Hlavní navigace

ČS usiluje o zdražení bankomatů pro klienty ostatních bank!

11. 4. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Česká spořitelna uvádí, že současné poplatky za užívání jejích bankomatů klienty ostatních bank neodpovídají realitě. ČS by ráda zvedla paušální poplatek na 40 Kč plus 0,5% z vybírané částky! Projde jí to?

Jaká je dnes situace? ČS stála u zrodu sítě bankomatů v ČR. Od počátku měla monopolní postavení a to si udržela dodnes. ČS na trhu s bankomaty dominuje především mimo velká města. V současné době vlastní přibližně 60% všech bankomatů a její síť celkem slušně pokrývá poptávku. Pro ostatní banky je výhodnější si tuto síť pronajmout, nežli si nákladně budovat (a udržovat) svou. Do nedávné doby to také tak probíhalo. Co tedy ČS vedlo ke zvýšení?

Příčin mohlo být několik. ČS, jak jsme se na vlastní kůži mohli přesvědčit, to nemá se svou sítí jednoduché. V poslední době docházelo k přetěžování sítě a bylo nezbytné ji modernizovat. Tato celoplošná modernizace si vyžádala několik mld. Kč. Zabezpečení dobrého fungování samo o sobě jistě také není levné. Tomu, že poplatky až zase tak úplně neodpovídají realitě, by nasvědčoval i přístup ostatních bank. Ty na předchozí výzvy ČS nijak zvlášť nereagovaly (proč si dobrovolně rušit výhodnou smlouvu, že?), a tak ČS přistoupila k vypovězení smluv. Dnes běží výpovědní lhůta a ostatní banky už vědí, že se konfrontaci nevyhnou. A bouří se. ČS tedy tímto krokem (což oficiálně také prohlašuje) může požadovat oprávněné prostředky na pokrytí nákladů na správu.

Je také známo, že poplatky za užívání bankomatů ČS nejsou dle mezinárodních srovnání nejvyšší. ČS se po loňském kladném hospodaření nijak netají cílem zvýšit ještě ve větší míře zisk i v roce následném (to není samozřejmě nic neobvyklého). Růst poplatků tedy může mít zcela prozaickou (tržní) příčinu – zvýšení zisku. Což se ostatně promítá takřka do všech činností bank (ať už se odvíjí od nákladů či nikoliv).

Třetí záměr však může být nejdůležitější. A toho se zřejmě ostatní banky obávají nejvíce. Nadměrné zvýšení poplatků by mohlo znamenat jejich nepřiměřené zatížení. Nebyly by schopny nadále dotovat užívání spořitelních bankomatů (to do této doby dělají, aby měly konkurenceschopné poplatky). Musely by přenést břemeno placení (třeba i jen částečně) na své klienty. Za této situace, kdy by se klient měl rozhodnout mezi několikanásobně vyššími poplatky za výběry z bankomatů či pro změnu banky (ČS) s „nulovými" poplatky, by asi část klientů neváhala a bankovní ústav by změnila. Podobně razantní krok ČS předem deklaruje v oblasti hypotečních úvěrů (zatím jen naznačuje, neboť i zde jde o citlivou záležitost, což vědí i ostatní banky a „preventivně" se hlásí o slovo a i v tomto připadě banky hrozí stížností u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže). Vypadá to, že ČS se vskutku snaží „změnit od podlahy".

dan_z_prijmu

Ostatní banky mají několik možností, jak zareagovat na prohlášení ČS a blížící se vypršení platnosti dosavadní smlouvy. Nejjednodušším řešením by jistě bylo usmlouvat poplatky na pro ně přijatelnou sumu. Při neakceptovatelné (konkurenci narušující) částce se mohou obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Anebo – jak velí trh – vytvořit konkurenční síť. Pomineme-li nákladné budování nové sítě jednou bankou (?), tak to znamená spojit se proti ČS (zbývajících 40% bankomatů) a společně užívat vlastní bankomaty. I tak by ovšem došlo k poklesu komfortu klientů těchto bank (především tedy mimo velká města).

Vypadá to, že je v zájmu všech rozumně se dohodnout na výši nových poplatků. I ČS připouští další jednání a ostatní banky se jistě jednání také vyhýbat nebudou. V příštích dnech tedy bude hlavní otázkou, jaká je reálná cena za užívání sítě ČS bankomatů. Lze očekávat, že banky rozehrají nejrůznější taktické manévry, aby výši poplatků přiblížily vlastní představě. Nakonec se však pravděpodobně (za „pomoci" Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže či bez něj) dohodnou a klient to třeba ani nijak nepocítí.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).