Hlavní navigace

Jak změnit dodavatele elektřiny a plynu?

14. 5. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Úspora peněz, případně získání lepších a kvalitnějších služeb jsou důvody ke změně. Jestliže i vy zvažujete, že začnete odebírat elektřinu či plyn od jiné společnosti, poradíme vám, jak postupovat.

Protože nikdo z nás nemá rád papírování a běhání po úřadech, může nás od změny dodavatele odrazovat administrativa spojená s přechodem k novému dodavateli. Vše jde ale vyřídit snadno a rychle. O bezproblémový přechod by se měl postarat sám dodavatel, ke kterému přecházíme.

Výpovědní lhůta měsíc i půl roku

Od změny dodavatele očekáváme především finanční úsporu. Kolik peněz na platbách za faktury ušetříme, záleží zejména na objemu odebírané energie a také na cenové nabídce nového dodavatele. Ne vždy ovšem platí, že nejlevnější nabídka se rovná té nejlepší. Vždy si pečlivě pročtěte smluvní podmínky, zjistěte si, zda nemusíte zaplatit různé aktivační poplatky, pohlídejte si, zda uzavíráte smlouvu na dobu určitou, či neurčitou, zjistěte si, jaké doplňkové služby vám nový dodavatel nabízí. Pokud si budete jisti správností vaší volby, můžete začít se samotnou změnou dodavatele.

Ještě než se do celého procesu změny dodavatele pustíte, najděte si smlouvu se stávající společností, od níž odebíráte elektřinu nebo plyn. Najdete zde totiž klíčové údaje, jako je typ smlouvy (doba určitá/neurčitá, délka výpovědní lhůty apod.). Právě na délce výpovědní lhůty závisí délka celého procesu změny dodavatele. Běžně se pohybuje kolem tří měsíců – někteří dodavatelé však mají stanovenou výpovědní dobu až na půl roku, což domácnostem může zkomplikovat život.

Jiná situace nastává, pokud dodavatel změní všeobecné smluvní podmínky nebo zvýší cenu energií. To by měl oznámit 30 dnů před tím, než nové podmínky nebo ceny vstoupí v platnost. Zákazník v takovém případě může od smlouvy odstoupit nejpozději 10 dnů před datem účinnosti nových podmínek nebo ceníku. Uveďme si příklad: Jestliže dodavatel plynu zvýší od 1. června ceny, informovat vás o tom musí nejdéle 1. května a vy máte možnost od smlouvy odstoupit do 21. května.

Raz, dva, tři… Ušetřeno!

Nejjednodušší způsob, jak změnit dodavatele elektřiny nebo plynu, je kontaktovat vámi vybranou společnost, která vám s celým procesem změny pomůže. Zpravidla má každý dodavatel na svých webových stránkách formuláře, které stačí vyplnit a poslat (elektronicky nebo poštou). Jde zejména o smlouvu o sdružených dodávkách elektřiny/plynu a plnou moc, kterou dáváte dodavateli souhlas, aby za vás mohl veškerou administrativu vyřídit. Nemusíte se pak již o nic starat. Nový dodavatel za vás ukončí smlouvu u stávajícího dodavatele a po uplynutí výpovědní lhůty začne dodávat levnější elektřinu nebo plyn do vaší domácnosti. Tip: Přečtěte si, kdy se vyplatí změna dodavatele

skoleni_15_4

Celý proces můžeme shrnout do tří základních bodů

  1. Vyberte si nového dodavatele elektřiny nebo plynu. Porovnejte si jeho cenovou nabídku, zhodnoťte nabízené služby a pročtěte smluvní podmínky.
  2. Kontaktuje vybraného dodavatele elektřiny nebo plynu prostřednictvím e-mailu, kontaktního formuláře na webových stránkách nebo na zákaznické lince. Vyplňte příslušné formuláře (smlouva o sdružených dodávkách plynu/elektřiny a plná moc), odešlete je a dodavatel již vše vyřídí za vás.
  3. Stávající dodavatel vám zašle po uplynutí výpovědní lhůty tzv. ukončovací fakturu. Od nového dodavatele dostanete podepsanou smlouvu a můžete začít šetřit.

Jaké papíry potřebujete ke změně dodavatele?

Potřebovat budete smlouvu se stávajícím dodavatelem elektřiny nebo plynu, na které mj. najdete velmi důležitý údaj – výpovědní lhůtu. Ta se liší dodavatel od dodavatele. Může trvat jeden měsíc i půl roku. Kromě toho zde najdete další potřebné údaje pro vyplnění smlouvy o sdružených dodávkách u nového dodavatele – například EIC odběrného místa (šestnáctimístný kód) nebo číslo místa spotřeby. Připravte si také staré faktury, které vám pomohou vyplnit odhady ohledně roční spotřeby apod. 

Při uzavírání smlouvy o sdružených dodávkách plynu nebo elektřiny budete potřebovat také doklad totožnosti. Někteří dodavatelé mohou požadovat i kopii nájemní smlouvy nebo výpis z katastru nemovitosti, popř. i uzavřenou smlouvu o připojení k distribuční soustavě. Tyto doklady jsou ale třeba především při přihlašování nového odběrného místa.  

Na co si dát pozor?

Celý proces změny dodavatele vypadá takto velice jednoduše. Praxe však často bývá jiná. Můžete se například setkat s neochotou stávajícího dodavatele ukončit smlouvu, někdy může být na zákazníka vyvíjen nátlak, mohou mu být nabízeny výhodnější tarify. Konkurenční boj mezi dodavateli elektřiny a plynu je teprve na začátku, trh s energiemi se stále konsoliduje.

Zákazníci z řad domácností i firem by se proto měli mít na pozoru při změně dodavatele a podepisování nové smlouvy. Samozřejmostí by se mělo stát prostudování smluvních podmínek. Rozhodně není vhodné podepsat smlouvu s novým dodavatelem „mezi dveřmi“ poté, co u vás zazvonil podomní prodejce a nalákal vás na výhodnou nabídku. Ta může být zajímavá jen zdánlivě. Férový a poctivý dodavatele elektřiny nebo plynu na vás nebude nikdy naléhat, nebude na vás tlačit, abyste podepsali ihned bez možnosti prostudování smlouvy.

Zvolte si vhodný tarif

Tip: Využijte změnu dodavatele k tomu, abyste si zvolili vhodnou sazbu a tarif (konkrétní produkt dodavatele). Vhodně zvolená sazby – například pro vytápění nebo ohřev vody elektřinou může účet za energie snížit o celkem vysokou částku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka se dlouhodobě věnuje energetickým tématům.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).