Hlavní navigace

Krach cestovní kanceláře: Jak dostat své peníze zpět

30. 7. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Krachy cestovních kanceláří začínají pomalu patřit k typickému českému létu. Vždyť za posledních šest let jich zkrachovalo nejméně 15! Co by měl dělat klient CK, která vyhlásila úpadek? Jak má vymáhat náhradu škody? A na kolik peněz od pojišťovny se může těšit?

Ani toto léto se neobešlo bez krachu některé z cestovních kanceláří. V úterý 24. července ve večerních hodinách oznámily úpadek dvě z nich, CK I´m travelling a DETUR. Obě CK byly v Obchodním rejstříku zapsané pod jednou společností FBSK 1907 s.r.o. a nabízely zájezdy hlavně do Turecka, Tuniska a na Krétu. Obě CK měly v souladu s §6 zákona č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu sjednáno pojištění záruky pro případ úpadku u České pojišťovny.

Pojištění se podle téhož paragrafu daného zákona vztahuje na situace, kdy cestovní kancelář z důvodu svého úpadku:

  • neposkytne zákazníkovi dopravu zahrnutou v ceně zájezdu z místa pobytu v zahraničí do České republiky,
  • nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil,
  • nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil jen zčásti.

Právě do některé z těchto situací se klienti zmíněných cestovních kanceláří dostali. Měli by tedy dostat alespoň část svých peněz zpět. Co pro to musí udělat?

Jsem klientem krachující CK. Co mám dělat?

Pokud cestovní kancelář, u které jste si koupili zájezd, zkrachovala ještě před vaším odjezdem na dovolenou, nahlaste pojistnou událost pojišťovně, se kterou má cestovní kancelář smlouvu o pojištění proti úpadku. Vyplňte příslušný formulář, který naleznete na internetových stránkách dané pojišťovny, přiložte k němu originály cestovní smlouvy a dokladů o zaplacení a zašlete na určenou adresu.

Pokud cestovní kancelář, se kterou máte uzavřenou smlouvu, zkrachuje v době, kdy jste na dovolené v zahraničí, měli byste postupovat podle pokynů uvedených na informační kartičce, kterou by vám vaše cestovní kancelář měla dát společně s cestovní smlouvou. Jestliže cestujete s velkou CK, zpravidla ji dostanete až před odletem.

Pojišťovna, u které je vaše CK pojištěna proti úpadku, by vám měla zajistit dopravu zpět do České republiky včetně nezbytného ubytování a stravování do doby odjezdu. Jestliže se rozhodnete, že se domů dopravíte sami a veškeré náklady na nezbytné ubytování a stravování rovněž uhradíte ze svého, počítejte s tím, že vám pojišťovna poskytne náhradu pouze do výše, jakou by musela sama vynaložit.

Jak vymáhat náhradu škody a kolik peněz vám pojišťovna proplatí?

Pojistnou událost nahlaste příslušné pojišťovně co nejdříve, nejpozději do šesti měsíců od data jejího vzniku, a to písemně. Výše pojistného plnění, které by měl poškozený obdržet, závisí na počtu podaných oznámení o pojistné události a výši pojistné částky, přičemž pojistná částka musí podle zákona dosahovat minimálně 30 % ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdů. Ovšem pokud budou nároky poškozených vyšší než částka, na kterou byla CK pojištěna, obdrží klienti snížené pojistné plnění.

skoleni_15_4

Poškození klienti cestovních kanceláří nedostanou své peníze ihned, ale až za 6 měsíců poté, co cestovní kancelář, se kterou měli uzavřenou smlouvu, vyhlásí úpadek. Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny, pro ČTK uvedl: Lhůtu je třeba zachovat proto, aby byl limit finančních prostředků určených na pojištění spravedlivě a transparentně rozdělen mezi všechny klienty. Klientům, které zpráva o krachu CK zastihla ještě před jejich odjezdem na dovolenou, pojišťovna vyplatí buď zaplacenou zálohu, nebo cenu neuskutečněného zájezdu. Ti, co už stihli odcestovat do zahraničí, by měli dostat rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu.

V případě zkrachovalých CK I´m travelling a DETUR však někteří poškození zřejmě své peníze nikdy nedostanou. Podle České pojišťovny mají nárok na odškodnění jen ti klienti, kteří měli problémy až po vyhlášení bankrotu. Česká pojišťovna na svých internetových stránkách uvádí: … Taktéž klienti této CK, kteří před 24. červencem 2007 hradili ubytování nezaplacených hotelů z vlastních prostředků, se musí obrátit na soud. Ale mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura s tím nesouhlasí a tvrdí, že i neplnění smlouvy z důvodu následného úpadku je pojistnou událostí.

V posledních letech zkrachovalo několik CK. Máte v ně stále důvěru?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).