hypotéky a kreditní karty

Zisk mBank dosáhla podle Truhláře především silnou pozicí, kterou si vybudovala na hypotečním trhu. Tam údajně na trh vstoupila s poloviční marží oproti konkurentům. I přesto se však podle Truhláře mBank těší mizivé nesplácivosti úvěru. Navíc je rozpůjčováno 2× méně peněz, než činí vklady u této instituce.

Velkou oporou jsou také platby prostřednictvím platební karty. Podle Truhláře klienti mBank více peněz utratí prostřednictvím karty, než vyberou z bankomatu.

Jsme fascinováni tím, že vznikají různé iniciativy, které si dávají za cíl platit drobné nákupy jen pomocí platební karty. Jeden z našich fanoušků (pozn. autora: později jsme se dozvěděli, že se jedná o Patrika Chrze) uskutečnil nákup prostřednictvím karty za 80 haléřů, řekla  Ivana Buriánková, tisková mluvčí mBank.

Nové banky a přetahování klientů

Na otázku, zdali může vstup nových bank společně s mBank ohrozit klasické bankovní společnosti na jejich ziskovosti, Truhlář odpověděl souhlasně. Tato situace se podle něj už děje. Navíc lze podle něj očekávat to, že přechod do nových bank bude dlouhodobý.  Každý rok umírá 1–2 % české populace. Oprávněné osoby dostanou dědictví, které bude převedeno nikoliv na účet nějaké klasické banky, ale nejspíše do některé z nových bank, uvedl Truhlář.

Průměrný věk klientů však mírně roste, je to dáno demografickými vlivy. Stárnutí klientů bych se nebál, starší klienti jsou pro banku profitabilnější, neboť využívají více služeb od dané banky.  Na druhé straně nám však klienti stárnou ze všech bank nejméně. Naše cílová skupina zůstává stejná, uvedl Truhlář.

Roman Truhlář převzal žezlo ředitelování v říjnu 2011 a mBank mu doslova sedla :-)Ondřej Hošt, Internet Info, s. r. o.

Generální ředitel mBank Roman Truhlář

Bankovní poplatky by měly klesat, to se ale neděje

Setkání se také účastnil provozovatel webu bankovnipoplat­ky.com Patrik Nacher. Podle něj  by přechod do nových bankovních ústavů měl vést především k poklesu bankovních poplatků. Bohužel to se neděje, protože podle něj staré banky zvyšují poplatky rychleji, než probíhá přechod klientů do bezpoplatkových alternativ. Čtete více: Bankovní poplatky znovu vzrostly

Podle Nachera některé banky využívají nevědomosti samotných lidí a doporučí jim účty pro studenty nebo invalidy. Tyto účty však nejsou bezpoplatkové (i když jsou poplatky nižší) a pro studenty se nehodí. Podle Truhláře je důležité, aby si studenti zakládali účty sami. Klasické finanční ústavy podle něj nejsou trendy a lidé budou volit některou z bezpoploplat­kových alternativ. Studenti si nebudou chtít nechat užírat peníze z vydělaných brigád prostřednictvím bankovních poplatků.

Bezkontaktní karty a vklady

Velkých zisků si mBank neužije a peníze se budou rozplývat do dalších investic. V současnosti dochází k testování bezkontaktních karet. Jejich výroba a distribuce bude znatelně drahá. Problémem jsou také přísnější podmínky oproti Polsku, kdy se každá platba nad 500 Kč musí ověřovat PIN kódem. Nějaký čas tak zavedení těchto karet potrvá.

Na otázku, zdali se uvažuje o možnosti zavedení možnosti vložení peněz uvedl Truhlář novinářům, že to v současné době není aktuální, především kvůli obrovské nákladovosti. Potvrdil to však jako jeden z dlouhodobých cílů banky a pokud se najde seriózní partner, který bude schopen obstarávat hotovostní tran­sakce, nejspíše dojde k zavedení i této služby. 

Rány se zahojily

Velkým zklamáním pro klienty bylo zvýšení poplatků, které  nastalo v roce 2010. Nejvíce klienti kritizovali zavedení poplatků za výběr z bankomatu.Tato služba byla dříve bezplatná, a poté se zpoplatnila až na 29 Kč. Jak na tento nečekaný krok reagovali klienti?

Brali to jako podraz, odpovídá Truhlář otevřeně. Problém je, že banka tehdy nejednala s klienty upřímně. Situace byla podle něj taková, že byl vytvořen oligopol větších bank, které měly rozsáhlou bankomatovou síť, budovanou desítky let. mBank však žádné bankomaty neměla. Platili jsme až 29 korun za jeden výběr, tvrdí. Podle něj to bylo značně ztrátové, neboť na jednoho klienta vycházely náklady na výběr i 86 korun měsíčně. A z tohoto klienta jsme neměli často nic, říká Truhlář bez kompromisu.

Velké banky si také vzájemně začaly na maloobchodním trhu za výběr z bankomatů snižovat poplatky, zatím co na tom velkoobchodním, tedy našem, je zvýšily, uvedl Truhlář. Cílem byla podle něj snaha velkých bank vyhnat mBank z českého trhu: Velké banky nás tu nechtějí, regulátor nás tu nechce, ani ministerstvo financí nás tu nechce. Jediný, kdo nás tu chce, jsou naší klienti, dodává Truhlář.

dan_z_prijmu

Závěr

Pozice mBank se mění a z notoricky ztrátového hráče se stává ziskový. Vyhlídky jsou slibné, neboť odliv klientů z jiných bankovních ústavů nejspíše bude nadále pokračovat. Kla­sické banky budou muset přehodnotit své podnikání. Lépe například využívat výhody pobočkové sítě a možnosti distribuce. Nebo tvořit takové produkty, které budou pro klienty špičkové a vysoce atraktivní. Čtete více: Polovina lidí chce změnit svou banku. Pomyslný krok však udělá málokdo

Patrik Chrz nám potvrdil, že nákup za 80 haléřů skutečně uhradil pomocí platební karty Ano, je to pravda. Byl to nákup za 40,80 Kč, kdy 40 Kč jsem platil stravenkou a 80 haléřů kartou. Těch 80 haléřů bylo zablokováno, ale po nějaké době blokace zmizela a částka se nestrhla. Bylo to v Albertu na Palmovce v Praze, uvedl Chrz.

Jaká finanční instituce je pro vás HLAVNÍ bankou/záložnou?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).