Hlavní navigace

Konečně svoji

8. 2. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Šestset dní trvala svatební noc IPB a ČSOB, než se definitivně spojily. Procesem nesnadným a bolestným prošly na banky v úctyhodném čase. IPB navíc přinesla pěkné věno a o vše špatné se postará hodný strýček.

Jsou tomu téměř dva roky, kdy se IPB pod vládou japonské Nomury dostala do potíží. Tehdy se hledala cesta, jak vzniklé „komplikace“ napravit s co nejmenší újmou pro naši ekonomiku. Jako nejschůdnější řešní se zdál prodej Investiční a poštovní banky Československé obchodní bance.

K rozhodnutí o prodeji právě ČSOB došlo rychle. Mnozí tvrdí, že až příliš rychle, jiní zastávají názor, že to bylo nezbytné. Ani s téměř dvouletým odstupem nelze jednoznačně říci, kde leží pravda.

V současné době tento prodej zkoumá Komise pro cenné papíry, která prověřuje, zda byla kupní cena určena správně a zda nedošlo k podcenění aktiv IPB. Šetření ještě probíhají a do jejich ukončení panuje informační embargo. ČSOB je však přesvědčena, že Komise dojde ke shodnému závěru jako ona – dohodnutá cena byla odpovídající.

Slučování IPB a ČSOB proběhlo v relativně krátké době – celým procesem se bankám podařilo projít za 600 dní a přímé náklady na uskutečnění banka odhaduje na 1,5 mld. Kč. Výnosy ze sloučení jsou však mnohem vyšší.

Co ČSOB sloučením získala?
Pomineme-li celou řadu dceřiných společností bývalé IPB – mezi nimiž lze najít IPB real, IPB leasing, IPB pojišťovnu a mnohé další – ziskem „operace“ je zejména navýšení sprvavovaného kapitálu. ČSOB se po fúzi stala kapitálově nejsilnější českou bankou. (Co do počtu klientů stále zaostává za Českou spořitelnou.)

Neopomenutelným ziskem je bezesporu široká pobočková síť, kterou IPB přinesla věnem. V procesu integrace se ji dle představitelů banky podařilo integrovat natolik, že klient není pouze klientem pobočky, jak tomu bylo doposud, nýbrž je klientem libovolné pobočky (ať se dříve řadila ke kterékoli z obou bank). Po naplnění záměrů banky klesne počet poboček z červnových 232 na 185.

Na sníženém počtu poboček banka ušetří nemalé částky, stejně tak jako na snížení početního stavu zaměstnanců o 1543 (údaj z banky, jehož přesnost zpochybňuje i banka sama). V loňském roce činily úspory na zaměstnance 150 mil. Kč a letos se očekávají ve výši 270 mil. Kč.

Rozšířeny byly též možnosti přímého (či elektronického) bankovnictví. Panují spory, zda byl v případě paralelních systémů (stejná služba jak v bývalé IPB, tak v ČSOB) vždy vybrán lepší z nich, nesporné zůstává, že klienti získali přístup téměř ke všem formám elektronického bankovnictví (schází snad jen WAP banking).

skoleni_15_4

Zákazníků bank se spojování nedotklo pouze pozitivně. Největší potíže zaznamenali při přečíslování účtů, kdy byla nezbytná návštěva pobočky. Sňatek bank tehdy vykoupili nekonečnými frontami, které však opadly po dokončení slučování a v současné době by měly být v mezích slušnosti.

Slučování je náročný proces. To nepochybně. Na podzim loňského roku však došlo ještě k jedné fúzi bank, bez významnější pozornosti médií. Sloučili se HypoVereinsbank a Bank Austria Creditanstalt. Nemám zprávy, jaký poprask jejich fúze učinila v domovské zemi – v České republice se jen přejmenovaly na HVB Czech Republic.

Pocítil/a jste slučování IPB a ČSOB?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).